עור ושיער בהריון

עדכון אחרון 30.03.17

ד"ר טל פלג-שולמן

מצב העור והשיער במהלך ההריון

הריון אינו מחלה אך עלול להיות מלווה בבעיות עור ושיער אופייניות. תיתכנה נימיות תת עוריות דמויות קורי עכביש. אצל חלק מהנשים ההרות יופיע 'הפס השחור' במרכז הבטן ואילו אחרות תעטנה 'מסכת הריון' דמוית כנפי פרפר. אין כל קשר בין סימני מתיחה ומידת המתיחה של העור. ומה עם קצת פינוק? טיפולים ועיסויים מותרים רק לאחר השבוע ה- 24 להריון.

אף שהריון אינו מחלה, מדובר בתקופה לא קצרה של שינויים קיצוניים המתרחשים בגוף האישה ההרה. השינויים ההורמונליים, עלייה במשקל הגוף ותופעות כגון , , בצקת ועייפות גוררים עימם לא פעם שינויים בעור ובשיער. מרביתם אמנם זמניים ולרוב קלים אך תיתכנה גם בעיות עור חמורות הדורשות התייחסות רפואית.

 

נשים הרות שסבלו ממחלות ומבעיות עור טרם  עלולות להזדקק לטיפול רפואי מתאים במהלכו מאחר שמחלות עור כרוניות נוטות להחמיר במהלך הריון. זאבת (בלעז, ) נוטה להחמיר בזמן ההריון ואף עלולה לגרום לפגיעה בעובר ולכן דורשת התייחסות מיוחדת. יחד עם זאת, אצל חולות במחלות כרוניות כגון  או  עשוי דווקא להרשם שיפור במהלך ההריון.

מה בין הנקה לטחורים?

השינויים ההורמונליים המתרחשים בהריון ובפרט העליה ברמות  והפרוגסטרון גורמים להרפיית שרירים ומסתמים ולהרחבה של כלי דם. אלו עלולים להתבטא במגוון תופעות עוריות שחומרתן משתנה. נימיות תת עוריות עלולות לגרום  בכפות הידיים ובלחיים, לכתמים אדומים ולריבוי נימיות הנראות כרשת תת עורית של קורי עכביש. תופעות אלו תיתכנה באזורי גוף שונים אם כי לרוב אין מדובר במצב שדורש טיפול אלא בבעיה קוסמטית בלבד.

 

אם קיימת נטיה משפחתית תיתכנה דליות ברגליים ובשפתי אבר המין ואף  עלולים להתפתח בפי הטבעת. טחורים הם דליות המתפתחות באזור  והחלחולת (רקטום). יתכנו טחורים חיצוניים (שכיח יותר בהריון) שיבלטו מחוץ לפי הטבעת או טחורים פנימיים שמאופיינים על ידי דמם מפי הטבעת. הלחץ של פעולת  עצמה עלול לגרום להחמרה במצב הטחורים לאחר הלידה.

 

דליות ברגלים ובאבר המין וכן טחורים נוטים להיעלם כעבור זמן לאחר הלידה.  תורמת במידה מסוימת לשיפור במצבם של טחורים. במידת הצורך, לאחר סיום ההריון, הלידה ותקופת ההנקה ניתן לטפל בתופעות אלו באמצעות ניתוח, הזרקות או טיפולי לייזר.

 

קראי עוד אודות אפשרויות הטיפול בטחורים>>

 

שינויים בכלי הדם עלולים לגרום גם לעליה בחום הגוף ולהזעה מוגברת ולכן סובלות חלק מהנשים ההרות מהזעת יתר במהלך ההריון. על מנת לצמצם את התופעה כדאי ללבוש בגדים העשויים מאריגים טבעיים ולהשתמש בדאודורנט בעל מרכיב אנטי-פרספירנט שמונע הזעה במידת מה.

הפס השחור ומסכת הפרפר

לא רק רמות האסטרוגן והפרוגסטרון עולות במהלך ההריון. אף רמתו של המלנין בעור עולה בתקופה זו. מלנין הוא ההורמון שאחראי למידת הכהות של עור הגוף ולכן עליה ברמתו עלולה לגרום להתכהות של העור ושל עטרת הפטמה ולהופעת שומות ונמשים.

 

אצל חלק מהנשים ההרות מופיע פס כהה במרכז הבטן שעולה מאזור הערווה ועד לטבור. פס זה מכונה linea negra ('הפס השחור') אם כי צבעו נוטה יותר לחום מאשר לשחור. מספר שבועות לאחר הלידה יעלם הפס במרבית המקרים.

 

על פניהן של חלק לא מבוטל מהנשים ההרות ובעיקר אצל נשים בעלות עור כהה ונשים שחשופות מאד לשמש עלולים להופיע כתמים חומים על הלחיים, באזור המצח או סביב אזור העיניים. תופעה זו מכונה 'מסכת ההריון' (chloasma, melasma) והיא בעלת תצורה אופיינית של כנפי פרפר שנפרשות מכיוון האף כלפי הלחיים והמצח. בדומה לפס השחור אף מסכת הפרפר נעלמת לרוב תוך מספר שבועות לאחר הלידה.

 

קיימת אם כן חשיבות רבה להגנת העור מפני קרני השמש במהלך ההריון. אם בסיום ההריון לא חלה הטבה במידת הפיגמנטציה בעור מומלץ לפנות לרופא עור לצורך התאמת טיפול. טיפול בתופעות הפיגמנטציה עשוי לכלול משחות להבהרת העור וכן קילוף כימי עדין (פילינג) של העור (בעיקר במקרים קשים יותר).

 

קראי כיצד להגן על עורך מפני נזקי השמש >>

 

בטן הריונית

העדר קשר בין 'סימני מתיחה' למתיחת העור

אצל כ- 90% מהנשים ההרות יופיעו במהלך ההריון סימנים אדומים תת עוריים באזור השדיים, הירכיים והבטן. שכיחותם של אלו עולה תוך כדי גדילת הבטן ומתיחת העור. התופעה נקראת striae gravidarum ובעגה עממית נהוג לכנותם סימני מתיחה.

 

אלו נגרמים עקב שינויים במידת הגמישות של סיבי הקולגן והאלסטין שאחראים על חוזק וגמישות העור אך לא קיים כל קשר בין הופעתם למידת המתיחה של העור עצמו. לראיה, אחד האזורים השכיחים להופעת 'סימני מתיחה' הוא אזור הירכיים אם כי גדילת הבטן אינה משפיעה על מתיחת העור באזור גוף זה.

 

למרבה הצער סימנים אלו קבועים ואינם נעלמים בסיום ההריון. יחד עם זאת נוטים סימני המתיחה לדהות עם הזמן והופכים לבעלי גוון כסוף ובהיר. לעתים עלולים סימני המתיחה לגרום לגרד. אצל כ- 2% מהנשים ההרות יתפתח גרד טורדני ועקשני במיוחד. התופעה קשורה בעליה בריכוז חומצות המרה במהלך השליש השלישי להריון. במקרים חמורים עלול הגרד להיות מלווה בגוון עורי צהבהב.

 

על מנת להקל על חומרת התופעה רצוי להשתמש בקרם לחות עשיר, להימנע משימוש בסבון שמייבש את העור ולהעדיף שמני אמבטיה (דוגמת אמול או בלנאום הרמל) שמשמנים את העור בעדינות. אם הגרד ונעשה בלתי נסבל מומלץ לפנות לרופא עור לקבלת טיפול.

 

בעיית עור ייחודית לתקופת ההריון היא הופעתן של קשריות ורבדים אדמומיים ומגרדים (המכונים רבדים 'אורטיקאריאליים'). המחלה מתבטאת בנגעים אדומים ומגרדים ביותר שמופיעים לאורך סימני המתיחה בבטן ובירכיים. מחלה זו תופיע בעיקר במהלך השליש השלישי להריונן של נשים בהריון ראשון ויתכן שהופעת הרבדים קשורה בלחץ נפשי מוגבר ובחרדה.

 

הטיפול בנגעים כולל מריחת משחות המכילות סטרואידים שניתנות עם מרשם רופא בלבד. תוך ימים ספורים לאחר הלידה יחלפו הנגעים והגרד. במרבית המקרים לא תחול הישנות של התופעה בהריונות הבאים.

 

אישה בהריון מבצעת מתיחות

שגשוג השיער בהריון ודלדולו אחריו

פעמים רבות דווקא שיערן של נשים הרות 'מרוויח' מתקופת ההריון. אצל חלק ניכר מהנשים השיער נראה מלא, מבריק ובעל מראה זוהר במהלך תקופת ההריון. היתכן? מחזור החיים של השערה אורך כשלוש שנים. בכל רגע נתון כ- 85% מזקיקי השערה נמצאים בשלב הצמיחה וכ- 15% בלבד בשלב המנוחה או הנשירה.

 

במהלך ההריון פוחת קצב הנשירה הטבעי ואילו יותר זקיקי שיער נמצאים בשלב הצמיחה (הודות לעליה ברמתם של ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון). לעתים עלולה התופעה להיות דווקא בעייתית. נשים שעירות עלולות לסבול משיעור יתר בכל אזורי הגוף במהלך ההריון.

 

לאחר הלידה חלה ירידה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון שבעקבותיה מספר רב של זקיקים עובר למצב מנוחה. לכן נשירת שיער מוגברת אופיינית לתקופה שלאחר הלידה אך מדובר בתופעה זמנית בלבד. כחצי שנה לאחר הלידה חוזר השיער בדרך כלל לצפיפותו טרם ההריון. על מנת לצמצם את חומרת הנשירה ניתן להשתמש בתוספי מזון המכילים  אך יש לשקול את נטילתם במהלך תקופת ההנקה.

 

אצל נשים בעלות נטייה משפחתית לשיער דליל עלול השיער שלא לחזור למצבו טרם ההריון אלא להישאר דליל גם לאחר סיום ההריון והלידה.

טיפוח ופינוק במהלך ההריון

אלא אם קיימת סיבה רפואית אין מניעה לקבל טיפול קוסמטי מפנק במהלך ההריון. נהפוך הוא. חשוב להקפיד על שגרת הטיפוח בתקופת ההריון כדי לתרום להרגשה כללית טובה. עם זאת יש לתת את הדעת על מספר אזהרות ואיסורים שמטרתם למנוע פגיעה בעובר ובתקינות ההריון.

 

טיפוח העור בזמן הריון

אמבטיות חמות ושהיה בג'קוזי

אף שטרם הוכח שחום גבוה גורם נזק לעובר, נמצא קשר בין אמבטיות חמות (מים בטמפרטורה של 39 מעלות צלזיוס) והופעת מומים במערכת העצבים המרכזית של העובר. לפיכך מומלץ להימנע מאמבטיות חמות, מרחצה במרחצאות מים חמים ומשהייה בג'קוזי במהלך ההריון.

טיפולים קוסמטיים וטיפולים משלימים

חשוב להימנע מתכשירים קוסמטיים המכילים רטינול ופנול מאחר שאלו עלולים לגרום למומים מולדים אצל העובר (אלו הם חומרים טרטוגניים).

שמנים טבעיים

שמנים טבעיים עשויים לסייע בהזנת העור ובהכנתו לקראת הלידה.

 

שמני שקדים, קלנדולה (זרעי ענבים) ונבט חיטה עשירים בויטמינים A, C ו- E ותורמים להזנת העור שנוטה להתייבש במהלך ההריון. שמנים אלו מתאימים גם לעיסוי איזור הפרינאום (אזור החיץ) לקראת הלידה ומסייעים להגביר את גמישות האזור כדי להמנע מחתכים, קרעים והצורך בתפרים.

 

קיימות תערובות שמנים שעשויות לשפר את זרימת הדם ברגליים, לצמצם את שיעור הופעת סימני המתיחה ולהקל על בצקות והתכווצויות בשרירי הגפיים. מומלץ לפנות לאיש מקצוע בתחום השמנים הארומטיים על מנת להרכיב את תערובת השמנים המתאימה עבור כל אישה, בהתאם למצבה.

 

כתלות בשבוע ההריון עלולים חלק מהטיפולים המשלימים להשרות צירים ולגרום ללידה מוקדמת. לכן טרם קבלת החלטה על טיפול או עיסוי חשוב לוודא כי המטפל מומחה בטיפול בנשים הרות. ככלל מותרים מרבית הטיפולים והעיסויים רק לאחר השבוע ה- 24 להריון.

צבע, לק ושעווה

טרם נמצא כי לצבע לשיער השפעות שליליות על העובר וממילא רק כמויות מועטות מהצבע מגיעות לקרקפת עצמה. הבעיה העיקרית עם צבעי השיער היא ריחם העז. במהלך ההריון מפתחות חלק מהנשים רגישות מוגברת לריחות וריחם החריף של צבעי השיער עלול להפריע להן במיוחד. מומלץ להקפיד על אוורור מרבי של החדר במהלך צביעת השיער כדי למנוע תגובה חריפה מצד האישה ההרה.

 

כך גם לגבי מריחת לק לציפורניים או התקנת ציפורניים מלאכותיות. נשים הרות שסובלות מסדיקה ושבירה מוגברת של הציפורניים בתקופת ההריון מומלץ כי יטבלו את ציפורניהן בשמן זית או בתמיסת מי מלח על מנת לחזקן.

 

תכשירים ומשחות להסרת שיער הגוף עלולים להכיל חומרים כימיים מסוגים שונים ולכן מומלץ להימנע מהשימוש בהם במהלך חודשי ההריון. תחת זאת ניתן להשתמש בשעווה למעט בקרב נשים הסובלות מדליות ברגליים עבורן השימוש בשעווה אינו רצוי (מאחר שעלול להחמיר את הדליות).

 

קראי עוד על טיפולי רפואה משלימה בתקופת ההריון >>