23 אוקטובר 2017 ג' חשון תשע"ח

"מכבי בריא בסופר": סיור מודרך עם תזונאית קלינית

תזונה נכונה תורמת לבריאותנו ומונעת מחלות. תזונה כזו מתחילה בבחירה מושכלת של מוצרים מתאימים. מכבי שירותי בריאות יזמה סיור מיוחד בסופר, בו יקבלו המשתתפים הדרכה מעשית מתזונאית קלינית, תוך כדי סיור בין המדפים.
המשתתפים בסיור יקבלו מהתזונאית הקלינית מידע רב אודות המזונות המומלצים, הדרכה כיצד לפרש את הכתוב בתוויות המזון, עצות הנוגעות להמרת חטיפים וממתקים במוצרי מזון טעימים ובריאים וכמובן מענה לשאלות שיעלו.

כיצד סיור כזה יוכל לעזור לי לקדם את בריאותי

תזונה נכונה חיונית לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות. היא כוללת מוצרי מזון טריים, לרבות כאלו העשירים בסיבים תזונתיים, דלים בשומן מהחי, ודלי סוכר ומלח.
ישנה חשיבות להפחתת צריכת המלח, היות שנמצא קיים קשר מוכח בין צריכה עודפת של נתרן (רכיב במלח) למחלות רבות, ובכללן יתר לחץ דם. נדגיש שמרבית המלח שאנו צורכים אינו בא מתיבול ביתי של מאכלים, כי אם ממוצרי מזון מעובדים.
ככול שהדברים נוגעים לשומנים, יש להעדיף מזונות המכילים שומנים מן הצומח שהם רב וחד בלתי-רווים, דוגמת אלו המצויים בשמני קנולה, זית, סויה, תירס, חמניות, פשתן ואבוקדו, או שומנים הנמצאים בחלק מהדגים.
בניית סל צריכה תזונתי נאות עלולה להצטייר כמטלה מייגעת כאשר לא מודעים לאפשרויות. הסיור המעשי עם התזונאית הקלינית בסופר, ידגים כיצד ניתן לבנות בקלות סל קניות בריא, לעצמכם ולמשפחתכם.

מה נלמד בסיור

  • הבנה של הרשום על תוויות המזון השונות, איך יודעים מה באמת מרכיב את המזון, כיצד מסיקים מכל זה מסקנות לגבי בחירתו וכן מהם המוצרים המתאימים עבור בניית תפריט מאוזן ומגוון.
  • מה ההבדל בין פחמימות פשוטות ובין פחמימות מורכבות.
  • חשיבות הסידן ואלו מהמוצרים הם עתירי סידן, ויטמין D ונוגדי חמצון.
 
במהלך הסיור נעבור בין המחלקות השונות בסופר, נלמד להבחין בין המוצרים המומלצים יותר והמומלצים פחות. המשתתפים יקבלו הדרכה וטיפים לקנייה נבונה, אשר יהוו בסיס נאות לבחירת סל מיטבי. בתום הסיור יקבל כול משתתף שי סל רב פעמי ומגנט עם המלצות לתזונה נכונה.

מתכוננים לסיור - מזונות מומלצים שכדאי לכלול בסל התזונה

התזונה המערבית שמכילה פעמים רבות מוצרים המבוססים על קמח לבן בשילוב עם שומנים צמחיים מוקשים, מלח וסוכר, תורמת להגדלת הסיכון למחלות רבות. לעומת זאת, אימוץ תזונה ים תיכונית עשוי לסייע לשמירת הבריאות. היא כוללת בין היתר:
  • ירקות ופירות מסוגים שונים ובמגוון צבעים (לפחות 5 מנות ביום).
  • קטניות: חומוס, עדשים, אפונה, שעועית לבנה, פול, סויה.
  • דגנים מלאים: אורז מלא, גריסים, בורגול, קינואה, פסטה מחיטת דורום, כוסמת, שיבולת שועל.
  • לחם מקמחים מלאים.
  • שומן מהצומח: עדיפות לשמן זית, שמן קנולה או - אבוקדו.
  • אגוזים, שקדים וטחינה משומשום מלא.
  • דגים - לפחות  2-3 מנות בשבוע.
  • חלקים רזים של עוף, הודו ובשר בקר.
  • מוצרי חלב המכילים עד 5% שומן -  רצוי כאלו מופחתי מלח.
  • מים
 
בעיקרון מומלץ לצרוך אוכל טרי (לא מעובד), בהכנה ביתית, הכולל סיבים תזונתיים, חלבונים ושומן מהצומח, לצד מגוון של פירות וירקות.
להתאמת תפריט אישי ניתן  להתייעץ עם דיאטנית מכבי, בהתאם לנהלי מכבי שירותי בריאות.