ניתוח שחזור שד באמצעות תותב

Breast reconstruction surgery

עדכון אחרון 27.04.22

רופא מייעץ: ד"ר ערן בר מאיר

הקדמה

ניתוח זה יבוצע בעקבות כריתה מלאה או חלקית של רקמת השד על מנת להשיג תוצאה קוסמטית טובה עבור המטופלת.

רקמת השד עלולה להיכרת בעקבות הימצאות גוש ממאיר המחייב את הסרתו. ניתוח לשחזור השד יבוצע על ידי רופא מומחה באונקופלסטיקה.

מבחינים בין שחזור מיידי, המכונה גם אונקופלסטיקה מיידית, המבוצע במעמד ניתוח הכריתה ושחזור מאוחר (אונקופלסטיקה מאוחרת), המבוצע כעבור זמן ממועד הכריתה.

סרטן שד וניתוח לשחזור שד כ-4,000 נשים מאובחנות בישראל מדי שנה עם סרטן שד -- המחלה הממארת הנפוצה ביותר בעולם המערבי. פרט לכימותרפיה והקרנות, הטיפול המרכזי במחלה הוא ניתוח להסרת הגידול הממאיר. היקף הניתוח משתנה, ויכול לנוע בין הסרת הגוש בלבד (למפקטומי, lumpectomy ) דרך כריתת רביע של השד (קוודרנטקטומי, Quadrantectomy ) ועד כריתה מלאה (מסטקטומי, mastectomy ).

 

ניתן לבצע שחזור שד מיידי במעמד ניתוח כריתת השד (מסטקטומי), וכחלק בלתי נפרד ממנו, מבלי לפגוע בסיכויי הריפוי של המטופלת.

כמו כן ניתן לבצע שחזור מאוחר אצל מטופלת שעברה כריתת שד בעבר.

ניתן לבצע את השחזור שנים רבות לאחר ניתוח הכריתה. גם לאחר ניתוח כריתת גוש מהשד (למפקטומי) אפשר לבצע שחזור של מבנה השד.

אף שהשד המשוחזר לא יהיה זהה לחלוטין בצורתו או בתחושתו לשד הטבעי, הוא עשוי לשפר באופן משמעותי את המראה של המטופלת ואת תחושתה.

קיימות שיטות שונות לשחזור שד באמצעות תותב. לכל שיטה היתרונות והחסרונות שלה. שיטת השחזור המיטבית תיקבע בהתאם למצבה הבריאותי והאישי של המטופלת, מבנה גופה, גודל שדיה, צורת השדיים וסוג הכריתה.

תאור ההליך

הניתוח יבוצע תחת הרדמה כללית. כאשר השחזור הוא מיידי הוא יבוצע מיד עם סיום ניתוח כריתת הגידול או כריתת השד, במעמד אותו הליך.

קיימות ארבע שיטות לשחזור שד באמצעות תותב, כמפורט להלן.

משתל סיליקון מתחת לשריר החזה

ניתוח זה יבוצע מיד עם סיום כריתת השד. הפלסטיקאי יבנה כיס עבור התותב. כיס זה יכוסה בחלקו העליון על ידי שריר החזה והעור, ואילו חלקו התחתון יכוסה על ידי העור בלבד.

זהו ניתוח קצר שאורך כ- 45 דקות (עבור צד אחד), מתאים לחזה קטן ומספק תוצאות טובות לטווח הקצר.

הליך זה מתאים לשחזור מיידי בלבד ומומלץ לנשים מבוגרות בעלות חזה קטן המעוניינות בשחזור אך אינן רוצות להאריך באופן משמעותי את זמן הניתוח וההחלמה.

מותחן סיליקון

ניתוח זה יבוצע בסיום כריתת השד. הפלסטיקאי יבנה כיס ברקמת השד ויחדיר אליו מותחן רקמה.

הכיס יכוסה על ידי שריר ועור. המותחן מותח את הרקמות הבונות את הכיס. בתהליך מילוי וניפוח הדרגתי שיבוצע כל שבועיים ימולא הכיס בתמיסת מי מלח פיזיולוגית.

בשלב הראשוני, לאחר הניתוח, יכול הכיס להכיל נפח סיליקון המתאים לגודל גביע A בלבד. במרבית המקרים ידרשו שלוש עד חמש פעולות מילוי וניפוח. משיגיע נפח הכיס לגודל השד הרצוי, יבוצע ניתוח נוסף במהלכו יוחלף המותחן במשתל סיליקון רך.

מדובר בניתוח קצר יחסית שאורך כשעה עד שעה וחצי (עבור כל צד) ומשיג תוצאות טובות בטווח הארוך.

הליך זה מתאים לחזה בכל גודל. ניתן לבנות את השד המשוחזר בכל גודל, בהתאם לרצונה של המטופלת. ניתן לבצע הליך זה באופן מיידי או לאחר ניתוח הכריתה, אצל מטופלות בכל גיל. חסרונה של שיטה זו בכך שהיא כרוכה בשני ניתוחים, אף שהניתוח השני קצר ופשוט.

משתל סיליקון עם רקמת אלודרם (Alloderm)

מיד עם סיום כריתת השד יבנה הפלסטיקאי כיס אליו יוכנס משתל הסיליקון. חלקו העליון של הכיס יכוסה על ידי שריר החזה ואילו חלקו התחתון יכוסה על ידי רקמת אלודרם. זוהי רקמת עור מקור אנושי המשמשת לשחזורי שד.

ניתוח זה מתאים לשחזור מיידי בלבד, אורך כשעה עד שעה וחצי (עבור צד אחד) ומבטיח תוצאות טובות לטווח ארוך. הניתוח מתאים למטופלות בכל הגילאים אך מוגבל לשחזור חזה שגודלו אינו עולה על גביע במידה C.

משתל סיליקון ומתלה שריר מהגב (לטיסמוס)

ניתוח זה יבוצע מיד לאחר כריתת השד. הלטיסמוס הוא שריר גבי רחב. הפלסטיקאי יעביר שריר זה מהגב אל החזה ויבנה באמצעותו כיס לתוכו יוכנס משתל הסיליקון. המשתל יכוסה במלואו על ידי רקמת השריר. במידת הצורך (למשל, אם קיים חסר של עור במקרה של שחזור מאוחר) יועבר גם עור מאזור הגב.

הליך זה מתאים לשחזור מיידי או לשחזור מאוחר. ניתוח זה ארוך יחסית ואורך כשעה וחצי עד שעתיים (עבור כל צד). הניתוח מתאים לחזה בכל גודל ומקנה תוצאה טובה לטווח ארוך.

הניתוח מתאים למטופלות בכל גיל. חסרונו בכך שגם אזור הגב צריך להחלים ואף נגרמת פגיעה ליכולות הכתף הפוגמת בעיקר בפעולות המבוצעות מעל גובה הכתף (לדוגמה, שחיית חתירה או טניס). שרירי הכתף הנוספים יפצו על פגיעה זו תוך כשנה אך נשים העוסקות בפעילות גופנית המערבת את הכתף יחושו בחולשה.

במה כרוך?

הליך זה כרוך באשפוז במשך 2 עד 3 ימים בבית החולים.

משך הפעולה הצפוי הוא שעה עד שלוש שעות.

ניתוח שחזור שד באמצעות תותב יבוצע תחת הרדמה כללית. לפני תחילת הניתוח תחובר המטופלת לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתה.

הרדמה מלאה משמעותה שהמטופלת ישנה שינה עמוקה, שריריה רפויים והיא אינה חשה כלל את מהלך הניתוח.

הרדמה מלאה מבוצעת על ידי רופא מומחה בהרדמה שמנטר את מצבה הגופני של המטופלת במשך הניתוח כולו ההרדמה תבוצע באמצעות הזלפת חומר ההרדמה אל שקית העירוי של המטופלת.

כעבור פרק זמן קצר ביותר (עשרות שניות) תחווה המטופלת ערפול הכרה ותשקע בשינה עמוקה.

בסיום הניתוח ותפירת החתכים יפסיק הרופא המרדים את הזלפת חומרי ההרדמה, המטופלת תתעורר ותועבר אל מחלקת ההתאוששות כדי לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח.

הנחיות

בהתאם לגילה ולמצבה הרפואי תידרש המטופלת לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם, צילום חזה ואק"ג.

לקראת הבדיקה יש להביא לרופא המטפל את כל תוצאות בדיקות הדימות (ממוגרפיה, אולטרה סאונד ואחרות) שנערכו למטופלת בעבר.

מטופלת שעברה ניתוחים קודמים, אושפזה בעבר, לוקה במחלות כרוניות, סובלת מאלרגיה או נוטלת תרופות מרשם או תוספי מזון תעדכן על כך את הרופא המטפל. מטופלת שסובלת ממחלות נוספות תידרש לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

יש להתייעץ עם הרופא המטפל ועם המנתח לגבי המשך נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין). בהתאם להחלטת הרופאים תיתכן הפסקה בנטילת תרופות אלו כשבוע לפני ביצוע ההליך.

כדי לאפשר החלמה מהירה ובטוחה לאחר הניתוח יש להימנע מעישון במשך שבועיים לפחות לפני מועד הניתוח וכן במשך שבועיים לאחריו. אין להשתמש בתקופה זו בתחליפי עישון המכילים ניקוטין.

ביום הניתוח

בבוקר הניתוח מומלץ להתקלח. רצוי ללבוש חולצה שניתן להסיר מבלי ליצור מגע עם האזור המנותח, היינו חולצה מכופתרת.

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת הניתוח.

טרם הניתוח יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק.

לאחר הניתוח

לאחר סיום הניתוח תשהה המטופלת כשעתיים במחלקת ההתאוששות על מנת לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח. לאחר מכן היא תועבר אל מחלקת האשפוז. מספר שעות לאחר מכן יסייעו לה לרדת ממיטתה ולשבת בכורסה.

התאוששות והחלמה מההליך

נוזלים מהאזור המנותח ינוקזו באמצעות נקזים שיוחדרו למקום בסיום הניתוח.

ייתכנו כאב ועייפות מספר שבועות לאחר הניתוח. טרם השחרור ינתן למטופלת מרשם לתרופות לשיכוך כאב.

אם הוסרו בלוטות לימפה במהלך הניתוח תיתכן אי נוחות תוך כדי הנעת הזרוע בצד המנותח. יש לבצע תרגילים בהתאם להוראות הפיזיותרפיסט כדי למנוע נוקשות של הכתף.

בתקופה הראשונה לאחר הניתוח יתכנו תחושת נימול והירדמות של האזור הפנימי של הזרוע ואף תחושת בעירה. תופעות אלו יעלמו בדרך כלל תוך חודש עד חודשיים אך עלולה להישאר תחושה שהאזור רדום.

המותחן עלול לגרום לתחושת מתח ולחץ בשריר בית החזה. כמו כן תיתכן הגבלת תנועה מסוימת בכתף.

מומלץ להפעיל את הכתף ולעסות את שריר בית החזה כדי למנוע תופעות אלו. הדרכה מתאימה תינתן על ידי פיזיותרפיסט במהלך האשפוז או סמוך לאחר מועד השחרור מבית החולים.

במשך שישה שבועות לאחר הניתוח יש ללבוש חזיה יעודית לניתוחי שד במהלך היום והלילה.

יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת ומהרמת משאות כבדים לאחר ניתוח זה. ניתן לחזור לשגרה לאחר כ- 6 שבועות.

סיכונים וסיבוכים

ניתוח שחזור שד באמצעות תותב הוא הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות זיהום, הצטברות נוזלים מתחת לחתך הניתוחי, פתיחה של קו התפרים וחשיפת התותב.

במקרים מסוימים עלול להיות צורך להוציא את התותב (לדוגמה, במקרה של זיהום שאינו מגיב לטיפול אנטיביוטי או חשיפה של השתל).

כמו כן יתכנו סיבוכים מאוחרים הכוללים כוויצת קופסית (capsule contracture) המשנה את צורת השתל ומיקומו וכן פריצה או דליפה של התותב שתחייב את החלפתו בניתוח נוסף.

סיכונים הכרוכים בהרדמה

סיכונים שעלולים להיגרם בעקבות הרדמה כללית כוללים חסימה של נתיב האוויר כתוצאה מחנק, ירידה פתאומית בלחץ הדם והדופק וכן נזק לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה. במקרים נדירים ביותר תיתכן תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס מחייבת פנייה דחופה לרופא, למוקד החרום או לחדר המיון.

בכל מקרה של דימום מתמשך, אדמומיות או ניקוז של כמות ניכרת של נוזלים מאזור הניתוח יש לפנות לרופא המטפל על מנת לשלול התפתחות זיהום.