22 ספטמבר 2017 ב' תשרי תשע"ח
מעודכן לתאריך  07.06.2012  באדיבות ה 

כאב בעצם השוקה

(Medial Tibial Stress Syndrome)

טיפול

מנוחה והחלמה

לרוב מושגת החלמה מלאה מכאב בעצם השוקה לאחר מנוחה במשך שבועיים ימים לפחות. יש להימנע מכל פעילות הגורמת לכאב, לנפיחות או לחוסר נוחות. בתקופה זו אין לרוץ או לבצע פעילויות הכרוכות בעצירות ובהאצות פתאומיות.
עם זאת, אין צורך לוותר על פעילות גופנית. ניתן לבצע פעילויות בעצימות נמוכה לרבות שחייה, רכיבה על אופניים והליכה. במקרים בהם הכאב גורם לצליעה ניתן לשקול שימוש בקביים עד שניתן לחזור ללכת ללא כאב.
ניתן להקל על הכאב והנפיחות על ידי הרמת הרגל והנחת שקית קרח (עטופה במגבת נקיה) על השוק. יש לבצע פעולה זו במשך 10 דקות מדי כמה שעות במהלך היומיים הראשונים.
על מנת להפחית את הנפיחות מומלץ להרים את הרגל הפגועה מעל לגובה הלב, בעיקר בשעות הלילה. חבישת הרגל באמצעות תחבושת או גרב אלסטית תסייע אף היא. במידה שהכאב מחמיר, האזור מרגיש רדום (תחושת נימול) או מתפתחת נפיחות, יש לשחרר את החבישה.
במידת הצורך ניתן ליטול משככי כאב הנמכרים ללא מרשם רופא דוגמת איבופרופן או פאראצטמול.
במקרים רבים ימליץ הרופא על רכישת נעליים אורתופדיות המתאימות למבנה כף רגלו של המטופל, לאופי פסיעתו ולסוג הפעילות הגופנית אותה הוא נוהג לבצע.
אביזרי תמיכה לקשת כף הרגל עשויים לרפד ולפוגג את המתח והלחץ מעל פני שטח עצם השוקה. אלו ניתנים לרכישה בחנויות מתמחות באורתופדיה. במקרים חמורים יותר עלול להיות צורך במדרסים המותאמים באופן אישי, בהתאם ליציקת גבס הנעשית על כף רגלו של המטופל.

חזרה לפעילות גופנית סדירה

אפשר לחזור לפעילות גופנית סדירה אחרי שבועיים של מנוחה, ורק לאחר חלוף הכאב. חזרה לפעילות מוקדם מהרצוי, טרם החלמה מלאה, עלולה לגרום לכאב כרוני (מתמשך).
יש להגביר את רמת הפעילות בצורה איטית, ולהעלות בהדרגה את משך הריצה או הפעילות. בנוסף, חשוב לבצע חימום ומתיחות לפני תחילת הפעילות. במידה שהכאב חוזר, יש להפסיק כל פעילות באופן מיידי.
מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט מומחה בפציעות ספורט בנוגע לתוכנית אימונים הדרגתית, בעיקר כשמדובר בריצה.