27 יולי 2017 ד' אב תשע"ז

הכל אודות העור

ד"ר טל פלג שולמן

תאריך:  17.05.2016 

הצעיף הטבעי

מרבית התופעות של הזדקנות העור נזקפות לגורמים סביבתיים. תכשירים קוסמטיים עשויים לסייע בשמירה ובטיפוח. אפטרשייב המכיל אלכוהול אינו מומלץ. מהו היפו אלרגני ומה מציעות לנו חברות הקוסמטיקה.
העור, אותו צעיף אנושי שאנו עוטים על גופנו, משקף במקרים רבים את גילנו הכרונולוגי, את התלאות שחווינו לא רק היום, אלא במהלך החיים, אם אנחנו אלרגיים, מעשנים, או סתם מכורים לשיזוף. הוא מהווה את קו ההגנה הראשון של גוף האדם בפני נזקי השמש, זיהום האוויר, ושאר מרעין בישין.
ככל שאנו מתבגרים, תאי שכבת האפידרמיס, היא שכבת החיץ הראשונה שמפרידה בין רקמות הגוף לשאר העולם, קטנים ומתחלקים לאט יותר. אף סיבי הקולגן מתמעטים ומאבדים את גמישותם, והשפעות הגיל על העור ניכרות לעין. העור הופך לדק יותר ושביר. אבל "הבשורה" אינה נחרצת, זאת מאחר שמחזוריות חילופי התאים בעור גבוהה יחסית, ועובדה זו פועלת לטובתנו.
הבעיה במראה בעור מתחילה להיות ניכרת בסביבות גיל 50. להתדרדרות במראה עור הפנים תורמים גיל המעבר (אצל נשים) שמלווה בשינויים הורמונאליים או חוסר איזון הורמונלי, ותוצאות החשיפה המצטברת לשמש. העור נעשה יבש, מאבד מגמישותו, רפוי יותר, הופך פחות צפוף וכתמי גיל חומים מופיעים על פניו.

טיפוח מגיל צעיר

לו הממרה "אל תסתכל בקנקן אלא במה שהוא מכיל" הייתה מופנמת על ידי החברה המערבית ששופטת אותנו כול בוקר על פי מראה העור, הרי שחברות הקוסמטיקה היו פושטות את הרגל ומחקרי האנטי-אייג'ינג הנוגעים לעור שלנו היו נסגרים בשל העדר תקציב.
חברות קוסמטיקה לא מעטות משקיעות משאבים בפיתוח מוצרים לטיפוח העור, לרבות מוצרי אנטי אייג´ינג. הגבול שבין המחקר הקוסמטי לבין המחקר רפואי הולך ומיטשטש. נזכיר למשל סדרת מוצרי קוסמטיקה לתיקון קמטים שפותחה תוך עשיית שימוש בתוצאות שהתקבלו במחקרים הנוגעים לתאי גזע, שבאופן מסורתי עוסקים במחלות כמו סרטן. על רקע העובדה ששיא הייצור של הקולגן והאלסטין שבעור מתרחש בשנות העשרים לחיינו ומאז יורד בהתמדה, חלק ניכר ממהלכי חברות הקוסמטיקה הולך לכיוון שמירה על רמות קולגן ואלסטין.
מומלץ להתחיל לטפח ולטפל בעור כבר בגיל צעיר (גם גברים), בו הוא עדיין יפה ומתוח, על מנת שנזקי החשיפה לפגעי הטבע יצומצמו וישתקפו פחות בעתיד. הכלים לכך כוללים תזונה מאוזנת לרבות נטילת תוספי מזון, תחזוקה קוסמטית ופעילות גופנית. רגשות האשם, אם היו לכם כאלו, בגין ההשקעה בטיפוח העור מיותרים לחלוטין. מסתבר שלעיתים רבות השקעה זו יכולה לעזור, ובוודאי שלא להזיק.
הסרת איפור מהעיניים

80% הודות לשמש

אי אפשר לדבר על הזדקנות העור ללא התייחסות לקרינת השמש שהיא הגורם הסביבתי המשמעותי ביותר. מקובל לייחס להזדקנות העור בעקבות חשיפה לשמש כ- 80% מהמראה המבוגר, ורק כ- 20% להזדקנות הכרונולוגית. כדי לקבל תמונה אמיתית של ההזדקנות הכרונולוגית בהשוואה להזדקנות הסביבתית, ניתן להשוות את מראה עור הפנים ומראה עור הידיים, למראה העור באזורי גוף שאינם חשופים לשמש. התוצאות אכן מפתיעות, או שבעצם לא.
קרני ה- UVA וה- UVB אשר מרכיבות את הקרינה האולטרא סגולה שבקרני השמש מאיצות את תהליכי הזדקנות העור והתפתחות קמטים וקמטוטים. ככל שנגן על העור מנזקי השמש, כך נאט את התפתחות הנזק, נשמר את מראהו המוצק ונעכב את סימני הזדקנות העור. ראוי להקפיד של שימוש במוצרי קוסמטיקה שנועדו לטיפוח עור הפנים והידיים במהלך היום, אשר מכילים SPF (Sun Protection Factor) המספק הגנה מסוימת מקרני השמש.

סוג העור משפיע על הבחירה

מעבר לרמת ה- SPF של המוצר הקוסמטי שנועד לשימוש במהלך היום ראוי לבחור מוצר המותאם לסוג העור. לא כול הקרמים הם מקשה אחידה וקרם בעל שמנוניות יתר עלול שלא להתאים לכול עור. לעור יבש מאד ראוי להתאים קרם עשיר במיוחד המעניק לחות מוגברת ואילו לעור שמן יש להתאים קרם בעל לחות קלילה במיוחד. מעבר לתחושה של עודף שומניות בעור הפנים קיימת סכנה שקרם שמנוני מדיי יעורר נטייה לאקנה, בעיקר אצל נשים צעירות.
אם הזכרנו שמנוניות ורמות SPF הרי ראוי להזכיר את ההבדלים בין קרם יום וקרם לילה, שמתבטאים בחלק גדול מהמקרים בכך שקרם הלילה אינו מכיל SPF אך כן יכיל רמות גבוהות יותר של חומרי הזנה שעלולים להיות שומניים יותר שמאלו של קרם המיועד לשימוש במהלך היום.

אפטרשייב טוב או רע לעור?

עור הפנים והידיים של גברים שונה בדרך כלל מזה של נשים. יחד עם זאת, ההמלצה על שימוש בקרמים לטיפוח והגנה תקפים גם עבור גברים. הדברים אמורים במיוחד עבור גברים הנוהגים להתגלח. הגילוח שלעצמו מעסה את העור ומסיר במקרים רבים את התאים המתים מהאזור המגולח, אולם השימוש באפטרשייב המכיל אלכוהול, בפרט עבור גברים בעלי עור יבש או רגיל, אינו מומלץ בשל "ייבוש" יתר של העור.
עדיף להשתמש בקרם לחות ולאחר ספיגתו למרוח תמצית ריח המבוססת על שמן כזה או אחר. חיטוי העור בעזרת אפטרשייב המכיל אלכוהול היה בעבר צורך היגייני, בשל כך שהגילוח נעשה בעזרת תער אצל הספר. כיום, במקרים בהם נדרש חיטוי העור לאחר הגילוח ניתן להשתמש בסבון אנטיספטי כזה או אחר.

כול המטבח בתוך הקרם?

הרכבם של תכשירים קוסמטיים מזכיר לא פעם מתכונים מהמטבח הסיני שכוללים רכיבים תזונתיים כמו סויה, אצות, שעורה ואף בטטה. על פי מעבדות היצרניות, תוספת מרכיבים דוגמת סויה או שעורה תורמת להמרצת ייצור הקולגן ולצמצום השחיקה שלו, ולכן למיצוק העור. אצות ים מסייעות לחידוש צפיפות תאי העור, ואילו בטטה מגבירה את ייצור החלב בבלוטות החלב. זו תורמת לא רק להזנת העור, אלא גם להגברת לחותו ומביאה בכך לשיפור מראהו.
נגזרת מזון נוספת שנמצאה יעילה בהפחתת כתמים כהים ותורמת לאחידות גוון עור הפנים היא החומצה הקוג'ית אשר מופקת מפטריה יפנית בשם קוג´י. החומצה הקוג'ית נמצאה יעילה בויסות ייצור המלנין בתאים המלאנוציטים שבעור, שאחראים לייצור הפיגמנט מלנין הקובע את צבע העור. החומצה הקוג'ית משמשת להבהרת כתמי פיגמנטציה כהים שנוטים להופיע עם הזדקנות העור.
אם חשבתם שסידן חיוני לגדילה ולחיזוק רק של עצמות הגוף, הרי כדאי שתזכרו שסידן מהווה מרכיב חיוני בתהליכי חילוף החמרים בתאי העור. מחקרים מצביעים על כך שרמות תקינות של סידן בעור חיוניות למיצוק ולהגמשת עור הפנים. זו הסיבה שקרמים רבים מכילים כיום סידן זמין לספיגה דרך העור.
ברשימה הטובה מככבות גם תמציות ג´ינסנג ושמרים התורמות לחיזוק האפידרמיס, לשימור תאי העור וצפיפותם, הפחתת "עיגולים שחורים" תחת העיניים והורדת הנפיחות סביבן. הקפאין משפיע על הפחתת הנפיחות סביב העיניים והחומצה האמינית ליזין מצמצמת קמטים וקמטוטים. חומצה צינמית, המצויה בקינמון, תורמת אף היא לחידוש ייצור סיבי הקולגן והאלסטין.
לא כול הרכיבים התזונתיים תורמים למראה העור. סוכרים הוכחו כמזיקים לא רק לשיניים, אלא אף תורמים להחלשות סיבי הקולגן והאלסטין בעור. הם נקשרים לחלבונים שבעור ומאיצים תהליכי גליקוליזציה (קישור סוכרים לחלבון) ולכן מחריפים את תהליך הזדקנות העור. מסיבה זו מקובל לכלול רכיבים נוגדי גליקוליזציה בהכנות קוסמטיות.

העתיד ברזרוואטרול

'הבאז' האמיתי שרווח בתקופה האחרונה הוא סביב חומר נוגד חמצון (אנטי-אוקסידנט) שאינו ממשפחת הפלבנואידים דווקא, הידוע בשם רזווראטרול (Resveratrol). רזרוואטרול נמצא בבוטנים, ענבים, אוכמניות, חמוציות וביין אדום. מחקרים בתחום העלו כי לרזרוואטרול יכולת להפעיל גן שם סירטואין (Sirtuin), שאחראי להפעלת מנגנון נוגד הזדקנות.
ההנחה המקובלת כיום היא שלחומר פוטנציאל להגנת הלב ועיכוב תופעות ההזדקנות, בשיעור שעולה עשרות מונים על הפוטנציאל של הפלבנואידים, נוגדי החמצון המסורתיים. התעשייה הפרמצבטית שוקדת כיום על פיתוח תרופות מבוססות רזרוואטרול. אם תתממש ההבטחה הגלומה בחומר, הרי שתרופות עתידיות אלו עשויות לעכב, ואולי אף למנוע, מחלות כאלצהיימר, סוכרת, מחלות לב ואף סרטן.
כיוון שהרזרוואטרול נחשב לאמצעי מהפכני במלחמה להאטת סימני ההזדקנות לא רק בגוף כמכלול, אלא בעור הפנים בפרט, הרי שבתעשיית הקוסמטיקה מתייחסים אליו ברצינות רבה. הנחת העבודה היא שהפעלת הגן סירטואין משפיעה על הגברת ייצור הקולגן בעור, שמירה על רמת הקולגן הקיימת ולפיכך מסייעת במילוי קמטים וקמטוטים ותורמת למראה עור צעיר חלק.

היפו-אלרגני או לא?

הביטוי היפו-אלרגני הוטבע לראשונה בשנת 1953 על ידי תעשיית הקוסמטיקה. משמעותו תכשירים שמכילים פחות רכיבים מעוררי אלרגיה. מדובר בסוג של הבטחה בעלת משמעות רפואית. הקושי המתלווה להבטחה זו הוא היעדר אחידות או סטנדרטיזציה לגבי אלרגנים בתעשיית הקוסמטיקה. לפיכך עלול להיות שמוצר היפו-אלרגני אחד לא ידמה למוצר היפו-אלרגני אחר, בכול הנוגע לסיכוי להתרחשות תגובה אצל אדם שסובל מאלרגיות.
בעבר נערכו בדיקות לאלרגיה, שעלולים לחולל תכשירים קוסמטיים, על בעלי חיים שמערכת החיסון שלהם נמצאה כקרובה לזו של האדם. במהלך הבדיקות נחשפו בעלי החיים לחומרים שנחשדו כמסוכנים או כמעוררי אלרגיה, במטרה להקיש על הסכנה האפשרית לאנשים רגישים.
עם פרוץ הטרנד הירוק, מוצר שלא נוסה על בעלי חיים זכה לסימן הארנב, המלווה לעתים גם בכיתוב "לא נוסה על-בעלי-חיים". מעבר לכך, מאז שנת 2001 קיים באירופה איסור גורף על עריכת ניסויים בבעלי חיים למטרת קוסמטיקה, ואף חל איסור על מכירת מוצרי קוסמטיקה שנוסו על בעלי-חיים.
יחד עם זאת מסתבר שמחד אמינות הסימון אינה תמיד שלימה ומאידך ראוי להבין את המשמעות האמיתית של האיסור. גם אם המוצר בכללותו לא נוסה על בעלי חיים, עדיין ייתכן שמרכיביו נבדקו בשלב כלשהוא על בעלי חיים. זאת מאחר שבעולם המערבי אין אפשרות חוקית להשתמש ברכיבים מסוימים, ללא בדיקה ואישור מסודר מטעם רשויות הבריאות. כל בר דעת אמור להבין שמוצר אשר רכיביו לא אושרו כדין עלולים להזיק לו.

מה מציעות חברות הקוסמטיקה?

כבר אמרנו שיש להתחיל בטיפוח העור בגיל צעיר, וגם חברות הקוסמטיקה יודעות זאת. בשוק מצויות סדרות תכשירים המוכוונות לגילאים הצעירים, לגילאי ה- 35+ ולגילאים המבוגרים יותר. אלו המיועדות לרענון ומיצוק עור הפנים משלבות פילינג לליטוש העור והסרת תאים מתים וכהשלמה קרמים מהדקים בעל אפקט מתיחה. תכשירים קוסמטיים רבים מכילים חומרי אנטי-אייג'ינג שלא אחת מוגנים על ידי פטנט, במטרה למצק את עור הפנים ולתרום למראה צעיר יותר.
מבלי להמעיט בערכם של מוצרי חברה זו או אחרת, נזכיר שחקנית ייחודית בשוק, חברת רוק, מבית ג'ונסון וג'ונסון. מותג זה נתפס כמעט רפואי בזכות היותו היפו-אלרגני והעובדה שהוא משווק רק בבתי מרקחת. מוצרי החברה מבוססים על פיתוחים ייחודיים שהושגו במעבדותיה, וכוללים תכשירים שאינם קומדוגנים (גורמים להתפתחות אותן נקודות שחורות בעור), וכן תכשירים המכילים רטינול, שהוא נגזרת של ויטמין A, שהוכח כיעיל בטיפול בקמטים.
החברה מציעה סדרת מוצרים בשם רטין-אוקס לטיפול בסימני הזדקנות העור שלאחר גיל 35, כולל לטיפול בקמטים, טשטושם, הרמת העור והצערתו.
סדרת מוצרים אחרת מבית רוק מבוססת על סויה והיא מכילה שלל מרכיבים פעילים דוגמת חלבונים, שומנים ונוגדי חמצון. לסדרה מיוחסות תכונות של אנטי-אייג'ינג ובכלל זה היכולת לצמצם את מראה הקמטים, הגברת גמישות העור, הבהרתו וצמצום את הכתמים השחורים.
מוצרי הסדרה הנורבגית של ניוטרו'ג'ינה, אף היא מבית גו'נסון וג'ונסון, מתגאים בהתאמה לטיפוח עור פנים רגיש ויבש במיוחד. הרכיבים הפעילים כאן כוללים סויה שמספקת הזנה ולחות גבוהה לעור, חלבונים שמסייעים במניעת פיגמנטציה ומרככים את העור ושומנים נוגדי חמצון. מוצרי ניוטרוג'ינה הם היפו-אלרגנים.
ניוטרוג'ינה מציעה גם סדרות 'נישה' ייחודיות למתבגרים הכוללות מוצרים נטולי שומן שמתאימים לעור הסובל מאקנה ('פצעי בגרות').
מהצד הישראלי, מציעה חברת קרליין לגילאי 35+ את סדרת 'ביוג'ניק', המבוססת על החומר 'הליוגארד' (Helioguard) שמופק מאצות אדומות העתירות בחומצות אמינו. הליוגארד מספק הגנה מפני נזקי השמש וזיהום האוויר, ומסייע בהאטת הזדקנות העור.
'הפרוקסלין' של חברת לנקום, מורכב מהסוכר הטבעי קסילוז (Xylose) שמשתלב ברשת הבין תאית בכל שכבות העור. מחקרים מעלים שמולקולה זו תורמת לחידוש תאי העור ולכן למבנהו ולתפקודו.

פסיכולוגיה או השפעה פיזיולוגית

האם מה שמציעות חברות הקוסמטיקה זו עבודה בעיניים, או באמת עבודה על איזור העיניים? אין עורר על כך שעור מטופח יראה טוב יותר מעור שאינו מטופח וכמובן אי אפשר להתעלם מההיבט הפסיכולוגי. טיפוח עצמי גורר בעקבותיו תחושה משופרת וזה כבר הרבה.
גם אם ההבטחות של חברות הקוסמטיקה תתמלאנה רק בחלקן, עדיין להיבט הפסיכולוגי יש משמעות. בצד הטיפול הקוסמטי המשמר או המשפר, ראוי לזכור שראשית חוכמה היא צמצום החשיפה לשמש.