ניתוח הרמת עפעפיים - מידע רפואי

Blepharoplasty (קוד בדיקה: 80.863)

עדכון אחרון 03.05.22

רופא מייעץ: ד"ר אברהם וינברג

הקדמה

ניתוח הרמת עפעפיים יבוצע על מנת להסיר עודפי עור ושומן מהעפעף העליון או התחתון. בהתאם לצורך יחוזקו גם שרירי העפעף ותבוצע הרמה של הגבות והמצח להשבת מראה צעיר. אצל מטופלים צעירים שאינם זקוקים להצערת המראה יכלול הניתוח את הסרת עודף השומן מהעפעף התחתון בלבד.

תהליך ההזדקנות הטבעי גורם לאובדן הגמישות של העור, רקמות החיבור והשרירים. בעקבות זאת חלים שינויים במבנה העפעפיים שכוללים היווצרות קפלים, קמטים, רפיון של העור וכן הצטברות שומן בעפעפיים (בשפה שגורה נהוג לכנות תופעה זו 'שקיות'). במקרים רבים חלה גם צניחה של הגבות והפנים נראות 'עייפות' ומבוגרות.

עקב נטייה תורשתית תיתכן הצטברות של שומן בעפעפיים גם אצל אנשים צעירים. כמו כן עלול להיגרם שינוי במראה העפעפיים אצל אנשים הלוקים בהתקפי אלרגיה תכופים, בבעיות בתפקוד בלוטת התריס, במחלת לב, בחוסר שינה ובקרב אנשים הצורכים כמויות גדולות של אלכוהול.

כתוצאה מהצטברות עודפי עור ושומן על העפעף העליון תיתכן פגיעה ביכולת הרמתו. פגיעה זו תתבטא בכאב ראש עקב המאמץ הנדרש בהשארת העיניים פקוחות.

תאור ההליך

ניתוח הרמת עפעפיים יבוצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית עם טשטוש אך ניתן לבצע את הניתוח גם תחת הרדמה כללית.

בניתוח של העפעף העליון יבוצע חתך באזור קפל העפעף העליון דרכו יסיר המנתח רצועות עור ושריר עודפות. דרך חתך זה יורחקו גם כריות השומן בעפעף. בסיום הניתוח יתפר החתך בתפרים עדינים ללא צורך בחבישה. לאחר החלמת התפר תיוותר צלקת עדינה שתוסתר על ידי קפל העפעף.

בניתוח של העפעף התחתון יבוצע החתך בדרך כלל בחלקו הפנימי של העפעף התחתון ועודפי השומן יוסרו. בסיום הניתוח לא יבוצע תפר מאחר שהחתך יתאחה מאליו תוך זמן קצר מבלי שתיוותר צלקת נראית לעין.

בחלק מהמקרים ינותח העפעף העליון או התחתון בלבד אם כי ניתן לנתח את שני העפעפיים בו זמנית.

במה כרוך?

הליך זה אינו כרוך באשפוז בבית החולים.

משך הפעולה הצפוי בחדר הניתוח הוא 60-90 דקות. בסיום ההליך ישוחרר המטופל לביתו.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ניתוח הרמת עפעפיים יבוצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית עם טשטוש אך ניתן לבצע את הניתוח גם תחת הרדמה כללית. לפני תחילת הניתוח יחובר המטופל לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתו של המטופל.

הרדמה מקומית עם טשטוש משמעותה שהמטופל אינו ישן עמוק אלא חווה תחושת ריחוף וניתוק ואינו חש כל כאב במהלך הניתוח. משך ההליך כולו יהיה המטופל בהכרה מלאה וימשיך לנשום בעצמו. אם ידרש לכך יוכל המטופל לשתף פעולה עם המנתח. בסיום הניתוח יזליף המנתח חומר להרדמה מקומית באזור המנותח על מנת למנוע כאב מקומי במשך מספר שעות נוספות לאחר הניתוח.

הרדמה מלאה משמעותה שהמטופל ישן שינה עמוקה, שריריו רפויים והוא אינו חש כלל את מהלך הניתוח. הרדמה מלאה מבוצעת על ידי רופא מומחה בהרדמה שמנטר את מצבו הגופני של המטופל במשך הניתוח כולו.

ההרדמה מבוצעת באמצעות הזלפת חומר ההרדמה אל שקית העירוי של המטופל. כעבור פרק זמן קצר ביותר (עשרות שניות) יחווה המטופל ערפול הכרה וישקע בשינה עמוקה. בסיום הניתוח ותפירת החתכים יפסיק הרופא המרדים את הזלפת חומרי ההרדמה, המטופל יתעורר ויועבר אל מחלקת ההתאוששות כדי לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח.

הנחיות

לפני הניתוח

בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי ידרש המטופל לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם, צילום חזה ואק"ג.

מטופלים שעברו ניתוחים קודמים, אושפזו בעבר, לוקים במחלות כרוניות, סובלים מאלרגיה או נוטלים תרופות מרשם או תוספי מזון יעדכנו על כך את הרופא המנתח ואת הרופא המרדים. מטופלים שסובלים ממחלות נוספות ידרשו לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

יש להתייעץ עם הרופא המטפל ועם המנתח לגבי המשך נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין). בהתאם להחלטת הרופאים תיתכן הפסקה בנטילת תרופות אלו כשבוע לפני ביצוע ההליך.

כדי לאפשר החלמה מהירה ובטוחה לאחר הניתוח יש להימנע מעישון במשך שבועיים לפחות לפני מועד הניתוח וכן במשך שבועיים לאחריו. אין להשתמש בתקופה זו בתחליפי עישון המכילים ניקוטין.

ביום הניתוח

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת הניתוח (אם נבחרה הרדמה כללית).

טרם הניתוח יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק.

התאוששות והחלמה מההליך

לאחר הניתוח יש להניח על העיניים רטיות קרות במשך מספר שעות על מנת להפחית את הנפיחות ואת שטפי הדם מתחת לעור.

יתכנו נפיחות קלה בעיניים, אודם בלחמית העין (לובן העין), קושי בקריאה או בצפייה ממושכת בטלוויזיה, דמעת או יובש בעיניים, קושי בפתיחת העיניים, כאב ושטפי דם שטחיים. תופעות אלו תחלופנה במרבית המקרים במהלך השבוע הראשון לאחר הניתוח. חלק מהמטופלים לא יסבלו כלל מתופעות אלו. החלמה מלאה מהניתוח אורכת כשבוע עד עשרה ימים.

אם בוצע תפר שאינו נספג מאליו יש צורך להסירו לאחר שבוע ימים מיום הניתוח.

התוצאה הסופית תתקבל מספר חודשים לאחר הניתוח.

סיכונים וסיבוכים

ניתוח להרמת עפעפיים הוא הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות דימום, זיהום, פגיעה בקרנית, פגיעה בשרירי גלגל העין, החלמה לא תקינה של הצלקות, א-סימטריה בין שתי העיניים, משיכת שולי העפעף העליון או התחתון, יובש או דמעת. סיבוכים אלו אינם שכיחים.

סיכונים הכרוכים בהרדמה

הרדמה מקומית נחשבת בטוחה ובעלת תופעות לוואי מועטות בלבד. במקרים נדירים תיתכן השפעה על קצב הנשימה, קצב הלב ועל לחץ הדם.

סיכונים שעלולים להגרם בעקבות הרדמה כללית כוללים חסימה של נתיב האוויר כתוצאה מחנק, ירידה פתאומית בלחץ הדם והדופק וכן נזק לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה. במקרים נדירים ביותר תיתכן תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס מחייבת פנייה דחופה לרופא המנתח, למוקד החירום או לחדר המיון.

בכל מקרה של דימום מתמשך או אדמומיות יש לפנות לרופא המטפל על מנת לשלול התפתחות זיהום.