19 אפריל 2024 י"א ניסן תשפ"ד

יום הקשיש הבינלאומי 1 באוקטובר 2014

 

ועדה של האו"ם בנושא הזקנה קבעה כי מדי שנה יצויין 'יום הקשיש הבינלאומי' בראשון באוקטובר. מטרתו של יום זה היא להעלות על סדר היום הציבורי את נושא רווחת הקשיש והדאגה לצרכיו.

 
בעשור האחרון עלתה תוחלת החיים של גברים ונשים לאחר גיל 65 ב- 2.2 שנים וב- 2.6 שנים, בהתאמה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2010, 10% מכלל האוכלוסייה בישראל (כ- 740 אלף איש) היו בני 65 ומעלה. בהתאם לתחזיות הקיימות ההערכה היא כי חלקם באוכלוסייה יעלה ל- 14% בשנת 2030. בשנת 2050, 20% מכלל האוכלוסייה יהיו מעל גיל 60.
 
העליה בתוחלת החיים מלווה לא פעם בעליה בתחלואה האופיינית לגיל השלישי. כמחצית מהאנשים מעל גיל 65 סובלים מיתר לחץ דם וכרבע מהם חולים בסוכרת. אלצהיימר, שטיון (דמנציה) ואף ניוון מקולרי הן מחלות האופייניות בעיקר לאוכלוסיה מבוגרת. כך גם הגדלה שפירה של הערמונית, ששכיחותה עולה עם גילם של הגברים.
  
 

תזונה בגיל השלישי

הקפדה על תזונה מספקת ונכונה היא גורם משמעותי לשמירת הבריאות בגיל השלישי. אכילה מעטה מידי ולא מאוזנת עלולה לגרום לחולשה, לפגיעה במערכת ההורמונאלית, לירידה ביעילות מערכת החיסון שתביא לתחלואה מוגברת ולהחמרה של מחלה קיימת, להתפתחות פצעי לחץ ואף למוות. באמצעות טיפול תזונתי מתאים ניתן לשפר את איכות החיים ולמנוע הידרדרות של הבריאות.
 
המלצת משרד הבריאות לגבי תזונת הגיל השלישי מדברת על שלוש ארוחות עיקריות ועל שלוש ארוחות ביניים. יש להרבות בצריכת נוזלים בכלל ובפרט בשתייה. רצוי לתפור תפריט המתאים לצרכי הקשיש, לרבות מצב שיניו ומצבו הבריאותי הכללי. מחלות דוגמת סוכרת, מחלות לב וטרשת עורקים, מחלות כליה או מחלות כבד דורשות התייחסות פרטנית וכדאי להיוועץ בדיאטנית. יש להתאים את התפריט ליכולות הכלכליות כדי שניתן יהיה להתמיד בו לאורך זמן.
 
 

מחלות ששכיחותן עולה בגיל השלישי

שיטיון היא תסמונת (קבוצה של סימפטומים) הקשורה להידרדרות מתמשכת בתפקודי המוח וביכולותיו, לרבות זיכרון, חשיבה, שפה, הבנה ויכולת שיפוט. זהו מצב שכיח יחסית המתפתח בדרך כלל לאחר גיל 65. מספר הנשים הלוקות בשיטיון גבוה מעט יותר ממספר הגברים. שכיחות מקרי השיטיון עולה עם הגיל.
 
למרבה הצער, עם העלייה בתוחלת החיים עולה גם שכיחות התסמונת. מומחים מעריכים כי מספר האנשים הלוקים בשיטיון צפוי להכפיל את עצמו ב- 30 השנים הבאות.
 
 
שימור כושר קוגניטיבי - קראו עוד
 
מחלת אלצהיימר היא הביטוי השכיח ביותר לשיטיון. זוהי מחלה ניוונית של המוח המתבטאת באיבוד הדרגתי של יכולות התפקוד שלו. מחלת אלצהיימר פוגעת בעיקר בכל הקשור לזיכרון, לחשיבה ולשיקול דעת. זוהי מחלה פרוגרסיבית, היינו מחלה שהולכת ומחמירה עם הזמן. בסופו של דבר נפגעת היכולת לתקשר עם הסביבה ולבצע פעילויות יומיומיות.
 
המחלה שכיחה בעיקר בקרב אנשים לאחר גיל 65. בקבוצה זו פוגעת המחלה ב- 1 מתוך 20 אנשים. עם העלייה בגיל עולה גם שכיחות המחלה. בקרב בני 80 ומעלה עלול כל אדם חמישי לפתח אלצהיימר.
המחלה נדירה בקרב אנשים שגילם מתחת ל- 65 (בגילאים אלו המחלה פוגעת רק ב-1 מתוך 1000 אנשים).
 
אף שהמחלה קשורה להזדקנות ולגיל מבוגר, לא ידוע עדיין מהו הגורם המדויק להתפרצותה. למרבה הצער אין למחלה זו מרפא אם כי קיימים טיפולים שעשויים להאט את התקדמותה.
 
 
 
ניוון מקולרי (בעברית, המושג הוא 'ניוון כתמי') הוא מצב נטול כאב המוביל לאובדן הדרגתי בראייה המרכזית, היינו אובדן היכולת לראות את מה שנמצא ישירות מול העין. ראייה מרכזית משמשת לפעולות יומיומיות דוגמת קריאה, כתיבה, צפייה בטלוויזיה ונהיגה.
 
המחלה שכיחה בעיקר לאחר גיל 50 ולכן נהוג לכנותה 'ניוון מקולרי תלוי גיל' או 'ניוון מקולרי גילי' (AMD, Age related Macular Degenration). כ- 30% מהאוכלוסייה לאחר גיל 75 לוקה בניוון מקולרי, מתוכם כ- 7% סובלים ממצב מתקדם של המחלה.
 
 
בלוטת הערמונית נוטה לגדול ככל שהגבר מתבגר. הגדלה זו אינה גורמת לכל בעיה אצל מרבית הגברים. עם זאת, אם הבלוטה גדלה מאד, היא עלולה ללחוץ על השופכה ולגרום לבעיות בתפקוד מערכת השתן. תופעה זו, השכיחה בקרב גברים לאחר גיל 50, מכונה 'הגדלה שפירה של הערמונית' (BPH, Benign Prostate Hyperplasia), אינה ממאירה (היינו, סרטנית) וניתנת לטיפול.
 
לעתים תתרחש הגדלה של הערמונית שאינה שפירה, אלא סרטנית. סרטן הערמונית הוא הגידול הממאיר השכיח ביותר בקרב גברים, ונפוץ בעיקר בקרב גברים לאחר גיל 70 (המחלה נדירה בקרב גברים צעירים).