25 מאי 2017 כ"ט אייר תשע"ז
תאריך פרסום:  23.10.2012 

מסיבת תה

אריאל אשל, M.Sc

תה ירוק, שחור או אולונג מופקים מאותו צמח ויש בהם כמות דומה של קפאין ונוגדי חמצון. התה טוב למאזן הנוזלים, לעור, לדיאטה ולמניעת כמה מחלות. כול ההבהרות אודות תה וספיגת
ברזל
.

הערכים התזונתיים של עלי התה משתנים כתלות בתת הזן הייחודי של הצמח Camelia sinensis שבעליו נעשה שימוש, בסביבת
הגידול
, בשיטת הייצור, בגודל פיסות עלי התה ובשיטת ההכנה של החליטה.
לתה יש תרומה חיובית למאזן הנוזלים של הגוף. על פי מחקר שפורסם ביוני 2011 התה השחור אינו שונה ממים בכל האמור לשמירת מאזן נוזלים בגוף, וזאת למרות הסברה שמשקאות המכילים קפאין דוגמת תה משפיעים לרעה על מאזן הנוזלים בגוף.
עלי התה השחור, הירוק והסיני המכונה אולונג, מכילים כמות דומה של קפאין. כוס תה תכיל פחות ממחצית כמות הקפאין שבכוס קפה, כ- 50 מיליגרם לכוס. מחקר שתוצאותיו פורסמו זה לא מכבר מציע שצריכת חמש כוסות תה ביום עשויה למנוע התפתחות סוגים מסוימים של
סרטן
מוח והחוקרים זוקפים זאת לקפאין שבתה.
התה מהווה מקור למינרל מנגן החיוני לבניית עצם ולהתפתחות הגוף, ולאשלגן החיוני למאזן הנוזלים בגוף. במרבית המקרים ספל תה (כ- 190 מיליליטר) יכיל 4% מדרישת
האשלגן
היומית, מנגן וכן רמות של 5-7% מהדרישה היומית של ויטמין B2 וניאצין.
ברבות מחליטות התה יש פלואוריד, דבר המסייע לשמירת בריאות הפה. צמח התה סופג פלואוריד מהקרקע בו הוא גדל וזה מצטבר בעלווה.
תה ללא חלב יהיה נטול מעמסה קלורית ועם חלב מדובר על לא יותר מ- 13 קלוריות לספל.

פעילות נוגדי החמצון דומה

עלי התה השחור, הירוק והסיני המכונה אולונג, מכילים כמות דומה של
נוגדי חמצון
(אנטיאוקסידנטים) מסוג פלבנואידים, אך הם נבדלים מבחינת הרכב הפלבנואידים. בתה ירוק יש יותר פלבנואידים בעלי צורה פשוטה המכונים קטקינים, ואילו החמצון של עלי התה שחור מוביל להפיכת הפלבנואידים הפשוטים לכאלו שהם יותר מורכבים, דוגמת תיאפלבינים ותיארוביגינים.
רכיבתה שחור (אחוז משקלי מהחומר היבש שמוצה) תה ירוק (אחוז משקלי מהחומר היבש שמוצה)
קטקינים 3-10 30-42
תיאפלבינים 3-6  
תיארוביגינים 12-18  
פלבנולים 6-8 5-10
מינרלים 10 6-8
תה אולונג הסיני, שעליו עברו התססה חלקית, הוא בעל פרופיל פלבנואידים שבין תה שחור לירוק. למרות שתהליך החמצון משנה את הרכב הפלבנואידים בתה, עדיין הרמה הכללית שלהם ומידת הפעילות הביולוגית נוגדת החמצון דומה בכול הסוגים.

למה טובים נוגדי החמצון שבתה

מחקרים מצביעים על תרומה אפשרית של הפלבנואידים שבתה להגנה מפני מחלות לב וכלי דם, שבץ ומספר סוגי סרטן. במחקר מדעי שנערך לפני מספר שנים נמצא שתה שחור יעיל יותר מירוק בכל האמור לפעולתו נגד רדיקלים חופשיים מסוימים, אולם מחקרים אחרים הצביעו על שוויון ביניהם.
מחקר שפורסם באוגוסט 2009 במגזין המדעי Natural Product Research הדגים שהאנטיאוקסידנטים שבתה הם בעלי פעילות מונעת חמצון, וכי הם מעניקים הגנה נוגדת חמצון לתאי הדם האדומים, דבר שהוא משמעותי יותר בגילאים מבוגרים.
מספר מחקרים אפידמיולוגים טוענים שלתה הירוק השפעה מגינה מפני מספר סוגי סרטן כמו
סרטן ריאות
, שחלות, שד, פרוסטטה, קיבה ומצבים מקדימים דוגמת גסטריטיס (
דלקת
קיבה). המנגנון שבאמצעותו מתבצעת ההגנה עדיין לא ברור.
לתה יש כפי הנראה תרומה לפעילות נוגדת דלקת, להורדת כולסטרול ולפעילות אנטי-נגיפית ואנטי חיידקית, אולם עדיין נדרש מחקר מדעי מעמיק מזה שבוצע עד כה כדי לבסס יותר סברות אלו. מחקר שפורסם באוקטובר 2009 במגזין The Journal of Nutritional Biochemistry הראה שצריכת תה ירוק או שחור עשויה להפחית רמות כולסטרול בדם ולגרום לדיכוי יצירת כולסטרול בכבד.
מעבר לכך, מחקר קליני ראשוני שפורסם במגזין American Journal of Clinical Nutrition הסיק כבר בשנת 1999 שלצריכת תמציות תה ירוק יש השפעה טובה על הפחתת משקל.
מסיבת תה

השפעת התה על העור

מחקרים שבוצעו על בעלי חיים הראו שצריכה של פוליפנולים (נוגדי חמצון) מחליטת תה ירוק (על ידי שתייה או טיפול עורי) מונעת תגובה דלקתית הנובעת מצריבת קרניים אולטרה-סגוליות מסוג B, מונעת דיכוי של מערכת
החיסון
ומונעת עקת חמצון. כול אלו הם סמנים ידועים למספר מחלות עור.
ההשפעה נוגדת
הדלקת
ונוגדת החמצון נצפתה גם בניסויים על עור בני אדם. מחקר שפורסם בשנת 2000 ב- Clin. Cancer Res. מצא שיישום עורי של פוליפנולים מתה ירוק מגן מפני קרינה אולטרה-סגולית המשרה נזק לחומר
הגנטי
. בעקבות זאת חברות קוסמטיקה רבות מייצרות כיום מגיני שיזוף המכילים תמציות תה ירוק.

תה וספיגת ברזל

לברזל
מספר תפקידים חיוניים בגוף כשהעיקרי בהם הוא נשיאת חמצן בתאי הדם האדומים ובשרירים (בתאי הדם האדומים הברזל כלול בהרכב
ההמוגלובין
ובשריר במיוגלובין). כמו כן הברזל מהווה רכיב הכרחי באנזימים רבים ואחראי לתקינותם של מספר תהליכים הקשורים לחילוף החומרים (תהליכים מטבוליים). מחסור בברזל מוביל לאנמיה.
הדרישות התזונתיות של ברזל נגזרות מגיל, מין ומצב גופני (למשל
הריון
או מחזור חודשי).
הברזל שבמזון זמין לגוף בשתי צורות, 'פרוס' Fe+2 ו'פריק' Fe+3. מרבית ה'פרוס' מצוי ב'ברזל-האם' שמקורו בבשר,
כבד
וחלקי פנים אחרים. בדרך כלל ספיגתו מגיעה לרמות של 20-30% מהברזל שבמזון מהחי והיא כמעט שאינה מושפעת על ידי גורמים תזונתיים אחרים.
לעומת זאת מרבית ה'פריק' Fe+3 מצוי ב'ברזל נון-האם' המצוי במקורות מן הצומח – דגנים, ירקות, פירות יבשים – ובהשוואה לברזל מהחי ספיגתו נמוכה יחסית, לעיתים רבות פחות מ- 5%. הספיגה של סוג ברזל זה מושפעת מרכיבים תזונתיים שיכולים להגבירה או להפחיתה.
בבריטניה למשל, המקורות התזונתיים של הברזל הם 44% ממוצרי דגן, 17% ממוצרי בשר ו- 10% מירקות.
כוס תה

מה מגביר ומה מפחית ספיגת 'ברזל נון-האם'?

מגבירים את ספיגת הברזל: ויטמין C, חומצה ציטרית וחומצה לקטית המצויות במוצרים מותססים כמו כרוב כבוש ומספר מוצרי מזון מהחי.
מפחיתים את ספיגת הברזל: פיטאט (רכיב המצוי בסובין של חיטה, שיבולת שועל ודגנים אחרים), סידן ורכיבים פנוליים המצויים בתה, קפה, יין אדום, מספר צמחי מאכל ירוקי עלה, אגוזים וקטניות.
לגימת תה תשפיע בעיקר על הפחתה ועיכוב בספיגת 'ברזל נון-האם', אולם לגבי אנשים בריאים שתזונתם תקינה ומאוזנת, מדובר בהשפעה שולית לחלוטין על משק הברזל בגוף. ככלל, אין בהכרח קשר בין לגימת רמות גבוהות של תה ובין רמות נמוכות של ברזל.


מי צריך להיזהר

צמחונים וטבעונים צריכים להיזהר יותר עם זיווג התה לארוחה המכילה ברזל. אף אנשים בעלי מחסור בברזל צריכים לנקוט זהירות משנה באשר לזיווג התה לארוחה המכילה 'ברזל נון-האם'. בקבוצת הסיכון הזו כלולים (מבחינת הגיל והמין) גם ילדים מתחת לגיל 6, נערות בגיל ההתבגרות, נשים בגילאי 18-49 ונשים מעל גיל 75.
לגבי אלו, 3-4 כוסות תה ביום, שלגימתן מפוזרת על פני היום ולא מתבצעת בצמוד לארוחה אינה בעייתית (כדאי ללגום תה לפחות שעה לאחר האוכל ואז אין בעיה עם ספיגת הברזל). מעבר לכך, ניתן לפצות עיכוב והפחתת ספיגת 'ברזל נון-האם' על ידי צריכת בשר וויטמין C.