23 מאי 2017 כ"ז אייר תשע"ז
מעודכן לתאריך  18.11.2012  באדיבות ה 

הפרעת דחק פוסט טראומטית

(Post traumatic stress disorder)

התמודדות ותמיכה בהפרעה פוסט טראומטית

כאשר סטרס ובעיות אחרות הנגרמות על ידי אירוע טראומטי משפיעים לרעה על מהלך החיים מומלץ לפנות תחילה לאיש מקצוע, היינו רופא. עם זאת, אפשר וכדאי לנקוט בפעולות נוספות שתסייענה להתמודד עם הפרעת דחק פוסט טראומטית. 

הזכירו לעצמכם שהריפוי אינו מתרחש בין לילה אבל הוא יקרה

רוב האנשים מחלימים מההפרעה, אף כי הדבר יכול לקחת זמן. הזכירו לעצמכם שהריפוי אינו מתרחש בין לילה אבל הוא יקרה. היצמדות לתוכנית הטיפולית תסייע להתקדם בכיוון הרצוי.

טפחו את עצמכם

אל תוותרו על מנוחה מספקת. הקפידו על תזונה מאוזנת ובריאה. עסקו בפעילות גופנית ושריינו לכם זמן כדי להירגע. הימנעו מצריכת קפאין וניקוטין כי הם עלולים להחמיר את החרדה.

אל תיקחו תרופות על דעת עצמכם ואל תשתמשו בסמים

צריכת אלכוהול או סמים כדי להקהות את החושים אינה בריאה. למרות שזו דרך מפתה להתמודד עם האירועים והתחושות, היא עלולה להוביל לבעיות נוספות ולמנוע את הריפוי האמיתי.

שברו את המעגל הקסמים

כשאתם מרגישים חרדה, צאו לצעידה מהירה או התעמקו באיזשהו תחביב.

דברו עם מישהו וצאו לבלות

הישארו בקשר עם בני משפחה וחברים תומכים. אם אתם לא חשים צורך אז אל תדברו על מה שעברתם. בילוי סתמי במחיצת אנשים אהובים יכול להוות גורם מרפא ומנחם.

הצטרפו לקבוצת תמיכה או השתמשו בשירותי נט"ל

השתתפות בקבוצות תמיכה עשויה לסייע למטופל להשיג מידע וייעוץ בנוגע לשיטות טובות להתמודדות. גם המגע עם אנשים החווים בעיות דומות יכול לעזור. 
אף שימוש בקו הפתוח של נט"ל (נפגעי טראומה מטרור וממלחמה) המציע סיוע נפשי הן לילדים והן למבוגרים, במגוון שפות ולתקופה בלתי מוגבלת, יכול לעזור.
הטלפון של קו הסיוע של נט"ל הוא  1-800-363-363 והשירות פועל בימים א'-ה' בשעות 08:00-22:00 ובימי ו' בשעות 08:00-14:00. לעיתים, בעיתות חירום קו הסיוע פועל גם מעבר לשעות אלו.

קרובי משפחה וחברים של לוקה בהפרעת דחק פוסט טראומטית זקוקים גם הם לתמיכה

האדם שלוקה בהפרעה יכול להתנהג בצורה שונה לחלוטין לאחר הטראומה, להיות עצבני וכעוס או מדוכא ומנוכר. אין הדבר קל לסובבים אותו. הפרעת דחק פוסט טראומטית עלולה לדרוש מאמץ שכלי ורגשי מצד המטפל או בני המשפחה והחברים של הלוקה בהפרעה. המשפט 'אני מותש מרוב חמלה' מתאר במדויק את הרגשות שחווים לעיתים מזומנות אנשים הקרובים ללוקים בהפרעה פוסט טראומטית.
לשמוע על האירוע הקשה שעבר אדם אהוב עלול להיות כואב מאוד. הדבר עלול גם לעורר הרהורים על אירועים בחיים של המטפל עצמו.
לעיתים אנשים שקרוביהם נפגעו ופיתחו הפרעה פוסט טראומטית מוצאים את עצמם מתחמקים מדיבור על הטראומה שחווה קרובם. לחילופין הם עלולים לחוש חסרי תקווה שמצבו ישתפר, או להרגיש אשמה על כך שהם אינם יכולים לתקן את הדברים הטראומטיים שקרו או לזרז את תהליך ההחלמה.
לפיכך, כדי שתוכלו לטפל ולסייע כראוי כדאי שתקדישו זמן ומחשבה לבריאות הנפשית והגופנית שלכם. אכלו נכון, עסקו בפעילות גופנית והקפידו על מנוחה מספקת. המשיכו לבלות עם חברים ולמצוא כמה רגעי שקט. חובה לעשות זאת כדי להטעין את המצברים. אם עדיין אתם מרגישים שקשה לכם להתמודד עם המצב, שוחחו עם הרופא או הפסיכולוג במטרה שיעזרו לכם לעבד את הרגשות שאתם חווים.