30 מרץ 2017 ג' ניסן תשע"ז
מעודכן לתאריך  23.12.2012  באדיבות ה 

יעפת, ג'ט לג - מידע רפואי

Jet lag

מניעת ג'ט לג

לא ניתן למנוע ג'ט לג, אך ניתן להפחית את השפעותיו.

טרם הנסיעה

  • שינוי דפוס השינה מספר ימים לפני מועד הטיסה. כאשר נוסעים מזרחה יש לשכב לישון שעה קודם מהמועד הרגיל. אם נוסעים מערבה, יש לשכב לישון שעה מאוחר מהרגיל.
  • הקפדה על שינה מספקת עד למועד הנסיעה.
    עייפות
    רבה בזמן טיסה עלולה להחמיר את הג'ט לג.
  • רוגע ומנוחה. רצוי להימנע מלחץ מיותר מאחר שלחץ ומתח עלולים להחמיר את תופעות הג'ט לג.
 

במהלך הטיסה

  • מניעת התייבשות. יש להקפיד לשתות הרבה נוזלים במהלך הטיסה ולאחריה.
  • מנוחה. מומלץ לישון או לנוח ככל שניתן במהלך הטיסה.
  • הגבלת צריכת הקפאין. רצוי להגביל את צריכתם של משקאות המכילים קפאין לרבות תה, קפה או קולה. מומלץ להימנע כליל מצריכת קפאין אם מתכוונים לישון במהלך הטיסה.
  • הימנעות מאלכוהול. השילוב בין צריכת אלכוהול לבין אכילה מרובה בזמן טיסה עלול להחמיר את הסימפטומים האופייניים לג'ט לג.
  • פעילות גופנית. במהלך טיסות ארוכות רצוי לנסות להתהלך לאורך המטוס ככל שניתן. כמו כן מומלץ לבצע תרגילים פשוטים שניתן לבצע גם בישיבה על מנת למנוע היווצרות
    פקקת ורידים עמוקים
    (DVT).
 

לאחר הגעה ליעד

מומלץ לשכב לישון בזמנים המתאימים לשעון המקומי, גם אם הגוף אינו עייף או 'רוצה' לשכב לישון כדי להסתגל במהירות ללוח הזמנים בארץ היעד.