בדיקת רופא לפני ניתוח קטרקט - מידע רפואי

Examination before cataract surgery (קוד בדיקה: 92026)

עדכון אחרון 01.05.22

רופא מייעץ: ד"ר שמעון קורץ

הקדמה

בדיקה זו תבוצע על מנת לוודא כי אדם הסובל מקטרקט ומועמד לניתוח, אכן מתאים. הבדיקה תבוצע במרפאת העיניים ובמסגרתה תבוצענה מספר בדיקות שמטרתן אבחון הסיבה לירידה בראייה. אלו תכלולנה בדיקת חדות ראייה, בדיקת המקטע הקדמי של העין, בדיקה של מידת עכירות העדשה ובדיקה של הרשתית ושל עצב הראייה.

לקראת הניתוח תבוצע גם מדידה של העין בעזרת מכשיר המבוסס על קרן אור או על אולטרה סאונד, על מנת להתאים את חוזק ואת גודל העדשה שתושתל. בדיקה זו אינה חודרנית ומבוצעת באמצעות מתמר שמונח בקרבת העין. מבדיקה זו מתבלת הדגמה של העין, אשר תוצג על גבי מסך מחשב.

במהלך הבדיקה יקבע האם העכירות בעדשה הגיעה לדרגה המצריכה ניתוח. ניתוח קטרקט אינו ניתוח דחוף והמחלה אינה מסכנת חיים. אם הפרעת הראייה סבירה ואינה פוגעת באיכות חייו של הנבדק בצורה בלתי נסבלת, ניתן לחכות מספר חודשים עד לביצוע הניתוח.

מצבים בהם נדרשת בדיקה זו

קטרקט היא מחלה המהווה את הסיבה המובילה בעולם המערבי לירידה בראייה שאינה ניתנת לתיקון באמצעות משקפיים. מרבית הלוקים במחלה הם מבוגרים. כמחצית מהאוכלוסייה בגילאי 55-75 סובלים מקטרקט. לאחר גיל 75 עולה שכיחות המחלה ל- 70%.

גורמים למחלה כוללים חשיפה ממושכת לקרינת השמש, סוכרת, קוצר ראייה מתקדם, חבלה לעין ושימוש בסטרואידים.

המחלה מאופיינת בפגיעה הדרגתית בצלילות עדשת העין, שתפקידה למקד את קרני האור החודרים לעין כדי לאפשר ראיה חדה. בין היתר גורמת המחלה לירידה בחדות הראייה, לראייה עכורה, להפרעה בהערכת מרחק, לסנוור חמור, לקוצר ראייה ובסופו של דבר, גם לעיוורון. המחלה אינה גורמת לכאב.

מרבית מקרי הקטרקט מתפתחים במשך שנים רבות ואינם מחייבים טיפול דחוף. קצב התפתחות המחלה שונה מאדם לאדם.

הטיפול במחלה הוא ניתוחי. במהלך הניתוח מוציא המנתח את העדשה הפגועה ומשתיל עדשה מלאכותית במקומה. ניתוח קטרקט הוא ניתוח שכיח מאד המיועד לחולי קטרקט שראייתם התדרדרה באופן משמעותי (חדות ראיה של פחות מ- 6/12) או לאנשים בעלי חדות ראייה סבירה אך סובלים מקשיי ראייה הפוגעים בתפקודם היומיומי. הניתוח אינו מיועד לאנשים הנמצאים בתחילת המחלה ושראייתם טובה.

טרם קביעת האבחנה שהירידה בראייה אכן נגרמת על ידי קטרקט יש לשלול סיבות חמורות יותר למצב. אצל כל נבדק הנחשד כסובל מקטרקט יש לבדוק גם את הרשתית ואת עצב הראייה, כדי לוודא שאינם מעורבים בהתדרדרות הראייה.

במידה שאובחנה אצל הנבדק מחלת קטרקט והירידה בחדות הראייה מצריכה ניתוח יעבור הנבדק בדיקת ocular biometry למדידת קמירות הקרנית ואורך גלגל העין. המדידה חשובה כדי לקבוע איזה עדשה יש לשים בזמן הניתוח, במקום העדשה העכורה שתוסר.

השאיפה היא להתאים עדשה שתשיג חדות ראייה תקינה או קוצר ראייה קל, בהתאם לצרכיו של הנבדק. לא מקובל להביא לראייה מושלמת אנשים שהיו מאד קצרי ראייה לפני הניתוח, משום שהם יתקשו להסתגל לשינוי. התאמת העדשה אינה מדויקת ב- 100% ולכן רבים מהמטופלים יזדקקו למשקפיים גם לאחר הניתוח.

רוב ניתוחי הקטרקט יבוצעו תחת הרדמה מקומית אך בהתאם לצורך או לרצון הנבדק, ניתן לשקול ניתוח תחת הרדמה כללית. במקרה זה יופנה הנבדק לביצוע בדיקות נוספות, דוגמת בדיקות דם או אק"ג, הנדרשות לפני ניתוח המבוצע בהרדמה כללית.

מהלך הבדיקה

הבדיקה אורכת כשעתיים וחצי.

בתחילת הבדיקה יברר הרופא את עברו הרפואי של הנבדק, לרבות מחלות ואשפוזים, ניתוחים, נטילת תרופות, עבר של מחלות עיניים וכן מחלות עיניים במשפחה. כמו כן יערוך הרופא סקירה מלאה של מערכות הגוף השונות. ממצאי בדיקות אלו יכולות לכוון לאבחנה של המחלה המדויקת.

לאחר התשאול יבצע הרופא סידרת בדיקות על מנת לאבחן את המחלה. אלו תכלולנה בדיקה חיצונית של העין, בדיקה של חדות הראייה, בדיקת תגובת אישונים ובדיקה של הרשתית ושל עצב הראייה.

בדיקת חדות ראייה תבוצע באמצעות לוח ובו ספרות או אותיות הממוקם במרחק קבוע של כ- 6 מטרים מהנבדק (מכונה לוח סנלן). הנבדק יתבקש לקרוא את הספרות או האותיות מהלוח כאשר בכל שורה הן הולכות ונהיות קטנות יותר.

בדיקת תגובת אישונים תבוצע על ידי כיוון מקור אור ממוקד אל תוך העין ובדיקת תגובת האישון ותגובת האישון בעין הנגדית לאור. בדיקה זו לעיתים מסובכת משום שהעדשה עכורה ולכן אלומת האור לא יכולה להאיר את פנים גלגל העין. במקרים אלו עלולה להידרש בדיקת אולטרה סאונד על מנת לוודא שהרשתית במקום ואינה פגועה גם כן.

כמו כן תבוצע בדיקת ocular biometry. זוהי סריקת אולטרה סאונד של קמירות הקרנית ושל אורך גלגל העין שתוצאותיה חיונית לקביעת סוג העדשה שיש לשים בניתוח, במקום העדשה העכורה שתוסר.

אזהרות והנחיות

הנחיות מדויקות ינתנו לנבדק לפני הבדיקה עצמה.

הבדיקות המקדימות לניתוח קטרקט אינן דורשות הכנה מיוחדת.

תוצאות הבדיקה

תוצאות הבדיקה הראשונית לאבחון המחלה תדווחנה לנבדק בסיום הבדיקה. אם יוחלט על ניתוח יוזמן הנבדק לבדיקות לשם התאמת העדשה והכנה לניתוח.