ניתוח להחלפת מפרק הירך - מידע רפואי

Hip Replacement Surgery (Hip Arthroplasty) (קוד בדיקה: 81.51)

עדכון אחרון 04.05.22

רופא מייעץ: פרופ' שמואל דקל

הקדמה

הליך זה יבוצע אצל מטופל שפעולת מפרק הירך שלו נפגמה או גורמת לו לכאב עז, וטיפול שמרני אינו מביא להקלה.

מפרק הירך הוא החיבור בין עצם הירך העליונה לבין עצם האגן. המפרק בנוי בצורת מכתש ועלי. ראש עצם הירך העליונה צורתה כדורית ומתאימה בדיוק לתוך שקע כדורי בעצם האגן. כדוריות המפרק היא שמאפשרת את התזוזה הנרחבת של הרגליים, הן לצדדים והן קדימה ואחורה.

בין עצם הירך העליונה לעצם האגן נמצא סחוס אשר מונע את חיכוך העצמות זו בזו ומסייע לתנועה. אם סחוס זה נפגע או נהרס, חיכוך העצמות

זו בזו עלול לגרום לשחיקת העצמות ולכאב עז המגביל את התנועה. שחיקת סחוס היא תופעה שכיחה ביותר. מעריכים שכ- 80% מהאוכלוסייה תסבול משחיקה מסוימת בסחוס במפרק כלשהו בגוף עד גיל 65.

הסחוס עלול להיהרס כתוצאה מחבלה, דלקת מפרקים או תהליכי שחיקה הנובעים מתהליך ההזדקנות הטבעי. לא ניתן לרפא את הסחוס או להפוך את תהליך שחיקתו. בעזרת טיפול תרופתי ניתן לשכך את הכאב הנגרם עקב כך.

הטיפול הראשוני בבעיה כולל טיפול באמצעות סטרואידים ותרופות לשיכוך כאב וכן טיפול פיזיותרפי. אם טיפולים אלו אינם מועילים והמטופל סובל מכאב עז או שתנועת מפרק הירך שלו מוגבלת הוא יופנה בדרך כלל לניתוח להחלפת מפרק הירך. הניתוח יעיל בכ- 95% מהמקרים. לאחר שיקום ופיזיותרפיה נהנים המטופלים מהקלה בכאב ובשיפור ביכולתם להשתמש במפרק הירך.

תאור ההליך

ניתוח להחלפת מפרק הירך יבוצע תחת הרדמה כללית.

המנתח יבצע חתך בצד הירך על מנת ליצור גישה למפרק הירך. המנתח ינסר את עצם הירך העליונה ויסיר את החלק הכדורי. לאחר מכן ישייף המנתח את עצם האגן על מנת שתתאים בדיוק לכיפת המתכת וידביק בדבק פולימרי חזק או שיבריג את הכיפה לעצם האגן.

במקביל יוחדר מוט מתכת למרכז עצם הירך העליונה. לבסוף יחבר המנתח בין המוט בעצם הירך העליונה לכיפה בעצם האגן באמצעות רכיב כדורי אשר יאפשר את תנועת המפרק.

במרבית המקרים יבחר תותב העשוי ממתכת בשילוב פוליאתילן וציפוי קרמי.

במידה שעצם הירך העליונה אינה פגועה ניתן לשקול החלפה חלקית של המפרק. במקרה זה לא יוסר החלק הכדורי בראש עצם הירך העליונה אלא תורכב עליו כיפה ממתכת בשילוב פוליאתילן, אשר תחובר לעצם הירך.

במה כרוך?

הליך זה כרוך באשפוז במשך 5-7 ימים בבית החולים. משך הפעולה הצפוי בחדר הניתוח הוא כ- 4 שעות.

הרדמה, טשטוש ואלחוש

ניתוח להחלפת מפרק הירך יבוצע תחת הרדמה כללית. לפני תחילת הניתוח יחובר המטופל לעירוי דרכו יזליף הרופא המרדים תרופת הרגעה על מנת להפחית את חרדתו.

הרדמה כללית משמעותה שהמטופל ישן שינה עמוקה, שריריו רפויים והוא אינו חש כלל את מהלך הניתוח. הרדמה מלאה מבוצעת על ידי רופא מומחה בהרדמה שמנטר את מצבו הגופני של המטופל במשך הניתוח כולו.

ההרדמה תבוצע באמצעות הזלפת חומר ההרדמה אל שקית העירוי של המטופל. כעבור פרק זמן קצר ביותר (עשרות שניות) יחווה המטופל ערפול הכרה וישקע בשינה עמוקה. בסיום הניתוח ותפירת החתכים יפסיק הרופא המרדים את הזלפת חומרי ההרדמה, המטופל יתעורר ויועבר אל מחלקת ההתאוששות כדי לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח.

הנחיות

לפני הניתוח

מצב מפרק הירך יאובחן על ידי אורתופד, בהתאם לבדיקת המקום ולתוצאותיהן של בדיקות דימות כגון צילום רנטגן, סריקת אולטרה סאונד ודימות בתהודה מגנטית (MRI).

בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי ידרש המטופל לבצע בדיקות מתאימות טרם ביצוע ההליך לרבות בדיקות דם, אלקטרוליטים (לרבות סידן, מגנזיום וזרחן), תפקודי כבד, תפקודי קרישה, צילום חזה ואק"ג.

מטופלים שעברו ניתוחים קודמים, אושפזו בעבר, לוקים במחלות כרוניות, סובלים מאלרגיה או נוטלים תרופות מרשם או תוספי מזון יעדכנו על כך את הרופא המנתח ואת הרופא המרדים. מטופלים שסובלים ממחלות נוספות ידרשו לקבל ייעוץ מרופא מומחה בתחום טרם ההליך.

יש להפסיק את נטילתן של תרופות נוגדות קרישה (דוגמת אספירין או קומדין) שבוע לפני הליך זה. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הצורך בנטילת תחליפים.

כדי לאפשר החלמה מהירה ובטוחה לאחר הניתוח יש להימנע מעישון במשך שבועיים לפחות לפני מועד הניתוח וכן במשך שבועיים לאחריו. אין להשתמש בתקופה זו בתחליפי עישון המכילים ניקוטין.

ביום הניתוח

יש להיות בצום מוחלט לרבות נוזלים 6 שעות לפני תחילת הניתוח.

טרם הניתוח יש להסיר שיניים תותבות, תכשיטים וביגוד אישי ולהמנע מלעיסת מסטיק או מעישון.

שערות באזור המיועד לניתוח (אם ישנן) יגולחו על ידי צוות בית החולים טרם הכניסה לחדר הניתוח.

לאחר הניתוח

לאחר סיום הניתוח ישהה המטופל כשעתיים במחלקת ההתאוששות על מנת לאפשר התעוררות איטית ובטוחה מהניתוח. מספר שעות לאחר הניתוח יסייע צוות המחלקה למטופל לרדת ממיטתו ולשבת בכורסה.

בהתאם לסוג הפעולה שתבוצע, ייתכן שבמקום הניתוח יהיו נקזים אשר ינקזו דם ונוזלים מאזור הניתוח.

התאוששות והחלמה מההליך

ההתאוששות מניתוח זה ארוכה יחסית וכוללת אשפוז במשך מספר ימים ולאחריו טיפול פיזיותרפי במשך כעשרה שבועות שמטרתו להרגיל את המטופל להשתמש במפרק החדש.

בדרך כלל ניתן לשוב לתפקוד שגרתי ולעבודה משרדית קלה תוך חודשיים וחצי עד שלושה חודשים ממועד הניתוח.

אין לבצע פעילות גופנית מאומצת.

המטופל יוזמן לביקורת אצל המנתח שבועיים לאחר ההליך. יש לפעול על פי הנחיות המנתח.

המטופל יהיה בקשר קבוע עם המנתח והפיזיותרפיסט במהלך החודשים לאחר הניתוח. הטיפול הפיזיותרפי מהווה חלק בלתי נפרד מהניתוח. ללא אימון הגוף עלול המטופל להיכשל ביכולתו להשתמש במפרק החדש ולסבול מתנועתיות מוגבלת.

סיכונים וסיבוכים

סיכונים הכרוכים בהליך

זהו הליך ניתוחי פולשני ולכן עלול להיות כרוך בסיכונים ובסיבוכים לרבות פגיעה באיברים סמוכים, דימום וזיהום. בכ- 20% מהמקרים נגרם זיהום בירך בעקבות הליך זה.

סיבוכים נוספים כוללים היווצרות קרישי דם ברגליים, דלקת בשרירי הירך והתפתחות עצם האגן סביב המפרק המלאכותי באופן שיגביל את פעולתו. הסיבוכים התוך ניתוחים מתרחשים ב- 1-2% מהמקרים.

גם לאחר השתלת מפרק מלאכותי תיתכן פריקה של הירך בעקבות חבלה או פעילות גופנית נמרצת. במקרה זה יידרש ניתוח חוזר על מנת להשיב את המפרק למקומו. במקרים חמורים עלול להיות צורך בהתקנת מפרק חדש.

סיכונים הכרוכים בהרדמה

סיכונים שעלולים להגרם בעקבות הרדמה כללית כוללים חסימה של נתיב האוויר כתוצאה מחנק, ירידה פתאומית בלחץ הדם והדופק וכן נזק לשיניים או למיתרי הקול עקב החדרת צינורות לקנה הנשימה. במקרים נדירים ביותר תיתכן תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה.

סיבוכים

עליית חום מעל 38 מעלות צלזיוס מחייבת פניה דחופה לרופא המנתח, למוקד החירום או לחדר המיון.

בכל מקרה של דימום מתמשך או אדמומיות יש לפנות לרופא המטפל על מנת לשלול התפתחות זיהום.