עין עצלה, אמבליופיה - מידע רפואי

Lazy eye, Amblyopic eye

עדכון אחרון 21.04.22

ד"ר עלוית וולף, ד"ר מיכאל כינורי וד"ר דינה מוסטובוי

הקדמה

"עין עצלה" היא מצב שבו הראייה של הילד אינה מתפתחת כראוי בעין אחת, והוא מסתמך על העין החזקה יותר כדי לפצות. משמעות הדבר היא שראייתו הכללית פחות טובה. זוהי הסיבה השכיחה ביותר לליקוי ראייה חד אצל ילדים -2-5% מהילדים סובלים מעין עצלה. למעשה מדובר בעין שאינה רואה היטב. על אף שבמקרים רבים נראה כי הילד מתפקד כרגיל וגם העין שלו נראית תקינה לחלוטין, הוא עדיין עלול לסבול מהתופעה, לעתים באופן חמור.

חוש הראייה מתפתח בגיל הרך, באמצעות גירוי שמגיע מהעין אל מרכז הראייה במוח. על מנת שחדות הראייה תתפתח בצורה תקינה בשתי העיניים, מרכז הראייה במוח חייב לקבל גירויים חשמליים כל הזמן - משתי העיניים, במקביל ובצורה שווה. זו ה"תקופה הקריטית", ובה אסור שיהיו תקלות.

אם במהלך תקופה זו לא מגיע למרכז הראייה גירוי מעין ימין למשל (או שהגירוי מגיע אך הוא חלש יחסית לעין שמאל), מרכז הראייה שאמור לקבל מידע מעין ימין לא יתפתח באופן תקין.

עם הזמן, המוח "לומד" באופן הדרגתי להתעלם מהגירוי הלא תקין שמגיע מעין ימין, ומתרכז רק בגירוי התקין מעין שמאל. אם המצב הזה לא יתוקן בזמן, עין ימין תישאר למשך כל החיים עם ראייה ירודה – עין עצלה.

אם תמונה לא תקינה תתקבל משתי העיניים, שתי העיניים עלולות להיות בעלות חדות ראייה ירודה. עין עצלה תוכל להפוך לעין תקינה רק אם ההפרעה מתגלה ומטופלת בגיל רך (התקופה הקריטית). בגיל מאוחר יותר אין אפשרות לפתח יותר את מרכז הראייה, ולכן עין עצלה שלא טופלה בילדות תישאר עצלה לתמיד.

טיפול בתופעה מתאפשר רק בגיל הילדות, ולכן חשוב לגלותה בזמן. הגיל המיטבי לביצוע הבדיקה הוא 3, והטיפול האפקטיבי ביותר הוא עד גיל 5.

אי טיפול בגיל צעיר עלול להוביל לראייה ירודה שאינה ניתנת לתיקון, ולעתים אף למצב של עיוורון.

מתוך הסדרה "המדריך הרפואי - אסותא": סרטון בנושא פזילה (עין עצלה) - סימפטומים וטיפול.

 

ילדים הסובלים מעין עצלה לרוב מתקשים לאמוד נכונה מרחקים בינם לבין עצמים ולכן עלולים להתקשות בפעולות כגון תפיסת כדור. אצל חלק מהילדים עלולה להתפתח פזילה.

פעוטות לרוב כלל אינם מודעים לכך שראייתם אינה תקינה, וגם אם הם מודעים, לרוב אינם מסוגלים לתקשר זאת להוריהם. ילדים גדולים יותר עלולים להתלונן כי הם אינם רואים טוב בעין אחת.

מרבית המקרים מאובחנים בבדיקת עיניים שגרתית בסביבות גיל 3. עם זאת, מומלץ לפנות לבדיקה עוד קודם, אם יש חשד שהילד לא רואה טוב. למשל אם הוא מתקרב הרבה לטלוויזיה, אם יש פזילה או חשש לפזילה, אם בן משפחה נוסף סבל מאותה בעיה, ואצל תינוק - אם הוא נולד פג, אם הוא אינו ממקד את המבט ולא עוקב בעיניו אחרי תנועה או אם יש לו עיכוב התפתחותי.

מה גורם לעין עצלה?

העין פועלת כמצלמה. קרני האור חודרות דרך עדשת העין ומוקרנות על שכבת התאים הרגישה לאור המרפדת את החלק הפנימי של העין (הרשתית). הרשתית מתרגמת את קרני האור לאותות עצביים המועברים למוח. המוח מעבד את האותות המתקבלים מכל עין לתמונה תלת מימדית המשקפת את שהעין רואה.

במצב של עין עצלה המוח מתעלם מאחת העיניים ומסתמך יותר על המידע המתקבל מהעין החזקה. מצבים כמו פזילה או הבדלים באיכות הראייה בין שתי העיניים עלולים לגרום לכך.

ללא טיפול תאבד הראייה בעין העצלה.

טיפול בעין עצלה

מרבית המקרים ניתנים לטיפול, בדרך כלל בשני שלבים.

בשלב הראשון יש לתקן את הגורם למצב. לאחר מכן יש לעודד את הילד לחזור ולהשתמש בעין העצלה. ניתן לעשות זאת בעזרת רטיות לכיסוי העין החזקה או טיפות לטשטוש הראייה בעין החזקה.

הטיפול לרוב יעיל אך מדובר בתהליך הדרגתי שעלול לארוך חודשים רבים.

סיכויי ההחלמה

בהנחה שהמצב מאובחן במועד ומטופל כבר בגיל צעיר, סיכויי ההחלמה טובים. העין החלשה לרוב לא תשיג ראייה מושלמת אך בדרך כלל ניתן להגיע למצב בו הילד לא יסבול מבעיות ראייה בהמשך חייו.

אם ראייתו של הילד השלימה את התפתחותה, בדרך כלל בסביבות גיל 7, קשה יותר לטפל בעין עצלה אם כי עדיין אפשר לשפר באופן משמעותי את הראייה בעין החלשה.

סימפטומים

פעוטות לרוב כלל אינם מודעים כי הם אינם רואים טוב. לפיכך, פעמים רבות יאובחן המצב רק אם קיים גורם אחר הגורם לו, לרבות:

    • פזילה. מצב בו העין החלשה 'בורחת' הצידה (פנימה או החוצה), למטה או למעלה, בזמן שהעין התקינה מסתכלת קדימה.
    • קטרקט בילדות. מחלה בה מתפתחת עכירות של עדשת העין.
    • צנחת העפעף (בלעז, ptosis). מצב בו העפעף צונח, מכסה חלק מהעין ומפריע לראייה.

כדי לברר האם הפעוט סובל מעין עצלה ניתן לכסות לו כל פעם עין אחת (למשל, בעזרת כף ידו של ההורה) ולבחון את תגובותיו. אם הפעוט מתנגד ומנסה להסיט את היד רק כאשר מכוסה עין מסוימת, הדבר עלול להצביע על כך שראייתו בעין זו לקויה.

 

סימפטום נוסף של עין עצלה הוא קושי בראיית עומק. בשל חוסר ההתאמה בין שתי העיניים ילדים הסובלים מעין עצלה מתקשים לאמוד מרחק. יש לשים לב לסימנים הבאים:

    • התנהלות מגושמת יחסית לגיל הפעוט. לדוגמה, פעוט אשר מרבה להיתקל או ליפול תוך שהוא הולך או רץ.
    • קושי לתפוס כדור.
    • קושי להשתתף בפעילויות ספורט.

ילדים גדולים יותר עלולים לשים לב כי הם רואים טוב יותר בעין אחת וכי הם מתקשים לבצע פעולות הדורשות מיקוד של שתי העיניים (לדוגמה, קריאה, כתיבה או ציור).

מתי יש לפנות לבדיקת רופא עיניים?

מקרים רבים של עין עצלה מאובחנים תוך כדי בדיקת עיניים שגרתית, לפעמים עוד לפני שההורים שמו לב שיש בעיה.
מומלץ לגשת לבדיקת רופא עיניים אם עולה חשש שהפעוט אינו רואה טוב.

גורמים

עין עצלה מתפתחת כאשר הראייה התקינה נפגמת.

כיצד מתפתחת הראייה?

ראייתם של פעוטות שונה מזו של מבוגרים. ילדים צריכים ללמוד "כיצד לראות", או ליתר דיוק, מוחם צריך ללמוד כיצד לעבד את האותות העצביים הנשלחים אליו מהעיניים.

לרוב רק בגיל 3 עד חמש ראייתם של מרבית הילדים חדה כשל מבוגרים, ורק בגיל 7 עיניהם מפותחות לגמרי.

אם גורם כלשהוא פוגע באחת העיניים תוך כדי תהליך התפתחותן והבשלתן, איכות האותות הנשלחים למוח נפגעת והתמונה הנקלטת נפגמת. במצב זה מתחיל המוח להתעלם מהתמונות הפגומות ומסתמך יותר ויותר אך ורק על המידע הנקלט על ידי העין החזקה.

דבר זה גורם לתחילתו של מעגל קסמים: ככל שהמוח משתמש פחות במידע המתקבל מהעין החלשה, פוחת השימוש בה ויכולת הראייה בעין זו הולכת ופוחתת. ככל שהראייה נפגמת עוד ועוד, קטן עוד יותר הסיכוי שהמוח ינצל את המידע הנקלט על ידי עין זו, וחוזר חלילה.

מצבי רקע

מספר מצבים שכיחים עלולים לפגוע בהתפתחות הראייה ולגרום לעין עצלה, כמפורט.

פזילה

זהו מצב שכיח המתרחש אצל כ-5% מהפעוטות. אצל פעוט פוזל, העין החלשה 'בורחת' הצידה (פנימה או החוצה), למטה או למעלה, בזמן שהעין התקינה מסתכלת קדימה. בשל כך מקבל המוח שתי תמונות שונות מאד שאינן ניתנות לאיחוד, והתוצאה היא ראייה כפולה או מטושטשת.

אם המצב אינו מטופל, עם הזמן מתחיל המוח להתעלם מהתמונות המתקבלות מהעין הפוזלת והיא הופכת עצלה.

חלק מהתינוקות נולדים עם פזילה אך אחרים מפתחים פזילה כתוצאה ממצבים אחרים הפוגעים בעיניים. מצבים אלו מכונים 'הפרעות מיקוד'.

הפרעות מיקוד (Refractive Errors)

מצב זה נגרם כאשר קרני האור החודרות לעין אינן ממוקדות כרצוי, לרוב עקב בעיות במבנה העין. הפרעות מיקוד שכיחות כוללות:

    • קוצר ראייה (מיופיה). מצב בו עצמים קרובים נראים בברור אך עצמים רחוקים מטושטשים.
    • רוחק ראייה. מצב בו עצמים רחוקים נראים בברור אך עצמים קרובים מטושטשים.

הפרעות מיקוד עלולות לגרום לעין עצלה אם הם אינן מטופלות ומובילות להתפתחות פזילה או מצב הנקרא אנאיזומטרופיה (מצב בו עין אחת קצרת ראייה ואילו השנייה רחוקת ראייה). במצב של אנאיזומטרופיה המוח נוטה להתעלם מהאותות המתקבלים מאחת העיניים ומסתמך על עין אחת בלבד, בדרך כלל על העין קצרת הרואי.

 

קראו עוד על בעיות ראייה אצל ילדים

מצבים פחות שכיחים

מצבים נדירים יותר שעלולים אף הם לגרום לעין עצלה כוללים:

אבחון

ככל שמזהים בגיל צעיר יותר את גורם הסיכון לעין עצלה כך הטיפול יעיל יותר.

להורים קשה לזהות עין עצלה - הילד אינו ער לכך שראייתו אינה תקינה והוא יכול לתפקד באופן תקין לחלוטין.

בדיקות ראייה שגרתיות בגיל הילדות

מעקב התפתחותי שגרתי, לרבות בדיקות ראייה, מתבצע במסגרת טיפות החלב והתחנות לבריאות הילד. לרוב נהוג לבצע הערכה של תנועות העיניים ובדיקת פזילה לפני גיל שנה.

בגיל 3 ו-5 שנים תבוצע בדיקת הראייה על מנת לזהות עין עצלה. בבדיקה מכסים בכל פעם עין אחת, והילד מתבקש לזהות תמונות של עצמים מוכרים בגדלים שונים. אצל ילדים גדולים יותר, אשר יודעים לזהות אותיות ומספרים, תבוצע הבדיקה בעזרת לוחות של אותיות ומספרים. אם יש הבדל בתוצאות הבדיקה בין שתי העיניים הדבר עלול להצביע על עין עצלה.

במקרים אלו יופנה הפעוט לבדיקת רופא עיניים מומחה בטיפול בילדים, על מנת לבצע בדיקה יסודית של כל עין. רופא העיניים יבדוק את מבנה העין, יחפש אם קיימת פזילה ואף יברר האם הילד קצר או רחק רואי. בהתאם לממצאי הבדיקה יומלץ על הטיפול הנדרש.

לפני תחילת הלימודים בבית הספר מומלץ לקחת את הילדים לבדיקת עיניים נוספת ולוודא כי ראייתם תקינה. ראייה לקויה שאינה מטופלת כנדרש עלולה לפגוע ביכולותיו הלימודיות של הילד ולגרום לו תסכול, מצוקה ופגיעה בדימוי העצמי.

 

קראו כיצד מבוצעת בדיקת עיניים לילדים

טיפול

הטיפול בעין עצלה יעיל רק בגיל הרך ולפני סיום התקופה הקריטית של התפתחות העין, עדיף לפני גיל 5. אז הטיפול גם קל יותר לילד ולסביבה.

ראשית מטפלים בבעיה הבסיסית של העין, באמצעות משקפיים, ניתוח או שילוב של שניהם. לאחר מכן מחזקים את העין החלשה בכך שמכסים את העין החזקה כדי לגרום לעין החלשה להתאמץ לראות.

כיסוי העין החזקה נעשה באמצעות רטיות, או שמטפטפים טיפות עיניים כדי לטשטש את הראייה באותה עין.

הטיפול אינו נוח לילד, וגם לא להורים, אך חשוב מאוד להבין את ההכרח שבטיפול זה, כי אחרת הילד יישאר עם ליקוי ראייה לכל החיים.

סיבוכים

פזילה

לעיתים, עין עצלה עלולה לפזול בצורה משמעותית (מצב המכונה 'סטרביזמוס'). אם המצב אינו מטופל תיתכן פגיעה בלתי הפיכה בראייה, עד כדי אובדן ראייה.

ראייה מרכזית

אם העין העצלה אינה מטופלת בתקופת הילדות, הראייה המרכזית (היינו, ראייה שווה בשתי העיניים) של הילד לא תתפתח כראוי. מצב זה עלול לפגוע ביכולותיו התפקודיות של הילד, לרבות בקריאה, בכתיבה ובשימוש במחשב. בעתיד, ראייה מרכזית לקויה עלולה למנוע כשירות לקבלת רישיון נהיגה.