27 יולי 2017 ד' אב תשע"ז
מעודכן לתאריך  19.04.2017 

למה לי למדוד לחץ דם?

לחץ דם מוגדר כלחץ המופעל על ידי הדם הזורם בעורקים על דפנותיהם. לחץ דם גבוה מהתקין מהווה גורם סיכון עיקרי להתפתחות מחלות לב וכלי דם, שבץ, התקף לב ופגיעה כלייתית. 6 שינויים פשוטים באורח החיים עשויים להפחית לחץ דם גבוה ולשמור על בריאותכם.
לחץ דם גבוה מהתקין גורם ללב לעמול קשה יותר כדי להזרים דם לרקמות הגוף ולשאובו מהן. כאשר הוא גבוה לאורך זמן, ייחלש שריר הלב וכך אף דפנות העורקים.  מצב זה עלול להוביל מחד לאי-ספיקת הלב ומאידך להתפוצצות עורק ולשבץ.
שמירה על לחץ דם תקין היא אחת המטלות הבריאותיות שניתן להשיג בקלות בעוד שמחיר ההזנחה עלול להיות כבד . גם אלו שאובחנו כבעלי לחץ דם גבוה, יכולים בעזרת כמה שינויים בהרגלי החיים להיטיב את מצבם.

מהו לחץ הדם שלי?

ראשית חוכמה מדדו באופן סדיר לחץ דם.  אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון (לרבות בעלי היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם, משקל יתר, עישון, סוכרת והלוקים ברמת כולסטרול גבוהה , (צריכים למדוד לחץ דם לעיתים יותר תדירות משאר האוכלוסייה.
בעת הריון יש להקפיד על ביצוע בדיקות לחץ דם באופן סדיר,  גם אם האישה אינה סובלת מיתר לחץ דם.  מעקב שכזה מפחית את הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם העלול להוביל לרעלת הריון.
לשם מדידת לחץ דם ניתן לזמן תור לרופא המשפחה או לכול מרפאת אחיות במרפאות מכבי, באמצעות זימון תור דרך מוקד מכבי ללא הפסקה, בטלפון 3555* או 1-700-50-53-53.
ניתן גם לרכוש מכשיר ביתי למדידת לחץ דם.

מדדתי, מה משמעות התוצאות?

לחץ הדם נמדד בעזרת שני מדדים , לחץ סיסטולי ולחץ דיאסטולי ומבוטא במילימטרים של כספית. הלחץ הסיסטולי הוא לחץ הדם הנמדד כאשר שריר הלב מתכווץ במטרה להזרים דם לרקמות הגוף, והלחץ הדיאסטולי הוא לחץ הדם הנמדד כאשר שריר הלב נמצא במצב מנוחה , בין ההתכווצויות.
אצל אנשים בריאים ערך לחץ דם סיסטולי תקין הוא עד 140 מ"מ כספית וערך דיאסטולי תקין הוא עד 90  מ"מ כספית.

יש לי לחץ דם גבוה, מה עכשיו?

רופא המשפחה יוכל לייעץ לכם על טיפול מתאים להפחתת לחץ דם. בנוסף, ראוי לזכור ששש הפעולות הבאות עשויות להפחית לחץ דם גבוה או לשמור על לחץ דם תקין:
  • פעילות אירובית, לפחות 30 דקות ביום, 5 פעמים בשבוע.
  • הפחתת משקל בעזרת תזונה מאוזנת ופעילות גופנית.
  • הגדלת כמות האשלגן במזון (עגבנייה, בננה, רימון) והסידן (שקדים, טחינה, מוצרי חלב רזים), בהתאם להמלצות אישיות של דיאטנית במכבי.
  • הגבלת צריכת האלכוהול והקפה (לא יותר מ-5 כוסות קפה ביום) והגבלת צריכת האלכוהול.
  • הפחתת כמות המלח שאתם צורכים.
  • הפסקת עישון.
 
בדקו לחץ גם במרפאות האחיות של מכבי. לחצו לזימון תור  

זכויות חברי מכבי