19 אוקטובר 2017 כ"ט תשרי תשע"ח
מעודכן לתאריך  19.08.2012  באדיבות ה 

הפרעה דו-קוטבית

(Bipolar disorder (Manic depression

אורח חיים בריא בצל הפרעה דו-קוטבית

אנשים הלוקים בהפרעה דו-קוטבית צריכים לאמץ מספר עקרונות התנהגותיים שיעזרו להם לשמור טוב יותר על האיזון בחייהם וכדי לקבל את התמיכה וההבנה מסביבתם הקרובה.
העדר הסימפטומים של המחלה מושג לא רק בזכות תרופות וטיפול זה או אחר, אלא בזכות העובדה שהלוקים בהפרעה לומדים להתמודד איתה ומקפידים הן על הטיפול והן על אורח חיים בריא.

הימנעו משימוש בסמים או משתייה מוגזמת של אלכוהול

התמכרות לסמים, שתייה מוגזמת של אלכוהול והנטייה לנטילת סיכונים לא הגיוניים כלולות בקשת ההתנהגויות אשר קשורות להפרעה דו-קוטבית. אלו מהוות מכשול מהותי לטיפול במחלה. אם המטופל אינו מצליח להיגמל בכוחות עצמו, עליו לפנות לעזרת אנשי מקצוע.

נתקו יחסים שאינם בריאים עבורכם

הקיפו את עצמכם באנשים בעלי גישה חיובית, כאלו השוחרים את טובתכם, שלא ישפיעו לרעה על התנהגותכם ועל מצב הרוח שלכם. הימנעו מחברת אנשים צורכי סמים או אלכוהול כדי למנוע פיתוי.

הימנעו ממצבים מלחיצים (ככול הניתן)

מצבי סטרס (לחץ) עלולים לגרום להתפרצות התקף של מאניה או של דיכאון.

עסקו בפעילות גופנית סדירה באופן קבוע

אימון גופני מתון (אירובי, כזה שמאיץ את הדופק) המתבצע באופן סדיר ועקבי מסייע לייצוב מצב הרוח, להתמודדות עם מצב רוח ירוד ולהקלה על דיכאון. פעילות גופנית גורמת למוח לשחרר אנדורפינים (חומרים המשרים תחושה כללית טובה), מסייעת לשינה טובה, מחזקת את תחושת הערך העצמי ועוזרת לשמור על הבריאות.

עסקו ביוגה ואמצו שיטות להפגת מתחים

יוגה היא שיטת התעמלות הודית שעשויה לסייע בהפחתת דיכאון ולמתן שינויים במצב הרוח שאופייניים להפרעה דו-קוטבית. מעבר לכך, יש ליוגה יתרונות בריאותיים נוספים.
למדו שיטות הרפיה שונות לרבות מדיטציה וטאי-צ'י לשם השגת הקלה על מתח וסטרס (לחץ).

תכננו פעילויות שמסבות לכם הנאה

פעילות מהנה יוצרת תחושת הישג ומשפרת את מצב הרוח.

תזונה בריאה ומאוזנת

פנו לתזונאי מוסמך לשם קבלת יעוץ תזונתי. הדבר חשוב במיוחד כאשר נוטלים תרופות העלולות להשפיע על משקלכם (חלק מהתרופות נוגדות הדיכאון ונוגדות הפסיכוזה עלולות לגרום לעלייה במשקל כחלק מתופעות הלוואי שלהן).

הקפידו על שינה טובה

חוסר בשעות שינה או שינה מופרעת עלול להשפיע לרעה על מצב הרוח ולגרום להחמרת הסימפטומים של הפרעה דו-קוטבית. קבלו מידע לגבי שעות השינה הנחוצות לכם (בהתאם לגיל) ולגבי הדרכים שתבטחנה שינה ומנוחה איכותית ומספקת.

השיגו מידע ואל תתביישו לבקש הדרכה

למדו על ההפרעה הדו-קוטבית ושתפו בידע זה את בני המשפחה והחברים. הבנת המחלה תעזור לכם ולסביבה לדעת עם מה אתם צריכים להתמודד. כך גם תזכו בתמיכת האנשים שסובבים אתכם.

השתתפו בקבוצות תמיכה

הצטרפו לקבוצת תמיכה המיועדות לאנשים במצבכם. מהר מאד תיווכחו שעוד הרבה אנשים טובים מכול המעמדות נמצאים במצבכם. תוכלו לחלוק עימם בקלות יחסית את החוויות וללמוד כיצד הם מתמודדים עם בעיות הדומות לשלכם.

נסו להיות ממוקדים במטרותיכם

היו ממוקדים במטרותיכם. מאחר שמדובר במחלה שההתאוששות ממנה אורכת זמן רב, חשוב לשמור על המוטיבציה להחלים ולהתמקד במטרות לטווח הארוך.

מניעת התקפים חמורים של הפרעה דו-קוטבית

אמנם לא קיימת דרך שתמנע לחלוטין את אירועי המאניה או הדיכאון, אך איתור סימני האזהרה המוקדמים עשוי למנוע את החמרת הסימפטומים. למדו לזהות את הסימנים המקדימים התקף ושתפו את בני המשפחה והחברים הקרובים בסימנים אלו. כך תוכלו להיערך טוב יותר ואף לטפל בבעיה מבעוד מועד, לפני שהיא מחמירה.
כאשר אתם מרגישים התפתחות של התקף מאניה או דיכאון פנו בהקדם לעזרה רפואית או נקטו באמצעים שגובשו מבעוד מועד עם הפסיכיאטר המטפל.