22 ינואר 2017 כ"ד טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  20.05.2013 

הפרעה דו-קוטבית (מאניה-דפרסיה) בקרב ילדים ובני נוער

Bipolar disorder (manic depression) in children and adolescents

התמודדות ותמיכה

הורים המטפלים בעצמם יסייעו טוב יותר לילדם

הורים לילדים ולבני נוער שלוקים בהפרעה דו-קוטבית יכולים לסייע לילד להתמודד עם המחלה, בתנאי שהם לא מזניחים את הצרכים האישיים שלהם עצמם ודואגים שלא יישחקו. הורה רגוע ולא שחוק יסייע טוב יותר להתאוששות של ילדו.

טיפול משפחתי

החיים בצלה של הפרעה דו-קוטבית עלולים להיות קשים והרסניים עבור כל המשפחה ועלולים להוסיף מתחים לזוגיות של ההורים. ילדים אחרים במשפחה עלולים לכעוס בגלל שכל תשומת הלב הולכת לאח החולה. טיפול משפחתי עשוי לסייע להתמודדות עם הבעיות בתוך המשפחה.

הקפדה על נטילת התרופות

ההורים חייבים לוודא שהילד או הילדה נוטלים במועד את התרופות שהרופא רשם להם. אפשר להשתמש בקופסת תרופות, בשעון מעורר, בפתקים, בתזכורות לטלפון הנייד או בכל עזר אחר שיסייע לזכור את נטילת התרופות בזמן. אם הילד צריך לקחת את התרופה בזמן שהוא שוהה בבית הספר, יידעו את המורה או את אחות בית הספר על כך.

עקבו אחר תופעות הלוואי

לא הכול ידוע על תופעות הלוואי של תרופות המשמשות לטיפול בהפרעה דו-קוטבית אצל ילדים ובני נוער. בררו עם הרופא לאילו תופעות לוואי יש לצפות ומה לעשות כאשר אלו מופיעות. זכרו שחלק מנוגדי הדיכאון עלולים דווקא להעלות את הסיכון למחשבות אובדניות.

שוחחו עם המורים

ילד הלוקה בהפרעה דו-קוטבית עלול להזדקק להקלות בבית הספר, לרבות אפשרות לצאת להפסקה נוספת או להכין פחות שיעורי בית בתקופות קשות. לעיתים עלול להתעורר צורך שהוא יישאר בבית עד שהסימפטומים שחווה יתייצבו. יש לשוחח עם צוות בית הספר על הנושא ולהגיע להבנות ברורות באשר לתמיכה שבית הספר יעניק לילד. שיתוף הפעולה של המורים יסייע גם למעקב אחר התנהגות הילד ואחר השתלבותו במסגרת הלימודית והחברתית.

שגרה זה טוב

הקפדה על שגרה יומית עשויה לסייע מאד לילדים הלוקים בהפרעה דו-קוטבית. חשוב שההורים יעזרו לילד לשמור על לוח זמני השינה, זמני הארוחות ופעילויות יומיות אחרות. שמירה על שגרה תורמת להפחתת מתחים ולחצים.

שינה

השעון הביולוגי של ילדים שלוקים בהפרעה דו-קוטבית אינו סדיר. שמירה על דפוסי שינה קבועים עשויה להפחית את מחזוריות התנודות במצב הרוח. הקפידו על שעות ההשכבה והקימה ועל מספר שעות השינה מספק בהתאם לגיל הילד.
בני נוער שנשארים ערים עד מאוחר בסוף השבוע, יקומו מאוחר ביום המחרת וישבשו את המקצבים הביולוגיים שלהם. נמצא שחוסר שינה עלול להוביל להתפרצות של התקף מאניה. אף מספר מחזורים משובשים של שינה וערות עלול להוביל לתוצאות לא רצויות.

פעילות גופנית

פעילות גופנית עוזרת להילחם בדיכאון, להפיג מתחים ולשחרר כעסים, לחצים וחרדות.
לבטא-אנדורפינים, שהם חומרים טבעיים שהמוח משחרר בעת פעילות גופנית, יש השפעה מרגיעה על הגוף. טרמפולינה, שק אגרוף, חבל קפיצה, משטחי ריקוד אלקטרוניים ואפילו הליכון מול הטלוויזיה יכולים לשמש לביצוע אימונים גופניים בבית.

הפחתת סטרס

  • למדו את ילדכם לצפות מראש מצבי סטרס (לחץ) כדי להימנע מהם או להתכונן לקראתם.
  • הפחיתו את העימותים עם הילד. החליטו מראש על מה להתעקש ועל מה לא תוותרו. קבעו את הגבולות וסמנו בברור את מידת החופש.
  • למדו את ילדכם שיטות הרפיה ורגיעה.
  • השתמשו במוזיקה, תאורה, עיסויים ומים כדי לסייע לילד לשמור על האיזון הנפשי.
 

חומצות שומן מסוג אומגה-3

מחקרים רבים מראים שחומצות השומן מסוג אומגה-3 עשויות לשפר את תפקוד המוח ולסייע בטיפול בהפרעות נפשיות מסוימות, לרבות הפרעות קשב וריכוז,
דיכאון
וחרדה.
חלק מהמחקרים מצאו שלאומגה-3 יש השפעה מיטיבה במקרים של הפרעה דו-קוטבית.
  • נמצא שמתן תוספי אומגה-3 יחד עם הטיפול התרופתי המקובל, משפר את הסימפטומים הן של מאניה והן של דיכאון בקרב מתבגרים הלוקים בהפרעה דו-קוטבית. הטיפול המשולב מסייע גם לתפקוד היומיומי ולהשגת שליטה טובה יותר על ההתנהגות.
  • כשנחקרה נטילת מינונים גבוהים של אומגה-3 (למעלה מ-1300 מ"ג ליום) נמצא שהיא תורמת לשיפור קל בסימפטומים של מאניה אצל ילדים ובני נוער הסובלים מהפרעה דו-קוטבית, וזאת ללא תופעות לוואי משמעותיות.
 
בנוסף לאמור צריך לזכור שלאומגה-3 יש יתרונות בריאותיים חשובים נוספים.

התייחסו ברצינות לאיומי התאבדות

אף הורה לא רוצה לחשוב שילדו מסוגל או רוצה לפגוע בעצמו. לצערנו הדבר עלול לקרות, אפילו אצל ילדים צעירים. אם הילד מתחיל לדבר על כך שהוא רוצה למות, שואל מדוע הוא נולד, אומר שהוא היה מעדיף לא להיוולד בכלל או מתנהג באופן שמסכן אותו – התייחסו לכך במלא הרצינות ואל תתעלמו. הרחיקו כלי נשק או תרופות מסוכנות מהבית ופנו מיד לעזרה מקצועית.