26 מאי 2017 א' סיון תשע"ז
מעודכן לתאריך  31.03.2010  באדיבות ה 

אי סבילות ללקטוז

(Lactose intolerance)

טיפול

אי סבילות ללקטוז הוא מצב שכיח באוכלוסיה וחשוב לטפל בו על מנת להקל על הסימפטומים הנגרמים ממנו. ללקטוז יש חשיבות רבה לגוף כמקור אנרגיה וככלי עזר לספיגת סידן,
ברזל
ומגנזיום ואנשים עם חסר חלקי של האנזים, עדיין יכולים לצרוך במידה חלב ומוצריו, כך שיוכלו להרוויח מיתרונות אלו. 
מידת הרגישות למזונות המכילים לקטוז תשפיע על הטיפול באי הסבילות. 
הטיפול המוצע כולל:

הימנעות מאכילת מזונות המכילים לקטוז לתקופה מוגבלת

נועדה לאשר את האבחנה של אי הסבילות. לאחר מכן מחזירים בהדרגה את צריכת מוצרי החלב כאשר תחילה נותנים מוצרים שתכולת הלקטוז בהם נמוכה כמו גבינות ויוגורט ולאחר מכן מזונות כמו חלב וגלידה שתכולת הלקטוז בהם גבוהה.

שימוש בכמוסות או אבקה המכילים
אנזימים
אשר מסייעים בפירוק הלקטוז

ניתן להשתמש בכמוסות המכילות את האנזים לקטאז וליטול אותן כ-15 דקות לפני ארוחה הכוללת חלב ומוצריו. ניתן להוסיף ישירות לכוס החלב אבקה המכילה את האנזים כ-15 דקות לפני הארוחה. פירוק הלקטוז מתבצע כבר בכוס.
בין התכשירים הנמצאים בשוק אשר כוללים אנזימים המפרקים את הלקטוז, נזכיר את הלקטאז 3500.

לא לשכוח את הסידן- 800 מיליגרם ליום

במידה שאדם מחליט להגביל או להימנע מצריכת מזונות המכילים לקטוז, עליו לזכור להחליף את מוצרי החלב בתחליפים שיספקו את כמות הסידן הדרושה. ההמלצה לאנשים בריאים מעל גיל 25 היא לצרוך 800 מיליגרם סידן ביום.
מזונות עשירים בסידן כוללים: מוצרי טחינה ושומשום, קטניות דוגמת אפונה ושעועית אדומה, דגים הנאכלים עם העצמות כסרדינים וברבוניות, בשר, שקדים ואגוזים, מוצרי סויה ופולי סויה, ירקות כגון ברוקולי, תרד, ארוגולה, פטרוזיליה, כרוב ולפת. סידן מצוי גם במים מינרלים, בשיעורים משתנים – רצוי לבדוק את הרשום על גבי התווית האחורית של הבקבוק, כדי לדעת אם המים עשירים או יחסית דלים בו.
במידה שנדרש, יש לקחת תוסף תזונה המכיל סידן. יש ליטול את הסידן במנות מחולקות, לא יותר מ 500 מיליגרם בכל מנה.

חשוב לדעת

  • רוב האנשים עם
    אי סבילות
    יכולים בכל זאת לצרוך כמות חלב השווה לכוס חלב ביום.
  • מוצרי חלב כמו יוגורט ובעיקר יוגרט ביו, גבינת קוטג', שמנת חמוצה וגבינות קשות מכילים כמות נמוכה מאוד ולעתים אפילו מזערית של לקטוז.
  • הואיל והמזון בארוחה שלמה מתפנה באופן איטי יותר מהקיבה ומאפשר ליותר לקטוז להיות מפורק, רצוי לשלב חלב ומוצרי חלב כחלק מהארוחה ולא כארוחה נפרדת כדי לשפר את תהליך ספיגת הלקטוז.
  • שומן מעכב את ספיגת המזון ולכן עדיף לצרוך חלב מלא על פני חלב דל שומן או לצרוך את מוצרי החלב ביחד עם מזון שומני.
  • חלב דל לקטוז מכיל את כל רכיבי התזונה הנמצאים בחלב רגיל.
  • ניתן לצרוך תחליפי חלב כמו חלב אורז, חלב סויה וחלב שיבולת שועל.
  • הוספה של סיבים תזונתיים לארוחה תסייע להפחית את כמות השלשולים הנוצרים עקב אכילה של מוצרי חלב.
  • בדיקת צפיפות עצם לגילוי מוקדם של
    אוסטיאופורוזיס
    (ירידה בצפיפות העצם הגורמת לעצמות להיות סדוקות ושבירות) נחוצה לאנשים שכלל אינם צורכים חלב ומוצריו.
  • ילדים הסובלים מאי סבילות ללקטוז, כדאי שיופנו ליעוץ תזונתי אצל דיאטנית. זאת מאחר שתזונה עשירה בסידן בגיל הילדות חשובה להתפתחות תקינה ולשמירה על בריאות העצם לאורך השנים.