27 מרץ 2017 כ"ט אדר תשע"ז
מעודכן לתאריך  08.07.2013 

השמנה

(Obesity)

גורמים להשמנה

בין הגורמים העיקריים להשמנה ניתן למנות את הגורמים הבאים:
  • צריכת יותר קלוריות מאשר אלו ש'נשרפות' (מה שלא נשרף הופך לשומן). מרבית מקרי ההשמנה נובעים מאורח החיים המודרני שמחד מנגיש מוצרי מזון עתירי קלוריות ומאידך מפחית את מידת הפעילות הגופנית. אנשים צורכים יותר שעות 'כיסא' (מול הטלוויזיה או האינטרנט), הולכים פחות ומבצעים פחות מידי פעילות גופנית.
  • תורשה
    .
    אנשים בעלי קצב חילוף חומרים איטי יותר יהיו בעלי נטייה טבעית להשמנה.
  • מחלות או צריכת תרופות מסוימות.
  • מצבים נפשיים (דוגמת
    דיכאון
    ) שהם מעוררי אכילה ומפחיתי פעילות גופנית.
 

צריכה קלורית

הערך האנרגטי של המזון נמדד בקלוריות. באופן רגיל הגוף משתמש בקלוריות שהוא מפיק מהמזון לתחזוקת הפעילות של מערכות הגוף השונות. עודפי הקלוריות נאגרות בגוף בצורת שומן ברקמות שונות והדבר בא לידי ביטוי במשקל הגוף.
אדם בוגר ממין זכר הפעיל גופנית זקוק לכ- 2,500 קלוריות ליום ואילו אישה לכ- 2,000 קלוריות. לעיתים רבות קל מאד לחצות את המספרים הללו. המבורגר גדול בליווי צ'יפס ומילקשייק יתרום לכם ללא בעיה 1,500 קלוריות, וזה ללא ארוחת בוקר או נשנוש אחר. כאשר לתזונה לא מאוזנת מתלווה פעילות גופנית מועטה הדבר מחמיר את עודפי הקלוריות שהופכות לשומן.

אורח חיים: צריכת יותר קלוריות מאשר אלו ש'נשרפות'

השמנה אינה מתרחשת בן לילה. היא נובעת מאורח חיים עתיר קלוריות ודל פעילות. למשל:
  • אכילת מזון מהיר או מזון מעובד - שניהם עתירי שומן.
  • אכילת מעט מידי פירות וירקות טריים.
  • אי צריכת פחמימות מדגנים מלאים, דוגמת לחם מקמח מלא או אורז מלא.
  • אכילה תכופה מחוץ לבית (במסעדות) – פעמים רבות מנות הפתיח, התוספות למנה העיקרית והקינוחים יכילו את מכסת הקלוריות היומית.
  • אכילת מנות גדולות או ריבוי מנות  – הסביבה התרבותית תומכת במקרים מסוימים במנות גדולות, הרבה מעבר למה שבאמת היינו רוצים לאכול, או בריבוי מנות.
  • צריכת אלכוהול – אלכוהול מכיל כמות גדולה של קלוריות ואנשים המרבים לשתות ישיגו בקלות משקל עודף.
  • אכילה מנחמת – אנשים החשים דיכאון או שיש להם הערכה עצמית ירודה נוטים לאכילת יתר כמנגנון פיצוי.
 
הרגלי אכילה ופעילות גופנית מוקנים בעיקר בבית, ועל כן אנשים שחוו מגיל צעיר הרגלי אכילה לקויים וחזו במעט פעילות גופנית אצל הוריהם עלולים לאמץ הרגלים אלו בבגרותם ולהיקלע עד מהרה לעודף משקל.

פעילות גופנית מועטה

פעילות גופנית מועטה הינה גורם השמנה משמעותי. העבודה של רבים מאיתנו כרוכה בישיבה מול מחשב מרבית שעות היום וכשזה מצטרף לשימוש
כבד
ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית ולא באופניים או בהליכה רגלית – קיבלתם מתכון להשמנה. בנוסף, תרבות שעות הפנאי המקדישה פרק נכבד לטלוויזיה ולאינטרנט במקום לפעילות גופנית מהנה תורמת את חלקה לעלייה במשקל.
מומחי הבריאות ממליצים לאדם בוגר לבצע פעילות גופנית אירובית (מאיצת
דופק
) בעוצמה בינונית (שחייה, רכיבה על אופניים, הליכה מהירה) לפחות שעתיים וחצי בשבוע. יחד עם זאת כאשר אדם נמצא בעודף משקל הוא יזדקק ליותר פעילות כדי להשיל ממשקלו, ובמקרים רבים 5 שעות שבועיות.

תורשה

אנשים מסוימים נוטים להישאר באותו המשקל במשך שנים כמעט ללא מאמץ, בעוד שאחרים מעלים את משקלם מהר מאוד אם הם לא מפקחים על מה שהם אוכלים ולא מבצעים פעילות גופנית סדירה. מדובר בגורם תורשתי שבא לידי ביטוי בכך שאנשים בעלי קצב חילוף חומרים איטי יותר יהיו בעלי נטייה טבעית להשמנה.
בנוסף, ידועה מחלה נדירה העוברת בתורשה הנקראת תסמונת 'פראדר-ווילי', שאחד הסימפטומים שלה הוא רעב תמידי שמוביל לעלייה מסוכנת במשקל.

מחלות או צריכת תרופות מסוימות

מצבים שעלולים להוביל לעלייה במשקל:
 

מצבים נפשיים שעלולים להוביל לעלייה במשקל

  • אכילה ושתיית אלכוהול מנחמת – אנשים החשים דיכאון או שיש להם הערכה עצמית ירודה נוטים לאכילת יתר או לצריכת אלכוהול מוגזמת כמנגנון פיצוי.
  • גמילה מעישון - לעיתים מתלווה לגמילה מעישון עלייה בצורך 'להעסיק את הפה'.