השמנת ילדים - מידע רפואי

Childhood Obesity

עדכון אחרון 31.03.22

הקדמה

השמנת ילדים היא בעיה רפואית וחברתית שפוגעת בילדים ובמתבגרים. בעיקרון השמנה מוגדרת כאשר משקל הילד עולה על התקין ביחס לגילו ולגובהו. ראוי לזכור שכמה קילוגרמים עודפים, מעבר למה שנחוץ על מנת לתמוך בגדילה ובהתפתחות התקינה, עלולים להוביל להשמנה לא רצויה.

ההשמנה בגיל הילדות מדאיגה במיוחד כי היא עלולה להוביל להתפתחות בעיות בריאותיות שבעבר היו נחלתם של מבוגרים בלבד, דוגמת סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם וכולסטרול גבוה. עודף משקל עלול גם להוביל להערכה עצמית נמוכה ולדיכאון.

אחת הדרכים היעילות להילחם בעודף המשקל אצל הילדים היא אימוץ כלל משפחתי של תזונה מאוזנת ובריאה ופעילות גופנית סדירה. לומר לילד "לך אסור" ללא מתן דוגמה אישית לא יתרום לשיפור המצב ואף העובדה שהילד אינו רואה את שאר בני הבית פעילים גופנית אינה מקנה לו הרגלי פעילות גופנית שחיוניים עבורו.

טיפול בהשמנה של ילדים ומניעתו מסייע להגן על בריאותם בהווה ובעתיד.

סימפטומים

בעיקרון, השמנה מוגדרת כאשר משקל הילד עולה על התקין ביחס לגילו ולגובהו. יחד עם זאת לא כול ילד הנושא קילוגרם או שניים עודפים הוא בהכרח בסיווג של בעל משקל יתר או שמן.

במקרים רבים אין די במתן מבט בילד כדי לקבוע שהוא סובל ממשקל יתר וראוי להיוועץ בנושא עם רופא הילדים שנעזר בעקומות הגדילה ולעיתים בבדיקות נוספות.

 

כדאי לפנות בהקדם למסגרת מובנית של סיוע, כאשר ברור שהילד הנו בעל משקל יתר ביחס לגילו ולגובהו, והוא (או היא):

    • מתקשה או מתבייש להשתתף בפעילויות גופניות.
    • יש לו הערכה עצמית נמוכה או ביטחון עצמי ירוד, נוטה להתבודדות או נראה מדוכא.
    • סובל מקוצר נשימה.
    • סובל מהזעה מוגברת.
    • יש לו קשיי שינה או נוחר בעת השינה.

גורמים

למרות שישנם גורמים תורשתיים והורמונליים מסוימים העלולים לגרום להשמנה אצל ילדים, עדיין המרבית המכרעת של מקרי עודף משקל נגרמים בשל אכילת יתר לא מאוזנת ופחות מידי פעילות גופנית (יותר מידי אינטרנט, משחקי מחשב, צפייה בטלוויזיה).

אורח חיים: צריכת יותר קלוריות מאשר נדרש

ילדים הצורכים יותר קלוריות ממה שהם צריכים, היינו מעבר למה שנחוץ על מנת לתמוך בגופם המתפתח ובפעילותם הגופנית, יגיעו עד מהרה לעודף משקל.

הרגלי אכילה ופעילות גופנית מוקנים בעיקר בבית, ועל כן חשוב שהילדים לא יחוו מגיל צעיר הרגלי אכילה לקויים, תפריט בלתי מאוזן או יחזו במעט מידי פעילות גופנית אצל הוריהם. ילדים נוטים לאמץ את דפוסי הפעולה של הוריהם.

 

צריכת עודף קלוריות נובעת בין היתר מהגורמים הבאים:

    • אכילת מזון מהיר או מזון מעובד (כולל חטיפים מלוחים) - שניהם עתירי שומן. פשוט אל תכניסו אותם הביתה.
    • קנייה והכנה של מזונות בלתי בריאים (למשל, כאלו עתירי שומן מהחי. יותר מידי בשר שמן ופחות מידי דגים).
    • צריכת משקאות קלים. תנו דוגמה אישית על ידי שתיית מים.
    • אכילת מעט מידי פירות וירקות טריים.
    • אי צריכת פחמימות מדגנים מלאים, דוגמת לחם מקמח מלא, אורז מלא או דגני בוקר מלאים.
    • אכילת מנות גדולות או ריבוי מנות – הסביבה התרבותית תומכת במקרים מסוימים במנות גדולות, הרבה מעבר למה שבאמת הילד היה רוצה לאכול, או בריבוי מנות. אף הדרישה לסיים 'את כל מה שנמצא על הצלחת' אינה במקומה.
    • שימוש במזון כגמול ל'התנהגות טובה'.
    • העדר פיקוח מספק על בחירות המזון של הילדים או על המזון המוגש להם במסגרות החינוכיות בהם הם נמצאים.
    • אכילה מנחמת – ילדים שיש להם הערכה עצמית נמוכה בשל עודף משקל נוטים לאכילת יתר כמנגנון פיצוי.

פעילות גופנית מועטה

פעילות גופנית מועטה מידי הינה גורם השמנה משמעותי. ישיבה משך שעות מול המסך (מחשב או טלוויזיה) המצטרפת לפחות מידי הליכה או רכיבה על אופניים, ופחות מידי השתתפות בחוגים המפעילים את הגוף, מובילה לעודף משקל.

מחקרים מהעת האחרונה מצביעים בבירור על כך שילדים ההולכים לבית הספר או רוכבים אליו על אופניים הם בעלי הישגים טובים יותר, וזאת מעבר לשמירת משקל תקין.

תורשה

ראוי לזכור שלילדים מסוימים יש נטייה להישאר רזים, בעוד שאחרים מעלים את משקלם מהר מאוד אם לא מפקחים על מה שהם אוכלים ואם הם לא מבצעים פעילות גופנית סדירה. מדובר בגורם תורשתי שבא לידי ביטוי בכך שאנשים בעלי קצב חילוף חומרים איטי יותר יהיו בעלי נטייה טבעית להשמנה.

בנוסף, ידועה מחלה נדירה העוברת בתורשה הנקראת תסמונת 'פראדר-ווילי', שאחד הסימפטומים שלה הוא רעב תמידי שמוביל לעלייה מסוכנת במשקל.

מחלות

מצבים שעלולים להוביל לעלייה במשקל:

מצבים נפשיים שעלולים להוביל לעלייה במשקל

ילדים הסובלים מהערכה עצמית נמוכה בשל עודף משקל, או סובלים מדיכאון או מבדידות, נוטים לאכילת יתר כמנגנון פיצוי. נהוג להתייחס לתופעה זה כאל 'אכילה מנחמת'.

אבחון

הורים החוששים שילדם עלה יותר מידי במשקל צריכים לפנות לרופא ילדים כדי שיבדוק את הילד וימליץ על נקיטת צעדים מתאימים. הערכת הרופא נתמכת הן במדד מסת הגוף (BMI) והן בבחינת מהלך ההתפתחות של הילד וגדילתו.

הרופא ישקול את הילד וימדוד את גובהו. בעזרת נתונים אלו יחשב את מדד מסת הגוף ויקבע בהתאם לגיל הילד ולמינו היכן הוא ממוקם על עקומות הגדילה. עקומות הגדילה נותנות מדד השוואתי למצבו של הילד. כאשר נאמר שעל פי העקומות הילד או הילדה נמצאים באחוזון ה- 80 זה אומר של- 80% מהילדים באותו גיל ומין יש מדד BMI נמוך יותר.

 

ההגדרות הבאות מסייעות לזהות עודף משקל והשמנה אצל ילדים:

    • BMI לפי גיל ומין בין האחוזון ה- 85 ל- 94 - עודף משקל.
    • BMI לפי גיל ומין מעל האחוזון ה- 95 – השמנה.

יחד עם זאת, מאחר שמדד ה- BMI אינו לוקח בחשבון מצב כמו מבנה גוף הגדול מהממוצע או ילד שרירי במיוחד (שרירים שוקלים יותר משומן), ומאחר שדפוסי הגדילה שונים מאוד מילד למשנהו, אזי הרופא לוקח בחשבון גם גורמים אלו בבואו להעריך אם משקל הילד נמצא מחוץ לטווח הבריא.

 

בנוסף, בוחן הרופא גם את הנתונים הבאים:

    • היסטוריה משפחתית של השמנה ובעיות במשפחה הקשורות לעודף משקל כמו סוכרת.
    • הרגלי האכילה וצריכת הקלוריות של הילד.
    • רמת הפעילות הגופנית של הילד.
    • בעיות בריאותיות אחרות שיש לילד.

בדיקות דם

הרופא יכול להמליץ על ביצוע בדיקות דם כאשר עולה שהילד סובל מהשמנה. בדיקות אלו נועדו לבחון את רמת הכולסטרול בדם, רמת הסוכר וכן לבחון רמות של הורמונים מסוימים בדמו, כדי לשלול אי איזון הורמונאלי שעלול להשפיע על משקל הילד.

חלק מהבדיקות דורשות צום של מספר שעות טרם ביצוע הבדיקה והרופא ינחה את ההורים בכול הפרטים.

טיפול

הטיפול בהשמנת ילדים מבוסס על גיל הילד ומתחשב במצבו הבריאותי. במרבית המקרים הטיפול כולל שינויים תזונתיים ושינויים ברמת הפעילות הגופנית. בנסיבות מסוימות הטיפול יכול לכלול גם טיפול תרופתי ואף ניתוח בריאטרי.

מתוך הסדרה, המדריך הרפואי -- אסותא : סרטון בנושא השמנת יתר חולנית סימפטומים וטיפול.

טיפול בהשמנה בילדים שמתחת לגיל 7

עבור ילדים מתחת לגיל 7 שאינם לוקים בבעיות בריאותיות, מטרת הטיפול תהיה שמירת משקל ולא הפחתתו. גישה זו מאפשרת לילד לגבוה מבלי לעלות במשקלו, דבר שיביא לירידה הדרגתית במדד ה- BMI לתוך טווח ערכים בריא יותר.

עם זאת, עבור ילד שמן, השמירה על המשקל בזמן שמחכים שיגבה, עלולה להיות משימה קשה וייתכן שתידרש גישה שונה.

ילדים בגיל 7 ומעלה

הפחתת משקל מומלצת בדרך כלל עבור ילדים מעל גיל 7 או עבור ילדים צעירים יותר שיש להם בעיות בריאותיות. הירידה במשקל צריכה להיות איטית ובקצב קבוע – בין חצי קילוגרם לשבוע לחצי קילוגרם לחודש, תלוי במצב הילד.

השיטות לשמירת משקל או להפחתתו

השיטות לשמירה על המשקל או להפחתתו הן למעשה דומות. על הילד לדבוק בתזונה בריאה ולהגביר את מידת הפעילות הגופנית. ההצלחה תלויה במידה רבה במחויבות ההורים לנקיטת הפעולות המתחייבות.

המלצות לאכילה בריאה לילדים

כיוון שההורים הם אלו שקונים את המזון, מבשלים אותו ומחליטים היכן אוכלים, יש להם השפעה רבה על תזונת ילדם. לעיתים אפילו שינויים קטנים עשויים להניב שינוי משמעותי במשקל הילד.

 

    • הרבו ברכישת פירות וירקות טריים. הימנעו מרכישת חטיפים, קרקרים ומזון מוכן שעתיר בשומן ובסוכרים. החזיקו חטיפי בריאות ואל תשתמשו במזון כגמול למשהו.
    • הגבילו שתיית משקאות קלים, כולל אלו שמכילים אחוז מסוים של מיץ פירות. משקאות אלה כמעט שאינם מכילים רכיבים תזונתיים בריאים אך מכילים הרבה מאוד קלוריות. הם גם גורמים לילד להרגיש מלא מכדי לאכול מזונות בריאים יותר. תנו דוגמה אישית על ידי שתייה מרובה של מים.
    • קיימו ארוחות משפחתיות. הפכו אותן לאירוע חברתי בו חולקים מחוויות היום. מנעו אכילה מול מסך הטלוויזיה כי זו מובילה לאכילה מהירה ולהפחתת המודעות לכמות האוכל הנצרכת.
    • צמצמו את מספר הארוחות מחוץ לבית. מסעדות, ובפרט אלו של מזון מהיר מגישות במקרים רבים מאכלים עתירי שומן וקלוריות.

ילדים ודיאטה

מאחר שילדים עדיין גדלים, הם זקוקים לתזונה שתבטיח קבלת כל הרכיבים התזונתיים הנחוצים להתפתחות בריאה. חשוב להיוועץ ברופא לפני שמבצעים שינויים משמעותיים בתזונה של ילדים בעלי משקל עודף.

פעילות גופנית

פעילות גופנית מהווה מרכיב חיוני להפחתת המשקל, במיוחד עבור ילדים. הפעילות אינה רק מסייעת לשרוף קלוריות, אלא גם בונה שרירים ועצמות חזקות, תורמת לשינה טובה ולערנות במהלך שעות היום.

הרגלי פעילות גופנית הנרכשים בגיל הילדות עוזרים לשמור על משקל תקין בגיל ההתבגרות, למרות השינויים ההורמונאליים, הגדילה המהירה וההשפעות החברתיות שמובילות לעיתים קרובות לאכילה מוגזמת. ילדים פעילים גופנית יהיו בהסתברות גבוהה מבוגרים בריאים יותר.

 

על מנת להגביר את רמת הפעילות הגופנית של ילדכם:

    • הגבילו את 'זמן המסך' לפחות משעתיים ביום. אסרו על אכילה למול הטלוויזיה או המחשב.
    • מצאו פעילויות שילדכם אוהב. אם ילדכם בעל נטיות אומנותיות, צאו לטיול בטבע כדי לאסוף אבנים, עלים וחומרים אחרים שיאפשרו לו ליצור. עודדו אותו להשתתף בחוגי ספורט והקנו לו מיומנויות שיאפשרו לו להיות פעיל גופנית, דוגמת לימוד שחייה או מחול. עודדו אותו ללכת ברגל ולא להשתמש במעלית. גם 'משחקי חופש' כמו מחבואים, תופסת או קפיצה בחבל מהווים פעילות גופנית טובה.
    • אם רוצים ילד פעיל, היו פעילים גופנית בעצמכם. מצאו פעילויות שכל המשפחה יכולה לעשות ביחד, דוגמת צעידה בפארק. אל תגרמו לפעילות גופנית להיראות כמו עונש או מטלה.
    • גוונו את הפעילויות. אפשרו לילד לבחור את הפעילות הגופנית של היום או של השבוע.

תדירות התעמלות מומלצת

מומלץ לעודד ילדים לבצע פעילות גופנית בדרגה מתונה (לא לשם תחרות) במשך 60 דקות לפחות מדי יום. הפעילות יכולה להיות רצופה אך ניתן גם לחלקה למספר פעמים ובתנאי שכול פעם תימשך לפחות 10 דקות. יתכן שילדים בעלי עודף משקל או שמנים יזדקקו ליותר מ-60 דקות אימון. יש להיוועץ ברופא לפני שהילד מתחיל תוכנית אימונים או פעילות גופנית חדשה.

תרופות להפחתת משקל בילדים

בדרך כלל השימוש בתרופות להפחתת משקל אינו מומלץ עבור ילדים מתחת לגיל 18 ורק בנסיבות מיוחדות (כמו סכנה לבריאות) ישקול הרופא מתן תרופות.

תרופת המרשם אורליסטאט (קסניקאל Xenical®) מאושרת לנטילה על ידי בני נוער מעל גיל 12. היא מונעת את ספיגת השומן מתוך מערכת העיכול.

השימוש בתרופות מרשם אינו מהווה תחליף לתזונה בריאה ולפעילות גופנית.

במקרים שמתגלה כי לילד יש רמת כולסטרול גבוהה מהתקין ייתכן שהרופא ימליץ על נטילת תרופה מסוג סטאטין. נטילת תרופה מסוג סטאטין על ידי ילדים הוא נושא שנוי במחלוקת בקהילה הרפואית בשל היעדר די מחקרים הבוחנים את ההשפעות ארוכות הטווח של תרופה זו על ילדים. במקרה זה, ניתן לאמץ תזונה מפחיתת כולסטרול.

ניתוח

הניתוח הבריאטרי להפחתת משקל הוא ניתוח לטיפול בהשמנת יתר חולנית. הניתוח נועד להגביל את נפח הקיבה של המנותח – באמצעות קיצור הקיבה, מעקף קיבה או שירוול קיבה. הניתוח כולל השתלה של אבזר ייעודי, בהתאם לסוג הניתוח.

הניתוח שמור למקרים של השמנת יתר קיצונית בקרב מתבגרים (לא ילדים), כאשר שאר שיטות ההרזיה לא הועילו. כמו כל ניתוח, גם ניתוח זה מלווה בסיכונים. בנוסף, השפעות הניתוח להורדת משקל על הגדילה וההתפתחות של הנער או הנערה אינם ברורים עד תום. הרופא ימליץ על הליך זה אם עודף המשקל של הילד מסכן את בריאותו יותר מאשר הניתוח עצמו.

הניתוח אינו מחליף את הצורך להקפיד על תזונה בריאה ומאוזנת ועל פעילות גופנית קבועה.

סרט הדרכה לקראת ניתוח לטיפול בהשמנת ייתר בבית חולים אסותא. כל המידע הנדרש לפני הניתוח , על הניתוח עצמו ותהליך ההחלמה.

סיבוכים

ילדים שמנים עלולים לפתח מחלות גופניות וכן בעיות חברתיות ורגשיות.

בעיות גופניות

ילדים בעלי עודף משקל נמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלות הבאות:

    • סוכרת מסוג 2.
    • תסמונת מטבולית. זו אינה מחלה אלא אוסף מצבים הגורמים להעלאת הסיכון ללקות במחלות לב, סוכרת ובעיות בריאותיות אחרות. מצבים אלו כוללים לחץ דם גבוה, רמת סוכר גבוהה בדם, רמת כולסטרול גבוהה בדם והשמנה בטנית.
    • אסתמה ובעיות נשימה. עודף משקל עלול להשפיע לרעה על התפתחות הריאות ובריאותן, דבר שעלול להוביל להתפתחות בעיות נשימה.
    • הפרעות שינה. אלו כוללות נחירות או נשימה בלתי סדירה בעת השינה.
    • התבגרות מינית מוקדמת. עודף משקל עלול לגרום לאי איזון הורמונאלי, דבר שיכול להביא להתבגרות מינית מוקדמת מהצפוי (בפרט אצל בנות).

בעיות חברתיות ורגשיות

השמנה עלולה לגרום למצבים הבאים:

    • הערכה עצמית נמוכה והצקות מצד החברים. ילדים בעלי משקל עודף סובלים פעמים רבות מהערכה העצמית ירודה והם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח דיכאון. לעיתים קרובות החברים נטפלים ומקניטים אותם.
    • בעיות למידה והתנהגות. ילדים בעלי משקל עודף נוטים לסבול יותר מחרדות והם בעלי מיומנויות חברתיות פחותות בהשוואה לילדים במשקל תקין. במצבים קיצוניים הם עלולים להשתולל ולהפריע בכיתה או לחילופין להתבודד ולהסתגר בתוך עצמם. החרדה והמתח בו הם שרויים עלולים גם לפגום בהישגים בלימודים.
    • דיכאון. הבידוד החברתי וההערכה העצמית הנמוכה יוצרים לעיתים תחושה של חוסר אונים המובילה לדיכאון. ילדים הלוקים בדיכאון עלולים לאבד עניין בפעילויות הרגילות, לישון יותר מהרגיל ולבכות הרבה. חלק מהילדים שפיתחו דיכאון מסתירים את עצבותם וכלפי חוץ נראים אדישים וחסרי רגש. אם אתם חושדים שילדכם בדיכאון, שוחחו איתו או שתפו את רופא הילדים בנושא.

התמודדות ותמיכה

על ההורים לעזור לילדיהם הסובלים מהשמנה להתמודד עם הבעיה, להבהיר להם שאוהבים אותם ללא תנאי ולתת להם תחושה שהם מסוגלים לשלוט במשקלם.

ילדים בעלי עודף משקל מועדים לפתח הערכה עצמית נמוכה בגלל הדגש החברתי על מראה חיצוני ועל רזון. הורים צריכים לנצל כול הזדמנות לחיזוק ההערכה העצמית של ילדם, כי ילד בעל הערכה עצמית גבוהה יוכל לשלוט במשקלו טוב יותר ולהתמודד עם קשיי ההרזיה או שמירת המשקל טוב יותר.

היו רגישים וקשובים לתחושות, לרגשות ולצרכים של הילד. אל תחששו להעלות את נושא הבריאות והכושר הגופני, אך היו רגישים לכך שהילד עלול לפרש את דאגתכם כפגיעה או כעלבון. דברו עם ילדכם בצורה ישירה, פתוחה ובלי ביקורת ושיפוטיות. תנו לו (או לה) לבחור פעילות גופנית ושתפו אותו בתהליכי קבלת החלטות הנוגעות לו.

שוחחו עם הילדים על תחושותיהם. עזרו להם למצוא דרכים שלא קשורות לאכילה כדי להתמודד עם רגשותיהם ותחושותיהם.

מצאו סיבות לשבח את הילד על מאמציו. אפשר לחגוג הצלחות אך אסור לתגמל בעזרת מזון. מצאו דרכים אחרות לציין את ההישגים של הילד. צאו למשחק באולינג, ללונה פארק, לבילוי בבריכה, לסרט, להצגת תיאטרון או להופעה.

עזרו לילדכם להתמקד במטרות חיוביות. למשל ציינו שעכשיו הוא (או היא) מסוגלים לרכוב על אופנים יותר מ-20 דקות מבלי להתעייף, או לשחות ארבע בריכות ברצף, או שהם יכולים לרוץ את מספר ההקפות הנדרש בשיעורי הספורט.

מניעה

צעדים שיסייעו למניעת השמנה אצל ילדים:

    • הקפידו על ביצוע בדיקת התפתחות לפחות אחת לשנה. חשוב לקחת את הילד לבדיקת התפתחות אצל רופא הילדים לפחות פעם בשנה. הרופא ימדוד את הגובה והמשקל ויחשב את מדד מסת הגוף (BMI). עלייה במדד ה- BMI או באחוזון בו נמצא הילד (במיוחד כאשר הילד מעל גיל 4) מהווה סימן אפשרי לכך שהילד נמצא בסיכון להשמנה.
    • תנו דוגמה אישית. הקפידו לאכול מזונות בריאים ועסקו בפעילות גופנית באופן קבוע. הציעו לילדכם להצטרף אליכם לפעילות.
    • הימנעו ממאבקי כוח הקשורים לאוכל. הורים עלולים ליצור מאבקי כוח כאשר הם מעניקים ממתקים כגמול על אכילה, או מונעים אותם כאמצעי ענישה. לא מומלץ להשתמש באוכל כאמצעי דרבון לשום דבר.
    • הדגישו את החיובי. עודדו סגנון חיים בריא על ידי הדגשת הכיף שבמשחק או הטעם הנפלא של הפירות או הירקות. ספרו על תרומת הפעילות הגופנית לחיזוק השרירים, להישגים בלימודים ולבריאות הלב והריאות. כאשר מטפחים את הנטייה הטבעית של הילד להתרוצץ, לשחק, לאכול רק כשהוא רעב ולא מתוך שעמום – רוב הסיכויים שאורח חיים זה יסייע לו לשמור על משקל תקין ללא כול פעילות נוספת.
    • היו סבלניים. ילדים רבים בעלי משקל עודף מסירים את עודף המשקל באופן טבעי עם גדילתם. התמקדות מוגברת בהרגלי האכילה והמשקל של הילד עלולה לגרום לתוצאות הפוכות מהרצוי, היינו הובלת הילד לאכילת יתר ולהתפתחות הפרעות אכילה.

מקורות מידע באתרים אחרים

השמנת ילדים באתר כמוני