26 מאי 2017 א' סיון תשע"ז
מעודכן לתאריך  22.07.2013 

מעדן שזיפים וליצ'י

אריאל אשל, M.Sc

לא צריך להתעלם מכך שבא לכם משהו מתוק בסוף הארוחה. מעדן שזיפים וליצ'י הוא מנת קינוח מתוקה בעלת ערכים בריאותיים טובים, שהתענוג שתותיר על החיך מפצה על כמה קלוריות שיש בה.

מה שעושה את מנת השזיפים והליצ'י למעניינת הוא השילוב של שלושה מרקמים ושל שלושה צבעים הנובעים מהלי'צי הלבנבן, מפרוסות השזיפים הצהבהבות ומג'לי השזיפים האדמדם.
השזיפים הגדלים על עצים קטנים שייכים למשפחה פרונוס דומסטיקה, שגם האפרסקים והנקטרינות נמנים עליה. במאה גרם שזיפים טריים (שזיף גדול שוקל כ- 130 גרם, והקטנים כמחצית) 46 קלוריות שמקורן בסוכרים, אבל לאלו מתלווה כמות יפה של ויטמין C, ויטמין A (תורם לבריאות העור, משפר ראייה ומסייע למערכת החיסונית), ויטמין K וסיבים תזונתיים.
מבחינת מינרלים השזיף הוא מקור טוב לנחושת ולאשלגן. הנחושת תורמת לבריאות העצם וליצירת כדוריות דם אדומות.
שזיפים
השזיף הוא מקור טוב לנחושת ולאשלגן.
השזיף מסייע לפעילות מערכת העיכול (לא רק היבשים) והוא בעל תכולת
נוגדי חמצון
(אנטיאוקסידנטים) מכובדת. נוגדי החמצון שבו כוללים פלבנואידים דוגמת לוטאין (יש גם בחלמון ביצה) וזיאה-קסנטין שיש להם תפקיד בהגנת הראייה ותורמים לבריאות העין. השזיף מסייע בספיגת
ברזל
, ככול הנראה בזכות תכולת ויטמין C שבו.
אין הבדלים תזונתיים גדולים בין הזנים השונים של השזיפים. כדאי לרכוש אותם בשלים אך לא כאלו שקליפתם 'מקומטת'. את השזיפים הבשלים מאחסנים במקרר וכאלו שפחות בשלים בטמפרטורת החדר. כדי ליהנות מטעם השזיף כדאי להוציאו מקירור לפחות חצי שעה לפני אכילתו. מומלץ לאכול את השזיף כשהוא בשל, כי אז תיהנו יותר הן מהטעם והן משפע נוגדי החמצון.
שזיפים מכילים כמות מסוימת של חומצה אוקסלית, חומר טבעי שבמרבית המקרים אין לו שום השפעה מזיקה. יחד עם זאת אנשים הסובלים מבעיות של אבנים בכליות ובדרכי השתן צריכים להימנע מאכילת שזיפים או לפחות להמעיט באכילתם, כי החומצה האוקסלית עלולה להתגבש לאבני אוקסלט בדרכי השתן שלהם.
חומצה אוקסלית יש גם בתות שדה, קיווי, תאנים, ענבי קונקורד, תרד, סלק, פטרוזיליה, כרישה, שקדים, אגוזי קשיו, סויה ומוצריה, קינואה ועוד. הבישול אינו תורם להורדת כמות האוקסלטים במזון.
ליצ'י
הליצ'י הוא מקור מצוין לנחושת ולוויטמין C.
הליצ'י בעל הקליפה האדמדמה הוא פרי טרופי מתוק שגדל באופן טבעי על עצים ירוקי עד בדרום סין ובדרום מזרח אסיה, אם כי כיום הוא גדל במטעים מתורבתים באזורים רבים בעולם. הליצ'י הוא מקור מצוין לנחושת ולוויטמין C. יש בו גם תכולה יפה של ויטמין 6B,
אשלגן
סיבים תזונתיים. במאה גרם פרי 66 קלוריות.
הפרי זמין בדרך כלל בקיץ ויש לו חיי מדף מצוינים - עד חמישה שבועות בקירור וכחמישה ימים בטמפרטורת החדר.
מעדן שזיפים וליצ'י
התענוג על החיך גדול.

מתכון מעדן שזיפים וליצ'י

חומרים להכנת הג'לי

  • 500 גרם רסק שזיפים אדומים בשלים (לבחור שזיפים עגולים גדולים בשלים, אבל לא 'מקומטים'. לאחר הרחקת הגרעינים מרסקים בבלנדר או במעבד מזון)
  • תערובת 60 גרם סוכר עם 12 גרם אבקת פקטין
  • 250 גרם סוכר
  • 120 גרם סירופ
    גלוקוז
  • 15 גרם אבקת קרם טרטר
 
פקטין, גלוקוז ואבקת קרם טרטר ניתנים להשגה בכול חנויות ה'בשלנים' (חנויות הציוד לבישול). החומרים להכנת הג'לי יספיקו עבור 20 מנות לפחות.
בסיר בישול מערבבים במהירות (אנחנו השתמשנו לשם כך במערבל יד חשמלי) רסק שזיפים עם תערובת סוכר ופקטין ומביאים לרתיחה על להבה בינונית. ממשיכים לערבב ומוסיפים סוכר וסירופ גלוקוז עד לבעבוע קל. מסירים מהלהבה ומוסיפים אבקת קרם טרטר אגב ערבוב מהיר. במהלך הבישול רסק השזיפים הצהבהב יהפוך לאדום בוהק. יוצקים לתבנית שטוחה ומניחים לג'לי להתקרר בטמפרטורת החדר. לאחר מכן ניתן לאחסן את התבנית (מכוסה בניילון) במקרר.

חומרים להגשה

ליצ'י – אחד לכל סועד.
שזיפים – חצי שזיף גדול לכול סועד.
גלילון (או קובייה) ג'לי – אחד לכול סועד.

הגשה

חותכים פרוסות מהשזיפים ויוצרים גלילונים מהג'לי. לשם יצירת הגלילונים ניתן להשתמש בכלי שבעזרתו מוציאים מתפוחי עץ את הליבה. לחילופין ניתן ליצור קוביות קטנות מהג'לי בעזרת סכין. על כול פרוסת שזיף מניחים גלילון ג'לי שזיפים. בוצעים ליצ'י לשניים, מסלקים את הגלעין ומנתקים את הפרי מהקליפה, תוך השארת חצי מהפרי בכול מחצית קליפה. מניחים ליד פרוסת השזיף.
לוקחים לפה יחד פרוסת שזיף, גלילון ג'לי וליצ'י. התענוג על החיך גדול.