25 מרץ 2017 כ"ז אדר תשע"ז
מעודכן לתאריך  15.12.2013 

אוכל לבריאות העין

אריאל אשל, M.Sc

כדי לשמור על בריאות העין ולהקטין סיכון למחלות גורמות עיוורון דוגמת
קטרקט
,
גלאוקומה
וניוון מקולרי, מומלץ לכלול בתפריט היומי מזונות המכילים לוטאין וזיאקסנטין, ויטמין C, ויטמין E, אומגה 3 ואבץ.

אם הרמתם גבה לגבי העובדה שלא ציינו את הבטא- קרוטן שמעניק לגזר את צבעו הכתום, הרי הדבר נעשה במכוון כי מסתבר שהוא בעל חשיבות משנית ולמעלה מזאת, עודפים ממנו אינם בריאים.

לוטאין וזיאקסנטין

לוטאין וזיאקסנטין הם קרוטנואידים המסננים קרני אור מזיקות בתחום הכחול ומשמשים גם כנוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) בעין. מתוך כ- 600 קרוטנואידים המצויים בטבע, רק שניהם נמצאים בריכוז גבוה ברטינה (בפרט במקולה) של העין. ריכוזם בעין הנמדד בעזרת בדיקת MPOD משמש כסמן רפואי הן לניבוי מחלות והן לגבי איכות הראייה.
הרטינה היא
רקמה
דקה המצפה את אחורית
גלגל העין
, שמכילה מיליוני תאי חישה עצביים הרגישים לאור. חלק מהחיישנים העצביים מרוכזים במרכז הרטינה, המכונה מקולה, ואלו אחראים ליצירת ראייה ברורה וחדה ולזיהוי צבעים. מכאן ברורה החשיבות של אספקת לוטאין וזיאקסנטין לגוף באמצעות המזון, כי הגוף אינו מסוגל לייצרם.
מעבר לכך, אם נזכור שכדי לאפשר מעבר אור יעיל דרך עדשת העין לרטינה, על עדשת העין להיות שקופה, נבין שחמצון חלבונים המצויים בעדשה יגרום לעכירותה ולחסימת המעבר של קרני האור, מה שמכונה קטרקט.
מסתבר שגורמים
נוגדי חמצון
דוגמת לוטאין, זיאקסנטין וכן ויטמין E מנטרלים רדיקלים חופשיים הקשורים לנזקים לרטינה ולחמצון חלבונים בעדשה, ושיש בכמות מספקת מהם כדי למנוע התפתחות קטרקט או לעצור את התקדמותו.
מחקרים רבים מעידים גם על חשיבות לוטאין וזיאקסנטין במניעת מחלת הניוון המקולרי (AMD) שגורמת לאיבוד הדרגתי של האפשרות לראות דברים בבהירות. הוכח שתצרוכת נאותה של לוטאין וזיאקסנטין משפרת ראייה אצל חולי AMD, קטרקט וכן אצל אנשים בריאים.

כמה לוטאין וזיאקסנטין צריך והיכן מוצאים?

מחקר רב הקף הנערך כיום בארה"ב מנסה לאושש את הסברה ש- 10 מיליגרם ליום של לוטאין ו- 2 מיליגרם זיאקסנטין מפחיתות סיכון ל- AMD ולמחלות עיניים אחרות.
ניתן למצוא לוטאין וזיאקסנטין בעלים ירוקים, חלמוני ביצים ובגרעיני תירס ואפונה.
סוג מזון כמותמיליגרם לוטאין וזיאקסנטין
עלי קייל מבושלים כוס 23.8
תרד מבושל כוס 20.4
לפת מבושל כוס 12.2
תרד לא מבושל כוס 3.8
תירס (שימורים או מבושל) כוס 2.2
אפונה ירוקה, שימורים, או מבושלת כוס 2.2
ברוקולי מבושל כוס 1.6
חסה רומאית כוס 1.3
ביצים 2 ביצים 0.3
תפוז 1 0.2
תרד. שפע לוטאין וזיאקסנטין החשובים לבריאות העין.

אבץ

האבץ
חשוב לתהליך הבאת ויטמין A מהכבד לרטינה, כדי לייצר מלנין שהוא פיגמנט הגנתי המצוי בעין. כמו כן נמצא שריכוזו של האבץ ברטינה וברקמה שמתחתיה גבוה. חלמוני הביצים הם מקור טוב לאבץ ובלית ברירה גם תוספי מזון המכילים אבץ הם פיתרון ראוי.

ויטמין E

ויטמין E הוא
נוגד חמצון
רב עוצמה שגם אם חלילה החל להתפתח
ניוון מקולרי
יש בצריכתו להאט את התקדמות המחלה. שקדים עשירים בוויטמין E וחופן (כ- 30 גרם) מהם מספק כמחצית מהדרישה היומית. ניתן להשלים את הדרישה היומית בעזרת תוספי מזון.
השקדים הם מקור מצוין לוויטמין E.

ויטמין C

ויטמין C חשוב לבריאות העין וכן להפחתת הסיכון למחלות רבות. שפע ממנו ניתן למצוא בפרי הדר, תותים, קיווי ובפירות יער (אוכמניות, פטל).
עשירים בוויטמין C.

חומצות שומן מסוג אומגה 3

חומצות שומן מסוג אומגה 3 חשובות לבריאות העין (לא רק) ובפרט אלו המכונות DHA שמצויות ברטינה. רמות נמוכות מהן בתזונה נקשרו לתסמונת יובש בעין. ניתן למצוא חומצות שומן אלו בדגים דוגמת סלמון, טונה, מקרל, שמך (פורל) ואנשובי.
חומצות שומן מסוג אומגה 3.