24 מאי 2017 כ"ח אייר תשע"ז
מעודכן לתאריך  05.10.2009  באדיבות ה 

דיכאון

(Depression)

לחיות עם דיכאון

ישנן דרכים חיוביות רבות לשיפור מצב הרוח ולהקלה על מצבי דיכאון.
כשלוקים בדיכאון גם הפעילות היומיומית הפשוטה עלולה להיראות כמו טיפוס מצוקים: כוס שנשברת יכולה להיתפס כאסון גדול, וקבלת החלטה פשוטה כלשהי עלולה להוות קושי מהותי.
המתח הרב שרובנו חשופים אליו עלול לפגום בחשיבה צלולה ולהפריע לחיי היומיום, במיוחד אצל אדם הנוטה למצבי דיכאון. לכן חשוב ללמוד "לקחת פסק זמן", להירגע מהקצב המהיר של החיים המודרניים ולאמץ שיטות הרפיה והתמודדות עם מצבי לחץ.

פעילות גופנית ותזונה בריאה

מחקרים מעידים על כך שפעילות גופנית עשויה להיות יעילה עבור אנשים מסוימים, ממש כמו הטיפול בתרופות נוגדות דיכאון, במיוחד עבור אלו הלוקים בצורה הקלה והמתונה של הדיכאון הקליני. נמצא כי פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח, מפחיתה לחץ, מתח וחרדה, מגבירה את הפרשת האנדורפינים (חומרים שהגוף מייצר ואשר משרים הרגשה כללית טובה) ומחזקת את ההערכה העצמית.
המומחים ממליצים על פעילות גופנית כטיפול בדיכאון בכל הגילאים. בנוסף לכך, חשוב לשמור על תזונה בריאה.

לדבר על הבעיה

כשחולקים את עניין הדיכאון עם אדם נוסף או עם קבוצה, יוצרים מעגלי תמיכה ולא מרגישים בודדים בעקבות המצב. מחקרים מדעיים הוכיחו ששיחות מסייעות לאנשים להחלים מהדיכאון, ולהתמודד בצורה טובה יותר עם מצבי לחץ ותקופות של קשיים בחיים.
לא כל אחד מרגיש בנוח לחשוף את מצבו הנפשי בפני אחרים, ולשתף אותם במצוקותיו. ניתן גם לנסות דרכים חלופיות להבעת רגשות, כמו כתיבה יוצרת או עבודות אמנות. אף בעזרת אלו ניתן לשפר את מצב הרוח.

הימנעות מסמים ומצריכה מוגזמת של אלכוהול

הוכח כי עישון סמים ושתייה מוגזמת של אלכוהול מחמירים את הדיכאון בטווח הארוך, אף שהם עשויים לספק הקלה רגעית.
למרות שאנשים רבים סבורים שעישון חשיש או מריחואנה אינו גורם לשום נזק, הרי מחקרים הדגימו קשר הדוק בין השימוש בסמים אלו לבין מחלות נפשיות, לרבות דיכאון. עישון חשיש עלול לגרום לתופעות הבאות:
  • החמרת הסימפטומים של הדיכאון.
  • הגברת תחושות העייפות וחוסר העניין.
  • סיכון גדול יותר לחזרת הדיכאון מוקדם יותר ובתדירות גבוהה יותר.
  • הפחתת יעילות הטיפול התרופתי בדיכאון.
  • נטייה להפסקת הטיפול התרופתי.
  • הקטנת הסיכוי להחלמה מלאה.
 
אנשים הצורכים דרך קבע אלכוהול או סמים, טוב יעשו אם יפנו לקבלת עזרה ותמיכה, מרופא מומחה ומגופים המסייעים בגמילה ממצבים כאלו.

החיים עם אדם שלקה בדיכאון

הדיכאון אינו פוגע רק במי שלוקה בו, אלא גם באנשים הקרובים לו. החיים עם מישהו שלקה בדיכאון מערימים עומס וקושי על מערכת היחסים. בני זוג, או הורים רבים חשים חסרי אונים במצבים כאלו. חשוב שימצאו קבוצת תמיכה, או בני שיח הנמצאים במצב דומה.
כאשר הדיכאון שחווה בן או בת זוג פוגע בחיי המשפחה ובזוגיות, רצוי לפנות ליועץ בתחום על מנת לקבל את עזרתו. הדבר תקף במיוחד כשהגבר הוא זה שלקה בדיכאון. מתברר שגברים נוטים פחות לבקש עזרה ומשתמשים יותר באלכוהול ובסמים כשהם בדיכאון.

התמודדות עם מחשבות אובדניות

דיכאון שאינו מטופל עלול להחריף ולהגיע למצבים של תפקוד מוגבל, תלותיות ופגיעה עצמית. יותר מ-90% ממקרי התאבדות קשורים לבעיות נפשיות. רוב האנשים שמחליטים ליטול את חייהם סובלים מדיכאון קשה.
סביר להניח שרמת הסיכון להתאבדות קשורה לחומרת הדיכאון. יחד עם זאת מסתבר שאנשים הלוקים בדיכאון נוטים להתאבד דווקא כשהם מתחילים לצאת מהמצב הדיכאוני. כנראה שכשהחולה מתחיל להרגיש הקלה, הוא מקבל דחף ונחישות לפעולה אובדנית. במצבים אלה חייבים לפנות לעזרה רפואית בהקדם האפשרי.

פגיעה עצמית

פגיעה או פציעה שהאדם גורם לעצמו מהווה סימפטום לבעיות נפשיות שונות, ובהן דיכאון. אומנם אין קשר ישיר בין פגיעה עצמית לבין התאבדות, אך קיים חשש שאנשים הפוגעים בעצמם עלולים ליטול את חייהם בלי כוונה, או בשוגג, כתוצאה ממעשיהם.