24 אוקטובר 2017 ד' חשון תשע"ח
תאריך:  01.01.2014 

אימון קוגניטיבי הוא יותר משיפור הזיכרון

מר רוני ארז, מכון בריינספא

אי תרגול המוח הופך למפגע במיוחד לאחר שחוצים את גיל 50. תרגול המוח אינו מסתכם בשימוש בתוכנה זו או אחרת לשיפור הזיכרון והריכוז מאחר שמדובר בסל פעילויות. מידת ההשפעה של התרגול תלויה בעיקר במידת האימון, ופחות במין, ברמת ההשכלה או בגיל. סדנאות האימון של בריינספא עשויות לשפר את היכולת הקוגניטיבית במידה ניכרת.

הזנחה של יעילות התפקוד המוחי פוגעת ללא אפליה בנשים וגברים כאחד, בפרט כאשר חוצים את גיל 50. אם בגילאים צעירים יותר אנחנו מקיימים יותר פעילות גופנית, יותר פעילות חברתית ונאלצים לאמן את המוח כחלק מדרישות הלימודים והעבודה, הרי ככול שאנו עולים בגיל העצלות והשגרה נוטות להשתלט על אורח חיינו.
התוצאה היא (מעבר לעלייה במשקל) ירידה הדרגתית בתפקוד המוח, שבאה לידי ביטוי בירידה בזיכרון, בכושר ההתמצאות, בקשב ובריכוז וביכולות ללמוד נושאים חדשים, בפרט אלו הקשורים לטכנולוגיות המהוות חלק משגרת היום של המאה ה- 21. הירידה בתפקוד המוח גורמת לירידה בהערכה העצמית, מורידה את רף הציפיות העצמיות וזה בתורו מוריד גם את רמת הביצועים בכול מישור ומכניס אותנו למעגל סגור של משוב שלילי המתעצם עם הזמן.

אימון קוגניטיבי עם פעילות גופנית ואינטראקציה חברתית

אי תרגול המוח הופך למפגע לא רק בגילאים מאד מבוגרים, אלא כבר כאשר אדם חוצה את גיל 50, שעה שהוא בשיא אונו. מסתבר שבגיל זה אנו מתקשים לעמוד בדרישות שוק העבודה, בין אם מדובר בתפקיד ביצועי הדורש לימוד מיומנות חדשה חדשות לבקרים ובין אם מדובר בתפקיד ניהולי הדורש יכולות קוגניטיביות.
החדשות הטובות הן שתרגול המוח, בכול גיל, מניב תוצאות טובות, 'מצעיר' אותנו ומעניק תעצומות נפש המאפשרות להתמודד ביעילות עם אתגרים ומשברים. זה לא מחויב המציאות שסבא לא ישתמש בסמארטפון, ישלח מיילים ויהיה פעיל ברשת החברתית, הכול עניין של תרגול המוח. יכולת הלמידה והגמישות הקוגניטיבית קיימת בכול גיל ורק יש לטפחה.
תרגול המוח אינו מסתכם בשימוש בתוכנה זו או אחרת לשיפור הזיכרון והריכוז. מדובר בסל פעילויות שכדאי שיכלול פעילויות תנועה מודרכות המאלצות את הגוף לבצע תנועות בלתי שגרתיות אשר מאתגרות בכך את המוח, השתתפות בסיעור מוחות ובדיונים לוגיים והשתתפות בפעילויות חברתיות שונות.
סדנת בריינספא: משחקים במשחק חשיבה
לומדים משחק חדש. מתוך סדנת בריינספא לשיפור היכולת הקוגניטיבית
הדוגמאות לפעילויות יומיומיות מומלצות הן רבות, מומלץ לאדם שמשחק ברידג' עם 'פרטנר' קבוע להחליף מידי פעם את ה'פרטנר', ללמוד סגנון שחייה חדש, ללמוד משחק מחשב חדש, להתנסות בקריאת ספר מז'אנר שטרם חוויתם, להשתתף במפגשים חברתיים. כדי להתניע תהליכים כאלו ביתר קלות כדאי להשתתף בסדנאות מונחות על ידי אנשי מקצוע, הכוללות מגוון פעילויות.
תוצאות מחקריה של פרופ' לאורה פרטיליוני מאוניברסיטת קרולינסקה בשטוקהולם, מעידים כי שילוב של אימון קוגניטיבי עם פעילות גופנית ועם אינטראקציה חברתית מספקת, מפחיתים את הסיכון ללקות במחלות ניוון מוחיות כדי 49%. כול סוג פעילות לחוד תורם אף הוא להפחתת הסיכון אולם בשיעור נמוך באופן משמעותי (% 16 עד 19%).
הממצאים הללו מוצאים תימוכין גם במחקרו של ג'יימס ווילסון משנת 2011 ובמחקרים אחרים שמצאו קשר בין פעילות חברתית מעשירה לבין דחיית הנסיגה הקוגניטיבית בקרב מבוגרים.

תוכנת 'הפי נוירון' מסוגלת לשפר פרופיל קוגניטיבי

בכל האמור לתוכנות המסייעות בפיתוח היכולת המוחית, ישנן מספר תוכנות טובות אשר שימוש עקבי בהן עשוי לשפר בצורה ניכרת יכולת ביטוי, זיכרון ארוך טווח וקצר טווח, קשב וריכוז, תפיסה מרחבית ומהירות עיבוד מידע. אחת מהן, אשר מכון בריינספא 'גייר' לעברית, ופעילה במגוון שפות רב (כולל רוסית וצרפתית) פותחה על ידי חוקרים צרפתים, והיא מכונה 'הפי-נוירון'.
התוכנה מבוססת על הפעלת מגוון יישומים (משחקים) הנוגעים לזיכרון, ריכוז, שימוש בשפה, יכולת ביצועית ותפיסה מרחבית. לכול משחק בר המעיד על מידת הרלוונטיות שלו לשיפור כול אחד מאלו. בעקבות כול שימוש בתוכנה מקבל המשתתף משוב מיידי הנוגע למידת התקדמותו.
משחק תפיסה מרחבית - זיהוי יד ימין או יד שמאל לפי תמונה
תפיסה מרחבית: מדובר ביד ימין או שמאל?
יעילותה של התוכנה זכתה לאישוש מדעי במספר מחקרים. מחקר מדעי שפורסם בשנת 2012 ואשר נערך על ידי חוקרים צרפתים בחן את השפעת השימוש בתוכנת הפי-נוירון על 350 משתתפים, במשך 3 חודשים. הממצאים העידו על שיפור משמעותי של מה שהוגדר כפרופיל קוגניטיבי (שכלי, תפישתי).
החוקרים מצאו שמידת ההשפעה תלויה בעיקר במידת האימון, ופחות במין, רמת ההשכלה, השפה או הגיל. המלצת החוקרים הנובעת מניתוח הממצאים היא על תרגול יומי של 30-40 דקות, 5 פעמים בשבוע. מינון זה נמצא כמניב את התוצאות הכי טובות במהלך אימון בן 3 חודשים.

סדנאות בריינספא לחברי "מכבי שלי"

בריינספא מפעילה בכול הארץ סדנאות לשיפור היכולות הקוגניטיביות. סדנאות אלו כוללות סדרת מפגשים בני שעתיים, שבמהלכן מתבצעת פעילות מגוונת ומאתגרת המכוונת להפעלה של המוח. בין השאר מדובר בפעילות תנועה, שיפור יציבה ונשימה, סיעור מוחות, פעילות קבוצתית וכמובן בשיפור הזיכרון, הריכוז והקשב, כולל באמצעות השימוש בתוכנת 'הפי-נוירון' (בשפת האם של המשתמש).
סדנאות בריינספא פותחו על-ידי צוות אנשי מקצוע ממגוון תחומים, לרבות נוירולוגים, נוירופסיכולוגים, אנשי מדעי הקוגניציה, אנשי חינוך, תנועה ופילוסופיה. הסדנאות נבנו כך שיביאו לידי ביטוי ויעצימו את היכולות של כל משתתף ומשתתפת.
בריינספא מציעה את השירותים הבאים:
  1. סדנת בריינספא, שעתיים בשבוע במשך חודש, כולל תוכנה לאימון אישי בבית.
    מחיר הסדנה: 550 ₪.
  2. סדנת בריינספא במשך 4 חודשים, כולל תוכנה לאימון אישי בבית.
    מחיר הסדנה: 2,200 ₪.
  3. שימוש בתוכנת הפי-נוירון, במשך חצי שנה (כולל בבית המשתמש).
    מחיר: 300 ₪.
  4. שימוש בתוכנת הפי נוירון, במשך שנה (כולל בבית המשתמש).
    מחיר: 500 ₪.
  5. אבחון קוגניטיבי מלא וייעוץ.
    מחיר האבחון: 900 ₪.
לחברי "מכבי שלי", ינתנו הנחות מיוחדות .
לייעוץ ולפרטים נוספים ניתן לפנות למכון בריינספא בטלפון: 1-700-700-132 או לבקר באתר האינטרנט של החברה.