דימום וסתי כבד, האם אנחנו חייבות לסבול את זה?

עדכון אחרון 25.02.14

דימום וסתי כבד, האם אנחנו חייבות לסבול את זה?

דימום וסתי כבד עלולה להיות תופעה מעיקה. ישנם כיום טיפולים מגוונים העשויים להקל על האישה וראוי להיוועץ בנושא עם רופא הנשים.

דימום וסתי  מוגדר כדימום שבו אישה מאבדת יותר מ-80 מ"ל דם במהלך וסת אחת. מצב זה מאופיין בצורך להחליף כמות רבה של תחבושות וטמפונים והוא מלווה בתחושת , בקושי לבצע פעילויות יומיומיות המצריכות מאמץ, בקושי לשמור על שגרת פעילות גופנית או חברתית, או שמקשה על שהייה ממושכת מוחץ לבית. דימום וסתי כבד עלול גם להיות מלווה בכאבי מחזור () בעוצמה גבוהה.
למידע נוסף אודות דיסמנוראה >>

 

העייפות והקושי לשמור על שגרת הפעילות התקינה נובעים מכך שבשל איבוד הדם, פוחת מספר תאי הדם האדומים, מצב המכונה . תאי הדם האדומים מכילים , שהוא חלבון הנושא בעזרת  את החמצן המובל באמצעות הדם לרקמות הגוף השונות, כדי לספק את צרכיהן האנרגטיים. כאשר נוצר מחסור בתאי דם אדומים מובל פחות חמצן ומורגשת עייפות קשה, סחרחורת, קשיים בריכוז ואף קוצר נשימה.

 

במקרים רבים נשים הסובלות מדימום וסתי כבד נוטלות דרך קבע תוספי ברזל. הדבר חשוב במיוחד כאשר הן מתכננות , משום שמאגרי ברזל תקינים חיוניים להריון תקין.

 

החדשות הטובות הן שניתן להקל על התופעה בעזרת מגוון טיפולים שרופא הנשים יכול להתאים לאישה וכיוון שכך אין טעם להסתגר, לוותר או להמשיך לסבול. ההתחלה היא ביקור אצל רופא נשים (גניקולוג) שיתשאל את האישה ויבצע מספר בדיקות כדי לאבחן את הסיבות האפשריות להיווצרות הדימום המוגבר בעת וסת. לאחר מכן הוא יוכל להמליץ על פיתרון מיטבי שתלוי מן הסתם בגיל האישה ובצרכיה.

טיפולים בדימום וסתי כבד

גלולה למניעת הריון מסוג 'קלייר'

נשים בגיל הפוריות, שלגביהן מתברר שמדובר בבעיה הורמונלית, עשויות למצוא פיתרון טוב לבעיה באמצעות שימוש בגלולות מרשם למניעת הריון מסוג 'קלייר'. אלו הן הגלולות היחידות למניעת הריון שקיבלו התוויה רפואית לטיפול בבעיית דימום וסתי כבד.

 

הגלולה הזו שמסדירה את מחזור הווסת, מקצרת את משך תקופת הדימום ומפחיתה את כמותו בכ-80%. הרכיבים הפעילים שבה פועלים באופן ממוקד על תאי רירית , מעכבים את שגשוגם ותורמים להפחתה משמעותית של הדימום הווסתי.

 

כגלולות אחרות אף היא מדמה את המחזור הטבעי של האישה, אך בשונה מגלולות אחרות מינון ההורמונים בכול  יומית משתנה במהלך החודש, כפי שמתרחש באופן טבעי בגוף האישה. הגלולות מכילות מינונים משתנים של ההורמון  ולראט ושל ההורמון הפרוגסטוגני דיאנוגסט.

התקן תוך רחמי 'מירנה'

טיפול אחר אשר גם לו התוויה רפואית להפחתת דימומי וסת כבדים הוא  'מירנה'. בעשור האחרון גדלה הפופולריות של ההתקן התוך רחמי ההורמונלי כאמצעי למניעת הריון ואחד היתרונות הבולטים של ההתקן הזה (לצד מניעת הריון) היא ההתוויה להפחתת דימום וסתי כבד.

 

'מירנה' מורכבת מהתקן פלסטי קטן בצורת T המכיל את ההורמון המלאכותי לבונוגסטרל למניעת הריון. לאחר מספר חודשי שימוש ב'מירנה', ולעיתים כבר מתחילת השימוש פוחתת מאוד כמות הדימום הווסתי.

היסטרוסקופיה

כאשר הדימום נובע מבעיות מבניות בחלל הרחם יידרש ככול הנראה טיפול אחר. כאשר מקור הדימום הוא פוליפ ברחם, תבוצע . היסטרוסקופיה הינה הליך רפואי שבמהלכו מוחדרים אל חלל הרחם שתי צינוריות דקות - אחת נושאת מצלמה באמצעותה רואה המנתח את חלל הרחם ומאתר את הפוליפ והשנייה נושאת מכשיר ניתוח זעיר בעזרתו יוסר הפוליפ.

 

גם כאשר מקור הדימום הוא מיומה, ניתן לכרות אותה בהליך המכונה היסטרוסקופיה.

לפרוסקופיה

כאשר מדובר במיומה אשר ממוקמת בקיר הרחם, יש לבצע . לפרוסקופיה היא שיטת ניתוח זעיר-פולשנית שבה מבצעים חתכים קטנים בגודל של 1-2 ס"מ בדופן הבטן. דרך אלו מוחדרים לחלל הבטן מצלמה ומכשירי ניתוח באמצעותם תוסר המיומה.

אבלציה

שיטה טיפולית נוספה מכונה אבלציה והיא מיועדת למצבים של גדילה מואצת של רירית הרחם, מה שמהווה את סיבת הדימום הכבד בעת וסת. בשיטה זו מחדירים לרחם בלון קטן וממלאים אותו במים. לאחר מכן מחממים את המים עד לטמפרטורה שבה רירית הרחם נצרבת וכתוצאה מכך תימנע המשך גדילת רירית הרחם והדימומים ייפסקו. שיטת טיפול זו יעילה בכ-85% מהמקרים ומומלצת רק עבור נשים שאין בכוונתן להרות בעתיד.