24 ספטמבר 2017 ד' תשרי תשע"ח
עודכן בתאריך:  03.07.2017 

ויטמין B12

אריאל אשל, M.Sc

תזונה שאינה כוללת מוצרי מזון מהחי (בעיקר תזונה טבעונית) עלולה לגרום למחסור בוויטמין B12 ולפגיעה במערכות רבות בגוף. יש ממנו הרבה בסרדינים ובטונה. אין סכנה לעודף. ליקטנו מזונות ומתכונים המכילים ממנו בשפע

מה עלול לגרום למחסור בוויטמין B12

תזונה שאינה כוללת מוצרי מזון מהחי

תזונה שאינה כוללת מוצרי מזון מהחי תגרום למחסור בוויטמין B12. דגים מכילים כמויות גדולות של B12 (כדי לסבר את האוזן, כ-90 גרם סרדינים יספקו פי למעלה מ-3 מהדרישה היומית). אלו שאינם צורכים דגים יזדקקו ליותר מנות שבועיות של בשר בקר או טלה, כי כול מנה שכזו תספק רק כמחצית מהדרישה היומית ואילו מנת מוצרי חלב או עוף תספק כרבע עד שליש מהדרישה היומית.
בניגוד לטענות שונות, הרי בצמחים דוגמת האצה ספירולינה ניתן למצוא רק כמויות זניחות של B12 ובכלל מדובר בתצורה שגוף האדם אינו מסוגל לנצל.
מחקר בריטי שבחן קבוצה של נבדקים עד גיל 50 העלה שהסיכון של טבעונים למחסור ב-B12 בהשוואה לצמחונים (אוכלים ביצים ומוצרי חלב אך לא בשר) גדול פי 10, ופי 50 ביחס לאוכלוסייה שאוכלת הכול.
נציין כי צמחונים נמצאים בסיכון גבוה אך במעט משאר האוכלוסייה ללקות במחסור בוויטמין B12 ומרבית המקרים הבעייתיים בקבוצה זו הם אצל כאלו שהיו צמחונים במהלך כול חייהם, מגיל צעיר.
הסיכון של אלו שאימצו אורח חיים צמחוני בשלב מאוחר בחייהם קטן, וככול הנראה הדבר נובע הן מיכולת האגירה של הגוף (אלפי פעמים של דרישה יומית) ומהעובדה שהם בכול זאת מקבלים כמויות מסוימות מתזונה הכוללת מוצרי חלב וביצים. לפיכך יחלוף זמן רב עד שיתבטא מחסור.
לאור האמור טבעונים וצמחונים צריכים להעשיר את מזונם בוויטמין B12 בעזרת צריכת מזונות המועשרים בו, לרבות תוצרי שמרים הגדלים על מצע מיוחד (לא כול השמרים התזונתיים הם כאלו), או תוספי תזונה.
אף קשישים הסובלים מבעיות תזונה ובמקרים לא מעטים ניזונים בעיקר מ'כוס תה ועוגייה' מועדים למחסור חמור בוויטמין B12.
 

אנמיה ממארת

לעיתים המחסור בוויטמין B12 אינו נובע מתזונה לקויה אלא מיכולת ספיגה לקויה שלו. המצב הזה המכונה 'אנמיה ממארת' נובע בדרך כלל מפגיעה בתאי הדופן הפנימית של הקיבה, שמתרחשת עקב תגובה אוטואימונית (מערכת החיסון תוקפת בשוגג תאים אלו).
התוצאה היא שיבוש יכולתם של התאים הללו להפריש חומצה שתפקידה לסייע בשחרור הוויטמין מהמזון. בנוסף לכך מתרחשת פגיעה בייצור הורמון המיוצר ומופרש בקיבה, אשר תפקידו לסייע בספיגה יעילה של B12. במקרים אלו גם משתבשת הספיגה החוזרת של ויטמין שהיה מאוחסן בכבד והופרש דרך המרה למעי.
מעריכים ש-10%-30% מהאנשים מעל גיל 50 לוקים ברמה כלשהיא של 'אנמיה ממארת'. אם במקרה של אדם שהחליט בבגרותו להיות טבעוני יחלפו כ- 20 שנה עד שיתפתח מחסור חמור בוויטמין B12, הרי במקרה של אנמיה ממארת המחסור החמור עלול להתפתח בתוך כ-3 שנים בלבד.
כדי שהגוף של אדם הלוקה ב'אנמיה ממארת' יקבל כמות נאותה של ויטמין B12 ממזונו, הוא יידרש לאכול מזון המכיל כמות אדירה של B12. לפיכך ההשלמה מתבצעת באמצעות נטילת תוספי תזונה או באמצעות זריקות של B12.
 

מחסור בחומצה פולית או בוויטמין B6 או בוויטמינים אחרים מקבוצת B

הגוף דורש רמות מסוימות של חומצה פולית, ויטמין B6 ו-B12. מחסור באחד מהם יפגע ביעילות הפעולה של השניים האחרים. כדאי לדעת שנטילת כמויות גדולות מאד של תוספי חומצה פולית מקשה על אבחון מחסור בוויטמין B12, אם אכן קיים מחסור, תוך התפתחות סימפטומים חמורים כנובע מהיעדר טיפול בבעיה.
בנוסף, מחסור באחד (או יותר) מחברי משפחת ויטמין B האחרים עלול להחמיר סימפטומים של מחסור בוויטמין B12.
בעבר התפרסמו מספר מחקרים שהעלו חשד לכך שעודף בוויטמין C עלול לפגוע בספיגת B12. מחקרים שבוצעו מאוחר יותר שללו סברה זו.
 

מחלות אחרות ומצבים המועדים למחסור בוויטמין 12B

 

מה יכול להעיד על חוסר בוויטמין B12

מחסור בוויטמין B12 עלול להוביל להופעת סימפטומים הכוללים כאבי ראש חוזרים, תנועות בלתי רצוניות (אי שליטה בשרירים), חולשת שרירים, אי שליטה על הסוגרים, פסיכוזות או הפרעות במצב הרוח, לחץ דם נמוך מהרצוי, בעיות ראייה.
כיוון שמחסור ב-B12 יתבטא תחילה בתאים הנוצרים בקצב מהיר (עקב הפגיעה בייצור DNA) דוגמת תאי דם אדומים, הרי בבדיקת דם ייראו תאים גדולים במיוחד, תופעה המכונה מקרוציטוזיס. במצב זה תתכן השפעה גם על תאי העור (יראה שינוי) ועל תאים המצפים את הדופן הפנימית של המעי (עוברים תהליך של השטחה). תתכננה גם דלקות על פני הלשון.