ניתוח קטרקט בלייזר

עדכון אחרון 27.08.19

ד"ר ישראל לשם, מומחה ברפואת עיניים ומנהל חדר ניתוח במרפאת אסותא השלום, תל אביב

רואים טוב רואים שקוף – הכול על ניתוח קטרקט בלייזר

הוא אחד הניתוחים השכיחים והבטוחים ביותר שיש, גם ההתאוששות מננו נחשבת מהירה וקלה יחסית. אז מהו ניתוח קטרקט בלייזר? במה הוא שונה מניתוח רגיל, איפה עושים אותו, איך מתכוננים ומה צריך לדעת? המדריך המלא

 היא מחלה שבה מתפתחת עכירות של עדשת העין. במצב תקין, עדשות העין צלולות ומאפשרות לאור לעבור ללא הפרעה אל הרשתית שמאחורי . מעבר בלתי מופרע של האור הוא תנאי הכרחי לקבלת תמונה ברורה ומדויקת ועכירות בעדשת העין משבשת את מעבר האור ופוגמת בראייה. התוצאה של העכירות היא טשטוש הראייה עד כדי כך שהלוקה בה רואה מעין "עננים".

 

ברוב המקרים תהליך התפתחות הקטרקט הוא הדרגתי ועם הזמן מחמירה הבעיה והעכירות בעין מתגברת. ככול שפחות אור עובר דרך העדשה, כך הראייה הופכת למעורפלת ולמטושטשת. העכירות עלולה להתפתח בעין אחת או בשתי העיניים וברוב המקרים עין אחת נפגעת יותר מהשנייה.

חיוני לטפל בקטרקט

ניתן לסווג את סוגי הקטרקט לפי אזור העכירות בעדשת העין ובהתאם למידת החומרה שלה. דרגת הטשטוש של הראייה משתנה ממקרה למקרה ובנוסף לטשטוש עלול הסובל מקטרקט לחוות סנוורים בלילה מפנסים של כלי רכב. כמובן שהבעיה עלולה למנוע מהלוקים בה לנהוג. כשדרגת הקטרקט חמורה עלולה להתקבל תמונה מטושטשת מאד, עד כדי אי יכולת לזהות פרטים.

 

הטיפול בקטרקט הוא חיוני, היות שללא טיפול תיפגע שמירת העצמאות התפקודית והבטיחות האישית. כיום, כשתוחלת החיים גבוהה וגם בני 80 ומעלה מתפקדים באופן עצמאי ואף נוהגים, לראייה מיטבית יש חשיבות רבה.

 

בשלבים המוקדמים של קטרקט ניתן לשפר את הראייה בעזרת משקפיים או בעזרת שימוש בתאורה הולמת לשם קריאה. אמצעים אלו יעזרו לזמן קצר בלבד, שכן כאשר הקטרקט מתקדם הדרך היחידה לטפל בו היא ניתוח.

מהו ניתוח קטרקט?

בעיקרון, הטיפול הניתוחי בקטרקט מתבצע באמצעות החלפת עדשת העין העכורה בעדשה מלאכותית. במסגרת ניתוח קצר, המבוצע תחת  מקומית, מוצאת העדשה העכורה ומוכנסת עדשה חדשה במקומה כשהיא מקופלת, דרך פתח זעיר בקוטר של כ-3 מ"מ. לאחר החדרת העדשה החדשה, היא נפרשת בתוך העין למלוא גודלה.

 

בעקבות הניתוח המטופלים חשים ש'וילון' הוסר מעיניהם, הם רואים שוב את כל קשת הצבעים ואינם מוגבלים בפעילויות היום-יומיות. במרבית המקרים, הראייה משתפרת באופן ניכר ומיידי, אולם לוקח מעט זמן עד שהיא מתייצבת לחלוטין.

מהן 'עדשות מתקדמות' (פרימיום) המושתלות בניתוח קטרקט

במסגרת ניתוח קטרקט ניתן להשתיל עדשות שגודלן והמספר (דיאופטר) שלהן מותאמים לעיני המנותח. בין השאר, ניתן לבחור בעדשות מולטי-פוקאליות המאפשרות מיקוד לכל טווחי הראייה - לרחוק (נהיגה), לקרוב (קריאה) ולטווח הביניים (עבודה מול מחשב).

 

התאמת העדשה נעשית לפי צרכי המנותח בהתאם לבעיה, לאורח חייו ולעיסוקו. לאיש מחשבים, למשל, ניתן להתאים עדשה שתקנה לו ראייה מיטבית לטווח הביניים ולמטופלים הסובלים גם מבעיה של אסטיגמציה (צילינדר) ניתן להשתיל עדשה טורית המאפשרת תיקון האסטיגמציה (יש לכך שיעורי הצלחה גבוהים). עדשה כזו תקנה ראייה משופרת למרחק ללא תלות במשקפיים.

 

במקרים שבהם לאחר השתלת העדשה נשאר מספר קטן או צילינדר (אסטיגמציה), ניתן לבצע ניתוח משלים להסרת משקפיים באמצעות לייזר, כך שלאחר הניתוח המטופל לא יזדקק עוד למשקפיים. 

איך מחליטים איזו עדשה כדאי להשתיל לכל מטופל?

אחרי הניתוח תפקודי הראייה משתפרים מאוד והיא הופכת הרבה יותר נקייה ובהירה. אבל למטופלים יש גם אפשרות לשפר את המיקוד (הפוקוס) של הראייה שלהם באמצעות עדשה ייעודית לפי בחירה ובהתייעצות כמובן עם הרופא:

 

  • עדשה לרחוק (ואז יש צורך רק במשקפי קריאה).
  • עדשה לקרוב (ואז צריך משקפי מרחק).
  • עדשה לרחוק ולקרוב (מולטיפוקלית): שאמורה לעזור ולהיפטר מהמשקפיים. חשוב לציין שלעדשה מושתלת מהסוג הזה יש גם חסרונות והיא מביאה לאיכות ראייה פחות טובה בהשוואה לעדשה מונופוקלית רגילה.
  • אפשרות נוספת לפתרון משולב רחוק וקרוב נקרא בשם "מונוויזן", כאן משתילים בעין אחת עדשה לקרוב ובעין השנייה עדשה לרחוק. זה כמובן פתרון לא מושלם, אבל נחשב לפרקטי מאוד כי הוא מאפשר להיות חופשיים ממשקפיים לפחות בכ-90% מהזמן.
  • עדשה טורית: כאן הניתוח מסייע לפתור מצב של "אסטיגמטיזם" או כמו שרבים מכירים אותו "צילינדר". 

אילו הכנות עושים לפני הניתוח?

אין הכנות מיוחדות לפני ניתוח קטרקט: לא צריך צום ויש להמשיך ליטול את התרופות הרגילות (כולל מדללי דם).

מהו משך הניתוח ומה קורה לאחריו

ניתוח קטרקט בעזרת לייזר נמשך כרבע שעה לעין אחת ולאחר מנוחה בת כשעה משוחרר המנותח לביתו. במידת הצורך, מנתחים את העין השנייה כעבור שבועיים עד חודש ימים.

 

הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית באמצעות הזלפת טיפות אלחוש לעיניים והמטופל אינו חש בכאב. למרות שהניתוח מבוצע בהרדמה מקומית, נוכח במקום רופא מרדים והמטופל נמצא במעקב מתמיד – זאת מאחר שרוב מנותחי הקטרקט הם בני 65 ומעלה.

 

למחרת הניתוח ניתן לחזור לפעילות רגילה, כולל נהיגה, למעט ההגבלות הבאות:

 

  • אין לשחות בים או בבריכה במשך חודש.
  • אין לאפר את העיניים במשך שבועיים.
  • אין להרטיב את העין או לחפוף את השיער במשך 3 ימים.
  • יש להימנע מפעילות ספורטיבית במשך מספר ימים.
  • יש להימנע מהרמת משאות כבדים.
  • יש להקפיד על הזלפת טיפות אנטיביוטיקה וסטרואידים על פי הנחיות הרופא המנתח והאמור במרשם שירשום.
  • יש להקפיד על ביקור מעקב אצל הרופא המנתח.

האם הקטרקט יכול לחזור?

כן. ברפואה קוראים לזה "קטרקט משני" וזה קורה כאשר הקופסית שעוטפת את העדשה הופכת עכורה. התופעה הזאת נחשבת שכיחה ויכולה להתרחש אחרי מספר שבועות, חודשים ולפעמים גם שנים אחרי הניתוח.
במצב כזה הטיפול הוא פשוט יותר ולרוב לא צריך לעבור ניתוח נוסף. המטופל מגיע למרפאה ושם הרופא משתמש במכשיר יאג-לייזר (זהו מכשיר לייזר שונה מהלייזר בחדר ניתוח) ובעזרתו עושה פתח במרכז הקופסית העכורה (זהו הציר האופטי שדרכו אנו רואים) ופותר את הבעיה.

מה היתרונות בניתוח באסותא?

השילוב המנצח של מיטב המומחים והמנתחים, צוות מסייע מקצועי ומיומן. הציוד המשוכלל והחדיש ביותר עם גב של מוסד גדול שכולל מערך גיבוי רב-תחומי.

 

למידע נוסף באתר 'אסותא'>> (ייפתח בדפדפן חדש)