21 ספטמבר 2017 א' תשרי תשע"ח

סידן

סידן הוא אחד המינרלים החשובים לתפקוד תקין של גוף האדם. יש לו תפקיד במבנה העצמות, בפעילות השרירים ומערכת העצבים. ללא רמות נאותות של סידן השרירים לא יוכלו להתכווץ כראוי, מערכת העצבים
לא תפעל כמצופה והעצמות תיחלשנה.

אריאל אשל, M.Sc

סקירה

גוף האדם אינו יכול לייצר סידן בעצמו ולכן נדרשת אספקה באמצעות המזון שאנו צורכים. כול עוד אנו דואגים להשלמה יומית (או במרבית ימות השבוע) של כמות הסידן הדרושה לגוף, בעזרת תזונה או תוספי תזונה המכילים סידן, אין כול בעיה.
מנת הסידן היומית הנדרשת לאדם בוגר בגילאי 19 -50 היא כ- 1,000 מיליגרם ליום. בניגוד לאמונה הרווחת אין צורך להתמקד במאכלי חלב כדי לקבל את מנת הסידן, אם כי מאכלים אלו אכן מכילים כמויות יפות של סידן. כשליש מהדרישה היומית יכול להיות מסופק על ידי מנת סרדינים משומרים, והיתרה בעזרת כוס עלי תרד מאודים, 2 כפות טחינה וכמה קוביות טופו (אפשרי במרק מיסו או בסלט).
בעניין זה נציין כי מזונות עתידי מלח נתרני עלולים לגרום לאיבוד סידן באמצעות הפרשתו בשתן ולכן לא כדאי להרבות בצריכת מלח.

מה תורם לנו הסידן?

סידן ועצמות

מרבית מאגרי הסידן שבגוף מצויים בעצמות. כאשר המזון המתפרק במערכת העיכול אינו מכיל כמויות של סידן המסוגלות לספק את הדרישה של הגוף לשם ביצוע מטלות דוגמת פעולת השרירים ומערכת העצבים, הוא משתחרר מהעצמות לזרם הדם ומובל לאן שצריך.
תופעה זו היא תקינה ואינה מהווה בעיה כול עוד אנו דואגים להשלמה של מאגרי הסידן בעצמות. מאידך, עודפי סידן הנספגים ממערכת העיכול לדם נאגרים בעצמות לעת הצורך.
הסידן חשוב גם לשמירת יציבות וחוזק העצמות, בהיותו אבן בניין שלהן. אף כי מחלות דלדול העצם מסידן נחשבות למחלות של גילאים מבוגרים הרי הנזק הנובע מתזונה עניה בסידן יכול להתחיל מוקדם מאד, כבר בילדות ובתקופת ההתבגרות.
קוביות טופו
הטופו הוא מקור מצוין לסידן
דלדול עצם או 'בריחת סידן' מהעצם אומר שכיוון שהגוף אינו מקבל לאורך זמן די סידן ממקורות תזונתיים, משתחרר סידן מהעצם ללא שמתבצעת השלמה, ואז העצמות הופכות לשבירות.
אספקה נאותה של סידן בתקופת הילדות וההתבגרות היא מהותית לבניית העצם, כי כ- 40% ממסת העצם של האדם הבוגר נבנית בגילאי 5-15. לצורך הבנייה בלבד של העצמות יידרשו כ- 400 מיליגרם סידן ליום. נשים חשופות לסכנה יותר מגברים ועליהן להקפיד הקפדת יתר על צריכת סידן בייחוד בשנות הילדות וההתבגרות.
נציין שכדי לאפשר את ספיגתו התקינה והטמעתו של הסידן בגוף נדרשים ויטמין D, ויטמין K ומגנזיום.

איזון מידת החומציות בדם

הסידן מופיע בדם בצורת יוני סידן (Ca++) שיש להם מטען חשמלי חיובי, והגוף עושה בהם שימוש כדי לשמור על רמת חומציות תקינה של הדם. רמת חומציות תקינה של הדם חיונית לקיומם של תהליכים רבים בגוף, לרבות לשם הובלת החמצן באמצעות תאי הדם האדומים לכול תאי הגוף.
כאשר רמת החומציות בדם עולה (מה שמכונה ירידת ה- pH) משתחרר סידן מהעצמות כדי להורידה חזרה לרמה הנאותה, בתהליך המפוקח על ידי המערכת ההורמונאלית של הגוף.

תפקוד עצבים ושרירים

כאשר תאי שריר בגוף מקבלים אות עצבי מהמוח, מתאפשרת כניסת יוני סידן לתאי השריר, דבר שמביא בסופו של דבר להתכווצותו התקינה של השריר. רמות לא תקינות של סידן משבשות את פעילות השרירים ועלולות לגרום למשל לעוויתות.
גם לשם פעילות תאי העצב, היינו הובלת מסרים מהמוח לאברי הגוף ומאברי הגוף אל המוח, נדרשת רמה תקינה של סידן, מאחר שהעברת המסרים תלויה בנוכחות יוני סידן.

הסידן תורם למניעת מחלות ולשמירת המשקל

ניתוח מחקרים שנערך הן על ידי מדענים מאוניברסיטת אקסטר בבריטניה והן על ידי חוקרים מהמכון לרפואה מונעת בקופנהגן (פורסם בפברואר 2014 ) טוען ששמירת רמות אותות של סידן מסייעת לשמירה על המשקל או אף להפחתתו.
מחקר שבוצע באוניברסיטת הרווארד מצא שצריכת תוספי תזונה המכילים סידן, או מוצרים שהועשרו בסידן, תורמת להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס (כול 300 מיליגרם סידן ליום מפחיתים את שיעור הסיכון בכ- 9%).