25 יולי 2017 ב' אב תשע"ז
מעודכן לתאריך  06.11.2014 

נפטרים מה-ADHD

הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים משפיעה על התפקוד בעבודה ובבית. אם אתם נוטים לאחר לפגישות, מתקשים בהנעת עובדים, מפגינים רגישות גבוהה לביקורת והמעבר ממה שאתם עוסקים בו כעת למשימה דחופה הוא 'בלתי אפשרי', כנראה שיש לכם הפרעת קשב וריכוז. אימון עצמי או בעזרת מאמן עשוי להפחית לחץ ולשפר את איכות חייכם

אריאל אשל, M.Sc , אורנה דניאלי, MA, מאמנת להתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז (Attention Deficit Hyperactivity Disorder - ADHD) היא בעיה המתחילה בילדות, ומאפייניה העיקריים הם קושי להתרכז, היפראקטיביות (פעלתנות יתר) ואימפולסיביות (תגובות בשליפה מהמותן). 60% מהמבוגרים ימשיכו לסבול מרמה כזו או אחרת של הבעיה גם בבגרותם.
נשים וגברים (מוכשרים ככול שיהיו) אשר חווים את התסמינים של הפרעת קשב וריכוז חיים בסערה מתמדת. במישור העבודה הם מתקשים לארגן ולתעדף כיאות את המטלות שלהם, נוטים להתחייב ללוחות זמנים לא מציאותיים, מתקשים לשמור על קשב או להימנע מהסחות דעת, נוטים להשתלט על שיחות והם קצרי רוח. הבעיה נוצרת כיוון שעמיתיהם לעבודה תופסים את ההתנהגויות הללו באופן שלילי - כחוסר אחריות, זלזול, עצלות וגסות.
ממחקר שפורסם באתר האגודה האמריקאית להפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים (ADAA) עלה ש-11.1% מבין המבוגרים המוגדרים כסובלים מהפרעת קשב וריכוז נקלעו לשיחות משמעת עם מנהליהם, לעומת 0.6% עובדים שאינם בעלי הפרעה זו. שיעור המבוגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז שעוזבים מקומות עבודה עקב שעמום עומד על 32.6% לעומת שיעור של 15.5% בקרב אנשים נטולי ההפרעה.
מאפיינים התנהגותיים של עובדים ומנהלים עם הפרעת קשב וריכוז כוללים:
  • מחד נתפסים כ'מדברים יותר מדי' (משתלטים על הדיון, לא נותנים לאחרים לדבר ומתפרצים לדברי אחרים) ומאידך כשיש צורך אמיתי לדבר הם שותקים ומתביישים לשאול שאלות.
  • משתפים את הסביבה ביותר מדי פרטים ונתפסים כטיפוסים 'מתישים'.
  • מתערבים בשיחות לא להם.
  • מפריעים לאנשים ללא התחשבות במהלך עבודתם.
  • מחמיצים רמזים חברתיים (שפת גוף או אף רמזים מילוליים).
  • שולחים הודעות (אימייל או SMS) בעלות תוכן פוגעני.
  • מאחרים לפגישות.
  • מפגינים רגישות גבוהה לביקורת.
 
הסחות דעת - מחשב, טאבלט, טלפון נייד
אם משהו מסיח את דעתכם, הימנעו ממנו - השקיטו סלולרי, סגרו דפדפן, אל תפתחו מיילים

שש הבעיות העיקריות של הלוקים בהפרעת קשב וריכוז

  1. טווח ריכוז וקשב קצר.
    אף כי מבוגר עם הפרעת קשב וריכוז מסוגל להתרכז בפרויקט חדש, מעניין או מאתגר, די מהר הוא ישתעמם ויאבד עניין, תוך חיפוש גירויים חדשים, במיוחד כאשר כלולים במטלות רכיבים חוזרים או שגרתיים. כול זאת למרות שבתחילה העבודה ריגשה אותו או אותה. כאשר מדובר במשימה 'משעממת' הם יתקשו להתניע אותה ולקדמה.
    שעה שהמטלה אינה מעניינת אותם, הם נוטים לסטות מהנושא בכול דיון או שיח, לשמור על רמת קשב וריכוז נמוכה ולהפחית מחשיבות הנושא או לוחות הזמנים הנדרשים. חוסר היכולת להתמקד מתבטא ברצון לעבור ממשימה אחת לשנייה בתדירות בלתי סבירה וללא התחשבות בתעדוף תקין.
  2. הסחת הדעת.
    דעתו של אדם הלוקה בהפרעת קשה וריכוז ניתנת להסחה בקלות יתירה כי הוא בעל רגישות יתר לרעשי רקע וגירויים סביבתיים. אדם זה לא יוכל להתעלם למשל מתנועת כלי רכב, זמזום של מאוורר, עמית שמדיף ריח חזק או מתנשם בכבדות. הסחת הדעת סוחפת את העובד לנושא שאינו קשור לסיבה שלשמה 'התכנסנו' ויידרשו לו זמן ואנרגיה לשוב לריכוז.
  3. התמקדות יתר.
    בצד אי היכולת לשמור על טווח קשב, אדם עם הפרעת קשב וריכוז יכול לצלול לתוך משימה מעניינית בעיניו תוך התעלמות ממשימות חשובות או דחופות אחרות. בשל כך הוא יחמיץ דיון, ידלג על ארוחת הצהריים וישכח שהבטיח להוציא את הילדים מהגן. היכולת להבחין בין דחוף וחשוב כמעט שאינה קיימת.
  4. היפראקטיביות (פעלתנות יתר) המתבטאת באימפולסיביות (תגובות ב'שליפה מהמותן').
    אימפולסיביות בעבודה אינה ספונטניות תקינה וטובה. מנהל עם הפרעת קשב וריכוז המאופיינת באימפולסיביות ישנה לעיתים קרובות תעדוף משימות שהגדיר לעובדיו, יקטע ויכנס לדברי אחרים, לא יקשיב לאחרים ויאמר דברים שעליהם יתחרט לאחר מכן.

    התוצאה הבלתי נמנעת היא קושי בהנעת עובדים, תחושת תסכול והתערערות מרקם יחסי העבודה.

    היפראקטיביות יכולה לגרום לעובדים עם הפרעת קשב וריכוז להרגיש לכודים שעה שיתבקשו לבצע פעולה שגרתית כמו השתתפות בישיבות או מילוי דוחות. תפקידים המאפשרים לעובד כזה להיות פעיל ישפרו את ביצועיו.
  5. בעיות בזכירת דברים.
    בעיות זיכרון מסוימות קשורות להיעדר מוטיבציה נקודתית, כי הרי בנושאים שחשובים לעובד הוא זוכר כול פרט ללא בעיה. מדובר בזיכרון לטווח קצר שבעזרתו אדם מאחסן מידע לשם עיבודו וביצוע פעולות. כאשר המטלה אינה 'מעניינת מספיק' אזי אנשים בעלי בעיית קשב וריכוז שוכחים מה הם אמורים לעשות.
  6. תכנון זמן לקוי.
    בעיה החוזרת על עצמה במרבית המקרים של לקות קשב וריכוז היא היעדר יכולת לארגן את הזמן ביעילות. הצורך להתמודד עם מטלות או פרויקטים ארוכי טווח במקביל למשימות שוטפות יוצר לחץ תמידי וקושי לעמוד בזמנים.

    פעמים רבות אנשים בעלי הפרעת קשב וריכוז, שהם גם בעלי יכולת חשיבה מהירה, נוטים לקחת על עצמם יותר ממה שהם מסוגלים לבצע בפרק זמן נתון. כיוון שאנשים אלו חוששים שיתפשו כבלתי מוכשרים דיים הם מוכנים להסתכן באי עמידה בלוחות זמנים או בתקציב.

    התוצאה היא שהדקה ה-90 עבור אנשים אלו אינה אתר להזמנת טיסות אלא דרך חיים. הם מבצעים פעילויות רבות ברגע האחרון רק כש'החרב מונפת מעל הצוואר', דבר שעלול גם לפגוע ברמת הביצוע, גם להביא אותם ללחץ ולאימפולסיביות וגם לאי עמידה ביעדים.

    אדם המתקשה לתכנן את הזמן הנדרש להשלמת משימה, עלול להקצות לה זמן קצר מידי ולא לעמוד בלוח הזמנים, להיתפס כדחיין ולפגוע באמינות שלו. בשורה התחתונה הוא הנפגע העיקרי מהמצב אליו הוא מנווט את עצמו.
 

צעדים קטנים שיקדמו אתכם רבות

פרקו מטרה גדולה למטרות 'קטנות'

פירוק מטרה גדולה למספר מטרות קטנות וקביעת מועדי הגשה לכל מטרה קטנה מונע שיתוק ומאפשר עבודה יעילה עם פחות לחץ.

בחרו להתחיל את היום עם מטלות קצרות

בחירת מטלות שמחייבות עבודה רציפה במשך 15 דקות מסייעת לגייס משאבים שמאפשרים להמשיך לעבוד אחר מכן במשך זמן רב.

הקצו משימות לפי השעון הביולוגי שלכם והימנעו מהסחת דעת

לכל אדם יש שעות ביממה בהן הוא יותר מרוכז ויעיל. בשעות אלו בצעו משימות שדורשות משאבים רבים יותר ודחו משימות קלות (בעיניכם) לשעות בהן אתם פחות יעילים, כמו לאחר ארוחת הצהריים. אם אתם יודעים שמשהו מסיח את דעתכם מהעבודה הימנעו ממגע עימו או מחשיפה אליו - השקיטו סלולרי, סגרו דפדפן, אל תפתחו מיילים.

חשבו על המשמעות של התוצאה

כשהמטלה מורכבת או אף משעממת הרהרו בשאלה 'מה ארגיש כשאעמוד במשימה ומה אחוש אם לא אעמוד בה' או בשאלה 'מה ארגיש כשמטלה הזו תוסר משולחני'.

אימון עצמי או בעזרת מאמן ישפר תפקוד

אימון ששם דגש על שינוי דפוסי ההתנהגות וההתנהלות בעבודה עשוי לסייע רבות הן לעובד והן לארגון. בדרך כלל האימון כולל חיזוק מוטיבציה, תרגול שליטה עצמית, תרגול של גישה תכליתית למטלות ואימון לניהול זמן ביעילות. בתהליך האימון ניתן לשתף את בן או בת זוג או עמית לעבודה. בעניין זה נעיר שתרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז עשויות לתרום לשיפור הריכוז אך לא תפתורנה את שאר הבעיות הנלוות.
במקרים רבים האימון בעזרת מאמן כולל 4 שלבים:
  • הבנה כיצד הפרעת הקשב משפיעה על התנהגות האדם בעבודה.
    הפרעת קשב וריכוז באה לידי ביטוי בצורה שונה אצל כל אדם ואדם. חשוב להבין ולהביא למודעות המתאמן כיצד הפרעת הקשב (בעיקר אימפולסיביות) משפיעה לשלילה על התנהלותו בעבודה.
  • פיתוח מודעות עצמית באמצעות תרגול.
    זיהוי גורמים להתנהגות אימפולסיבית במטרה להפחית התפרצויות ודחפים. לימוד דחיית סיפוקים על ידי זיהוי חשיבות ודחיפות של מטלות שבדרך כלל נכנסו לסל של 'לא עכשיו', זיהוי של גורמים מסיחי דעת, בחינה עד כמה הם תורמים להשגת היעדים וכיצד ניתן להפחית את השפעתם. זיהוי שעות יעילות ופחות יעילות.
  • התאמת דפוסי עבודה יעילים המתאימים למטופל ולעבודתו.
    הקניית מיומנויות מעשיות לניהול זמן ולתכנון עבודה, כולל למשל התנתקות מודעת ממשימה לטובת משימה אחרת. בשלב זה לומד המתאמן לבחון האם המשימה שבה הוא עוסק כעת תסייע לו לעמוד ביעדים. ההתנתקות מהמשימה היא תהליך מורכב ומתסכל עבור החווים הפרעת קשב וריכוז.
  • לימוד פעילויות מרגיעות.
    לעיתים אימפולסיביות נובעת מלחץ או מתח ותרגול של שיטות הירגעות מפחית את מינון ההתנהגות האימפולסיבית.
 
בצד מיומנויות שהוזכרו, האימון אמור להקנות למתאמן יכולת שליטה עצמית טובה יותר, נכונות לקבל משוב ויכולת העברת מסרים באופן ענייני. הוא גם אמור לפתח במהלך האימון מיומנות חברתית באמצעות פיתוח תכונות הנתפסות על ידי החברה כחיוביות, כמו התחשבות באחרים, כנות ואף חוש הומור מידתי.