16 ינואר 2017 י"ח טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  07.12.2014  באדיבות ה 

תסמונת העין היבשה

Dry eye syndrome

מניעה וטיפול עצמי בתסמונת העין היבשה

ישנם מספר צעדים שניתן לנקוט כדי למנוע הופעת עין יבשה או כדי להפחית סימפטומים קיימים. 

גורמים סביבתיים

  • כאשר היובש נובע מגורמים סביבתיים דוגמת רוח, אוויר חם, עשן או אבק, ניתן להרכיב משקפי מגן ולהימנע ככול שניתן מסביבה בה יש עשן.
  • איפור (מסקרה, עפרון עיניים) - האיפור עלול לגרום לעין יבשה ולדלקות עקב חסימה של הבלוטות שבעפעף - אם אתם נוטים לעין יבשה כדאי להימנע.
  • משקפי מגן מיוחדים - לעיתים הרכבת משקפי מגן מיוחדים הדומים למשקפי שחייה תשמור על סביבת עין לחה יותר ותמנע מגע עם גורמי
    גירוי
    .
  • עדשות מגע - אם עדשות המגע גורמות לכם לעין יבשה או לגירוי כדאי להיוועץ באופטומטריסט שהתמחה בתחום, כדי שיתאים לכם סוג אחר.
  • התאמת מסך המחשב - עבודה מרובה מול מסך מצריכה התאמה של המסך (גובה, ניגודיות) כדי למנוע מאמץ יתר של העין. המסך צריך להיות בגובה העין או מעט מתחת (ראו הרחבה במגזין 'פעילות מול מחשב'). כדאי להקפיד על נטילת הפסקות יזומות מהעבודה מול מסך אחת לשעה, ולהקפיד על מצמוץ תקין של העין במהלך העבודה.
  • מלחלח אוויר או מסנן אוויר - מכשירי אדים שונים המעלים את הלחות באוויר עשויים להפחית סימפטומים של עין יבשה, בפרט אם אתם נמצאים בסביבה בה פועל מזגן שמטבע פעולתו מייבש את האוויר. בימים קרירים כדאי לפתוח חלונות מדי פעם. אם אתם עובדים או חיים בסביבה מאובקת ראוי לשקול שימוש במסנני אוויר.
 

שמירה על היגיינת העין

היגיינה נאותה עשויה להפחית סימפטומים של עין יבשה או למנוע אותם, בפרט במצב של
דלקת
העפעפיים (בלפאריטיס).
רטייה לחה חמימה - מדובר בהנחת רטייה לחה חמימה (קומפרס) על העין, כדי לגרום לשומנים המופרשים על ידי הבלוטות שמסביב לעין להיות יותר נגישים לעין.
  • מרתיחים מים ומניחים להם להתקרר עד שהם חמימים (בודקים על ידי טבילת המרפק או גב כף היד).
  • טובלים בהם מטלית עדינה או פד ושמים אותו על העין למשך 10 דקות.
  • יש לחמם שוב את הרטייה (מטלית או פד) על ידי טבילה במים החמימים כול אימת שחשים שהיא מתקררת.
 
אם מצאתם לנכון להשתמש בשקיקים מיוחדים שניתן לחמם במיקרוגל ראוי לוודא את ניקיונם לפני ואחרי השימוש. 
עיסוי עדין של העפעף - פעולה זו תמרח טוב יותר את השומנים המופרשים על ידי הבלוטות על
גלגל העין
.
  • עוצמים את העיניים ומעסים את העפעפיים העליונים והתחתונים בתנועות סיבוביות עדינות בעזרת הזרת (האצבע הקטנה של היד).
  • לאחר מכן נוטלים פד כותנה או צמר-גפן, ושעה שהעיניים עצומות מנגבים את העפעף העליון מלמעלה למטה לכיוון הריסים וקצות העין.
  • חוזרים על התהליך.
 
העיסוי עלול לגרום תחילה לגירוי קל אולם זו תחושה תקינה שתחלוף עם הזמן. 
ניקוי של העפעפיים - חשוב להקפיד על ניקוי שגרתי של העפעפיים כדי להסיר עודפי שומן, לכלוך ואבק המצטברים עליהם (ניתן להשתמש במסיר איפור עדין או בפדים לחים). ניתן להכין בבית תמיסת ניקוי:
  • ממלאים כלי במים רתוחים שצוננו עד כדי חמימות.
  • מוסיפים למים מספר טיפות של שמפו תינוקות או שמפו המבוסס על שמן עץ התה, או כפית של אבקת סודה לשתייה (סודה ביקרבונט). מערבבים.
  • לאחר הכנת התמיסה טובלים בה מטלית נקייה עשויה מבד טבעי (כותנה למשל) או פד צמר גפן, ובעזרתו מנגבים בעדינות לכלוך שהצטבר על העפעפיים ומסביבם, בפרט על הריסים. מחליפים פד וחוזרים פעם נוספת על התהליך.
  • טובלים פד נקי בתמיסה ומנגבים בעדינות את זוויות העפעפיים תוך משיכת התנועה לרוחב העפעף ובסיס הריסים.
 

תזונה

נצברו הוכחות מדעיות לכך שתזונה עשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 (מהחי ובנוסף מהצומח, אלו חומצות שומן שונות) עשויה להיטיב או למנוע עין יבשה.
מדובר בצריכה של לפחות שתי מנות דג בשבוע. חומצות השומן הללו נמצאות בשפע בדגים דוגמת מרקל, סלמון, סרדינים, הרינג, טונה טרייה או שימורי טונה בשמן זית.
חומצות שומן אומגה 3 מהצומח נמצאות בגרעינים ובאגוזים, שמנים המופקים מהם, סויה ומוצריה וירקות ירוקי עלים. ניתן להסתייע גם בתוספי תזונה.