כוויות שמש - מידע רפואי

Sunburn

עדכון אחרון 09.02.22

הקדמה

כוויית שמש היא נזק לעור שנגרם עקב חשיפה לקרינה האולטרה-סגולה (Ultraviolet – UV) בקרני השמש. חשיפה מוגזמת לקרני אולטרה-סגול גורמת לחימום יתר של העור וליצירת כווייה מקומית, שמאופיינת באודם וכאב. בשלב מאוחר יותר, בהתאם לחומרת המצב, תתכסה הכוויה בשלפוחיות, ובסיום תהליך ההחלמה יתקלף העור ותחתיו תופיע שכבת עור חדשה.

כאשר העור חשוף לקרינת השמש, נגרם ייצור מוגבר של הפיגמנט מלנין (Melanin). מלנין מסייע בהגנת העור מפני הקרניים האולטרה-סגולות, ובאמצעותו מראה העור הופך כהה ושזוף. בעוד שמלנין מונע שריפה מהירה של העור החשוף לשמש, הוא אינו מסוגל למנוע את נזקי הקרינה, כגון האצת תהליך ההזדקנות והתפתחות סרטן עור.

מי נמצא בסיכון לכוויית שמש?

עור בהיר מכיל פחות מלנין, ולכן בעלי עור בהיר או ג'ינג'ים יהיו פחות מוגנים מפני קרינה אולטרה-סגולה. ככל שהעור כהה יותר, כך עולה בו רמת המלנין, ולכן בעיקרון, בעלי עור כהה יהיו בסיכון פחות לכוויית שמש.

מתי נגרמת כוויית שמש?

כוויות שמש נגרמות בכל חשיפה בלתי מבוקרת ומוגזמת לקרני השמש. השמש מסוכנת לא רק כשחם בחוץ. גם בפעילות כמו סקי מתרחשת חשיפה מוגברת לשמש. חשוב להסביר שהשלג הלבן מחזיר ביתר שאת את קרני השמש, ולכן סכנת הכווייה דווקא עולה בזמן פעילות חורפית זו.

מדוע קרני האולטרה-סגול גורמות לנזק?

קרני האולטרה-סגול גורמות לשינויים בשכבות הפנימיות והחיצוניות של העור.

    • הקרינה גורמת לירידה בגמישות העור, מאיצה את תהליך הזדקנות העור, ומזרזת הופעת כתמים וקמטים בעור.
    • חשיפה מוגזמת לקרני השמש גורמת לשינויים מבניים בשכבות העמוקות של העור. שינויים אלו מגבירים את הסיכון ללקות בסרטן העור.

סימפטומים

עור שנכווה מהשמש יהיה אדום, כואב, וחם למגע. כעבור מספר ימים תחלש האדמומיות והעור יהפוך שזוף, או שיתקלף. קילוף העור בעקבות כוויית שמש הוא אמצעי הגנה של העור. מאחר שתאי העור שנפגעו עלולים להפוך סרטניים, הגוף מסיר אותם, על מנת להיפטר מהסכנה.

סימני כוויית השמש אינם תמיד נראים באופן מיידי. הכאב החמור שנלווה לתופעה עלול להופיע כשש עד 48 שעות לאחר החשיפה.

 

כווית שמש חמורה עלולה לגרום לתופעות כגון:

    • בועיות בעור.
    • נפיחות בעור.
    • עליה בחום הגוף.


מכת חום, שמאופיינת בסחרחורת, כאב ראש ובחילה. זהו מצב מסוכן שמחייב מעקב רפואי.

גורמים

כוויית שמש נגרמת בעקבות חשיפת יתר לשמש. אור השמש מכיל קרניים אולטרה-סגולות (Ultraviolet) מסוג A ומסוג B. כווית שמש יכולה להיגרם גם מחשיפה למקורות אחרים של קרינה אולטרה-סגולה כמו במיטת שיזוף.

קרניים אולטרה-סגולות מסוג B נספגות בשכבה העליונה של העור, המכונה 'אפידרמיס' (Epidermis). בעקבות כך משחרר האפידרמיס חומרים כימיים שגורמים לנפיחות, כאב ואדמומיות, שמאפיינים את כוויית השמש.

קרניים מסוג A חודרות עמוק יותר אל השכבות הפנימיות של העור, וגורמות לנזק בשכבה האמצעית המכונה 'דרמיס' (Dermis). שכבה זו אחראית על גמישות העור.

חשיפה לשני סוגי הקרניים מגבירה את הסיכון ללקות בסרטן העור. לפיכך, כוויית שמש היא תמרור אזהרה לכך שאתם חשופים מדי לאור השמש, ועורכם נמצא בסכנה.

אנשים שמתגוררים במדינות הקרובות לקו המשווה וכן אנשים שעוסקים בפעילות מחוץ לבית במשך רוב שעות היום (גם אם מדובר בפעילות ספורטיבית או בסקי), נמצאים בסיכון מוגבר להיכוות מהשמש וללקות בסרטן העור.

טיפול

מים

קררו את העור בעזרת ספוג עם מים פושרים או מקלחת או אמבטיה קרה. הקפידו לשתות הרבה נוזלים כדי להשיב לגוף את המים שאבדו בעקבות ההזעה המוגברת, וכדי לסייע לגוף להתקרר. הימנעו משתיית אלכוהול שמגביר את הסיכון להתייבשות.

קרם לחות

על כוויית שמש קלה, יש למרוח קרם לחות, ג'ל אלוורה או קרם שמיועד למריחה לאחר השיזוף. קרמים אלו מסייעים לקרר את העור ומוסיפים לחות לעור, על מנת להקל על תחושת היובש.

ניתן להשתמש בקרמים ללא מרשם רופא המכילים חומרים אנטיספטיים כדוגמת ביאפין, בפנטן, טריפלדרם ועוד.

משככי כאב

כדי להקל על הכאב ולצמצם נפיחות מקומית, ניתן להשתמש בתרופות כמו פראצטמול (Paracetamol) או איבופרופן (Ibuprofen).

טיפול בכוויות שמש חמורות

במקרים של כוויות קשות יש צורך במריחת קרם לטיפול בכוויות, ובחבישה מתאימה לכוויות. במקרים אלו חשוב להתייעץ עם רופא, אחות או רוקח.

טיפולים נפוצים כוללים קרם סילברול, פלמינל ועוד.

מקרים חמורים במיוחד מחייבים פנייה לחדר המיון לצורך המשך טיפול.

אם תינוקכם או ילדכם הקטן נכווה מהשמש, ובפרט אם הופיעו אצלו שלפוחיות או חום, פנו בהקדם לייעוץ רפואי.

מניעה

אמצעי הזהירות היעיל ביותר הוא הימנעות מחשיפת יתר לקרינת השמש, בפרט אם נכוויתם בעבר. חשוב לזכור כי עורם של תינוקות וילדים רגיש במיוחד. חשוב להגן על עור הילדים באמצעות תכשירים מתאימים שמכילים מסנני קרינה גבוהים, ובעיקר להקפיד שהם ישהו בצל וימנעו מחשיפת יתר לשמש.

 

בכל יציאה לשמש:

    • לכסות את הגוף בבגדים רפויים.
    • לחבוש כובע רחב שוליים.
    • למרוח על העור כמות נדיבה של קרם הגנה עם מקדם הגנה (Sun protection factor –SPF) גבוה (30 לפחות). יש לחדש את מריחת הקרם על העור מדי כמה שעות, בהתאם להוראות היצרן.
    • להרכיב משקפי שמש עם עדשות כהות שמסננות את קרני ה- UV.

הימנעו ככל האפשר מיציאה החוצה כאשר השמש חזקה במיוחד, בין השעות 10 בבוקר ל- 4 אחר הצהריים.

הנחיות לגבי קרמים

    • ודאו שקרם ההגנה בו אתם משתמשים מספק הגנה הן מקרני UVA והן מקרני UVB.
    • הקפידו על שימוש במקדם הגנה גבוה.
    • יש למרוח קרם הגנה כמחצית השעה לפני היציאה לשמש כדי לאפשר לקרם להיספג בעור.
    • הקפידו למרוח את כל חלקי הגוף שחשופים לשמש. שימו לב במיוחד לעור שמציץ מתחת לקצות הבגד, באזור השרוולים והצוואר.
    • כדאי להשתמש בקרם עם מקדם הגנה גבוה יותר באזורי גוף שנוטים להיכוות בקלות כמו האף, האוזניים והשפתיים.
    • השתמשו בכמות נדיבה של קרם הגנה מהשמש. מחקרים מראים שאנשים רבים אינם משתמשים בכמות מספקת של קרם כדי לקבל הגנה ראויה.
    • הקפידו על מריחות חוזרות. זכרו שהקרם נמרח ויורד בעקבות רחצה במים או ייבוש העור במגבת. גם כשמשתמשים בקרם הגנה עמיד במים יש למרוח את הגוף שוב כאשר יוצאים מהמים, מפני שהקרם יורד בעקבות פעולת ייבוש הגוף במגבת.

סיבוכים

במקרים חמורים והופעת שלפוחיות על העור קיים סיכון מוגבר לזיהום, במידה שאחת השלפוחיות תתפוצץ וחיידקים יחדרו לעור הפצוע. בכל חשד לזיהום יש לפנות לאחות או לרופא לשם קבלת טיפול מתאים.

חשיפה מוגברת של העיניים לקרינת השמש עלולה לגרום לרגישות וכאב. תופעה זו מכונה 'עיוורון שלג' (Snow blindness או Photokeratitis). ניתן למנוע את התופעה באמצעות הרכבת משקפי שמש כהים, בעלי עדשות עם מסנן קרינה.

חשיפת יתר מצטברת לקרני השמש מגבירה את הסיכון ללקות בסרטן העור. אם הבחנתם בנקודת חן ששינתה את צבעה, גודלה, קוטרה או שוליה, פנו בהקדם לברור אצל רופא עור. בכל מקרה, חשוב לבצע מעקב אחר נקודות החן והשומות על פני העור אחת לשנה, אצל רופא העור.