23 יולי 2017 כ"ט תמוז תשע"ז
מעודכן לתאריך  29.09.2009  באדיבות ה 

מפרצת - מידע רפואי

Aneurysm

מניעה של מפרצת

הדרך הטובה ביותר למנוע מפרצת היא להפחית את גורמי הסיכון. לא ניתן לשלוט בכול גורמי הסיכון, אך שינויים באורך החיים עשויים להפחית את חלקם ולשמור על בריאות כלי הדם.
גורמי הסיכון העיקריים הניתנים לשליטה הם עישון, צריכת אלכוהול מוגזמת ותזונה עתירת שומנים רוויים.

תזונה

תזונה עתירת שומנים רוויים וכולסטרול עלולה להביא הן להצטברות רבדים טרשתיים בדפנות העורקים והן לעודף משקל. עודף משקל עלול לגרום ליתר לחץ דם. לפיכך מומלץ להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה, דלה בשומנים רוויים.
מנגד מומלץ על תזונה הכוללת שומנים בלתי רווים שיש בכוחם להעלות את רמת הכולסטרול הטוב בדם. אלו כוללים דגים, אבוקדו, אגוזים, שמן זית ושמן חמניות.
מומלץ להמעיט בצריכת מלח נתרני אשר מעלה את לחץ הדם.

אלכוהול

צריכה מופרזת של משקאות אלכוהוליים עלולה להביא לעלייה בלחץ הדם וברמות כולסטרול ה- LDL והטריגליצרידים. ראוי להקפיד על צריכה מתונה בלבד של משקאות אלכוהוליים.
הכמויות המרביות שמומלצות הן:
  • גברים - עד 21 יחידות אלכוהול לשבוע (3 ליום).
  • נשים - עד 14 יחידות אלכוהול לשבוע (2 ליום).
  • נשים בהריון – צריכת 1-2 יחידות אלכוהול פעם או פעמיים בשבוע.
 
יחידת אלכוהול היא כמות של 10 מיליליטרים (מ"ל, כ- 8 גרם) של אלכוהול נקי. לדוגמה, חצי ליטר (500 מ"ל) בירה בריכוז 5% אלכוהול הוא שווה ערך ל- 2.5 יחידות אלכוהול. כוס יין (250 מ"ל) בריכוז 13% אלכוהול היא שוות ערך ל- 3.25 יחידות אלכוהול. כוסית וודקה (50 מ"ל) בריכוז 40% אלכוהול תהיה שוות ערך ל- 2 יחידות אלכוהול.
כדי לחשב את יחידות האלכוהול שבמשקה, יש לכפול את ריכוז האלכוהול (באחוזים) בנפח (מספר המיליליטרים), ולחלק ב- 1000.

פעילות גופנית

פעילות גופנית, ובעיקר פעילות אירובית (הליכה, ריצה, שחיה, טיפוס במדרגות) לפחות 30 דקות ביום, ארבע או חמש פעמים בשבוע, שומרת על לחץ דם תקין. בנוסף, מסייעת פעילות זו בשמירה על משקל גוף תקין והורדת רמות השומנים בדם.