16 ינואר 2017 י"ח טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  03.06.2012  באדיבות ה 

סוכרת

Diabetes

מניעה של סוכרת

באמצעות שינויים באורח החיים ניתן להקטין את הסיכון ללקות בסוכרת סוג 2, שהיא הנפוצה בקרב מבוגרים.
חשוב לזכור כי האנשים הבאים נמצאים בסיכון גבוה לפתח סוכרת מסוג 2:
  • בעלי קרוב משפחה שסובל מסוכרת סוג 2.
  • אנשים בעלי משקל עודף.
  • אנשים שאינם מבצעים כל פעילות גופנית.
  • אנשים שסובלים ממערך ויסות סוכר לקוי.
  • אנשים שמוצאם במזרח התיכון, דרום אסיה או אפריקה-קריביים.
  • אנשים לאחר גיל 40.
 
ישנם
גורמי סיכון
להתפתחות
סוכרת סוג 2
שהינם בלתי נמנעים:
  1. קרבה משפחתית לחולה סוכרת סוג 2.
    הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 קשור באופן חלקי לפגם
    גנטי
    שעלול לעבור בתורשה. לכן קיים סיכון גבוה יותר לפתח סוכרת סוג 2 אם ישנו קרוב משפחה שסובל מהמחלה. ככול שדרגת הקרבה המשפחתית עולה (אב, אם) כך עולה רמת הסיכון. יחד עם זאת, גם אם יש לכם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחולה במחלה, אין כל הכרח שאף אתם תלקו בה. הקפידו על אורח חיים בריא על מנת להקטין את הסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2.
  2. מוצא מהמזרח התיכון, דרום אסיה או אפריקאי-קריבי.
    אנשים שמוצאם באזורים אלו נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2.
  3. גיל או פגם במנגנון ויסות הסוכר בדם – עלולים אף הם להגביר את הסיכון ללקות במחלה.
 
השמנה היא
גורם סיכון
מרכזי לסוכרת סוג 2, ומהווה בעיה בריאותית בקנה מידה עולמי. הורדת משקל עשויה להקטין במחצית את הסיכון לחלות בסוכרת סוג 2
  • אדם שמוריד 5% ממשקלו ומבצע פעילות גופנית באופן סדיר, מקטין את הסיכון לחלות בסוכרת ביותר מ- 50%.
 

הקף המותניים כאמד לסיכון

אחת הדרכים להעריך את הסיכון לסוכרת היא מדידת היקף המותניים. היקף המותניים הוא מדד להשמנה באזור הבטן, שהיא צורת ההשמנה המזוהה ביותר עם סיכון מוגבר לסוכרת סוג 2 ומחלות נוספות. הצטברות שומן באזור הבטן גורמת לשחרור חומרים שמשפיעים לרעה על הלב וכלי הדם, וכן על מערכות חילוף החומרים בגוף:
  • גבר בעל היקף מותניים של 94 סנטימטרים ומעלה נמצא בסיכון גבוה לפתח סוכרת סוג 2.
  • גבר שמוצאו מדרום אסיה נמצא בסיכון מוגבר כשהיקף המותניים שלו הוא 89 סנטימטרים ומעלה.
  • אצל נשים, היקף המותניים המסוכן הוא 80 סנטימטרים ומעלה.
 

פעילות גופנית להקטנת הסיכון לסוכרת סוג 2

פעילות גופנית קבועה עוזרת להקטין את הסיכון ללקות בסוכרת ובמחלות אחרות כמו מחלות לב, מחלות כלי דם, ואף אירוע מוחי. פעילות גופנית מסייעת גם לשמירה על משקל גוף תקין.
מומלץ לבצע תרגול אירובי (הליכה, ריצה, עלייה במדרגות, מחול), לפחות 5 פעמים בשבוע, במשך 30 דקות ברציפות או יותר. כדאי לבחור פעילות גופנית שאתם אוהבים ונהנים לבצע, ובעיקר כזו שמשתלבת באורח החיים שלכם.