20 יולי 2017 כ"ו תמוז תשע"ז
מעודכן לתאריך  12.10.2009  באדיבות ה 

סוכרת סוג 2 - מידע רפואי

Diabetes, type 2

שאלות ותשובות בנוגע לסוכרת סוג 2

אני חולה בסוכרת סוג 2, האם אני חייב לקבל טיפול בזריקות אינסולין?

לא בהכרח. התשובה תלויה בגורמים רבים עליהם נותן את הדעת הרופא המטפל. תזונה בריאה ופעילות גופנית מסייעות לטפל בסוכרת מסוג 2. עם זאת, כיוון שמחלת הסוכרת היא מחלה מתקדמת, יתכן שבסופו של דבר תזדקק לטיפול תרופתי שיכלול זריקות אינסולין.

 

האם עליי לוותר על מתוקים?

לא בהכרח. כמובן שמומלץ להמעיט בצריכת מוצרים בעלי קלוריות ריקות, כמו שוקולד וממתקים לסוגיהם. יחד עם זאת, במידה שהסוכרת שלך מאוזנת, אפשר להרשות לעצמך לאכול מדי פעם מאכל מתוק. אין להפוך זאת להרגל קבוע. יש להקפיד על כך שהכמות תהיה קטנה ולהתאים את הטיפול לפני האוכל.

מה שאנחנו אוכלים משפיע ישירות על רמת הגלוקוז, השומן והמלח בדם. כדאי להפחית את כמות הסוכר והמאכלים המתוקים, מאחר שאלו משפיעים על רמת הגלוקוז בדם.

בארץ ובעולם קיימת תעשייה שלמה של מוצרים מופחתי סוכר שיכולים להתאים לחולי סוכרת. מוצרים בעלי תו של האגודה הישראלית לסוכרת הם כאלו. אף אכילת מוצרים אלו חייבת להיעשות במתינות.

אלו פחמימות ניתן לכלול בתזונה שלי?

מומלץ להקפיד על ארוחות סדירות שמבוססות על פחמימות מורכבות. מאכלים כמו לחם מקמח מלא, תפוחי אדמה ואורז מלא, יעזרו לך לשמור על רמות גלוקוז תקינות. דגנים מלאים הם הטובים ביותר.
מומלץ לפנות לייעוץ אצל תזונאי לשם הרכבת תוכנית מובנית.

 

האם עדיין מותר לי לשתות אלכוהול?

כן, ניתן לשתות אלכוהול, אבל באופן מתון ומבוקר. לעולם לא על קיבה ריקה. הצריכה המרבית המותרת עומדת על 21 מנות אלכוהול בשבוע לגברים, ו- 14 מנות בשבוע לנשים. יחד עם זאת, כיוון שהשפעת האלכוהול משתנה מפרט לפרט מומלץ מאד שלא להגיע לרמת הצריכה המרבית. אגב, ההמלצות משתנות לגבי נשים בהריון. בנושא זה ראוי להתייעץ עם הרופא המטפל.

 

מהן ההמלצות בנושא צריכת שומנים?

לא לשומנים הרווים. שומנים אחרים, רק במידה. יש לבחור מוצרי בשר דלי שומן ועדיפות פרוסות דקות. כדאי להשתמש בשיטות בישול דלות שומן כמו גריל, אפיה ואידוי. ראוי לקצץ את תכולת השומן במאפים ובתבשילים. לעומת זאת מומלץ לצרוך שמנים בלתי רוויים כמו שמן זית, או מוצרים דוגמת אבוקדו ודגים מסוימים (סלמון ועוד) העשירים באומגה 3.

 

האם פעילות גופנית מורידה או מעלה את רמת הסוכר?

במרבית המקרים פעילות גופנית מורידה את רמת הסוכר בדם.

יחד עם זאת, אצל חולים מסוימים ובמצבים מסוימים, כאשר הפעילות הגופנית מאוד מאומצת, היא יכולה להתבטא כמצב של לחץ (דחק), אשר גורם לעליית רמת הסוכר בדם. גם אם נגרמת עלייה ברמת הסוכר בדם כתוצאה מפעילות גופנית, בהמשך תהיה ירידה.

הפעילות הגופנית חשובה ביותר עבור כל חולי הסוכרת ואין להימנע ממנה בגלל עלייה זמנית ברמת הסוכר. חולים סוכרתיים הסובלים מהיפוגליקמיה (ירידה ברמת הסוכר) בעקבות פעילות גופנית, צריכים להקפיד לאכול לפני הפעילות.

האם עליי לספר לאנשים בעבודה על כך שאני חולה סוכרת?

לכאורה זהו עניין אישי שמשתנה מאדם לאדם. התגובות לגילוי הנן מטבע הדברים שונות. קיימת גם סיבה רפואית שבעטייה מומלץ לשתף מספר עמיתים בעבודה, והיא קבלת סיוע מתאים מהם בעת חירום. אפליה במקום העבודה על רקע סוכרת אינה חוקית. לאגודה הישראלית לסוכרת יש מחלקה משפטית שתוכל לסייע לך אם חס וחלילה תיתקל בבעיות במקום העבודה על רקע המחלה.