25 אפריל 2024 י"ז ניסן תשפ"ד
מעודכן לתאריך  13.03.2017 
מעודכן לתאריך  13.03.2017 

הגעתם לגיל 40? בדיקת עיניים פשוטה עשויה להציל אתכם מעיוורון

שבוע המודעות למחלת הגלאוקומה 12-18 במרץ 2017

יועץ: פרופ' יצחק בירן

גלאוקומה היא משפחה של מחלות שעלולה להוביל לעיוורון. אדם אחד מכל 50 אנשים מעל גיל 40 לוקה בה. הסיכון לגלאוקומה עולה עם הגיל ולכן חשוב לערוך בדיקות עיניים שגרתיות אצל רופא עיניים.

מהי גלאוקומה?

גלאוקומה היא משפחה של מחלות עיניים הכוללת 4 סוגים עיקריים. הסוג הנפוץ יותר הוא גלאוקומה פתוחת זווית ראשונית אשר מהווה את הסיבה השלישית בשכיחותה לעיוורון בעולם המערבי. המחלה מכונה גם ברקית או יתר לחץ תוך עיני.
גלגל העין מלא בחומר נוזלי שקוף המזין את העין ויוצר לחץ על דפנותיה כדי לתת לה את צורתה האופיינית. בעיניים בריאות הנוזל זורם פנימה והחוצה אל זרם הדם, בקצב השומר על לחץ תוך עיני תקין. במחלת הגלאוקומה הנוזל שבעין אינו מתנקז החוצה כיאות, וכתוצאה מכך הלחץ בתוך העין עולה ועלול להיגרם נזק לעצבים שבעין.
במקרים רבים גלאוקומה פוגעת בשתי העיניים, בדרך כלל בדרגות משתנות. עין אחת יכולה לפתח גלאוקומה מהר יותר מהשנייה.
למחלה אין תסמינים שניתן להרגיש בהם עד שלב מתקדם מאוד שלה ולא ניתן לרפא או לשקם נזק שכבר נגרם. לפיכך יש חשיבות גדולה לגילוי מוקדם ולטיפול, כאשר מטרת הטיפול היא מניעת נזק נוסף. כאשר לא מטפלים בגלאוקומה היא עלולה לגרום לעיוורון, אך אבחון וטיפול מוקדם בגלאוקומה עשוי למנוע את הנזק לראיה או את החמרת המחלה.

מה עליי לעשות?

אם חציתם את גיל 40 אל תתעצלו ותאמו תור לרופא עיניים, כי כל מה שצריך כדי לאבחן את המחלה, במידה שהיא קיימת, ולמנוע התפתחות עיוורון, הוא להגיע לבדיקה פשוטה אצל רופא עיניים. ברוב המקרים הטיפול מתבצע בעזרת טיפות עיניים וגילוי מוקדם עשוי למנוע את התפתחות המחלה והזדקקות לטיפול פולשני.
שבוע הגלאוקומה