27 מרץ 2017 כ"ט אדר תשע"ז
מעודכן לתאריך  06.12.2009  באדיבות ה 

הפרעה רגשית עונתית ('דיכאון חורף')

(Seasonal Affective Disorder, SAD)

הטיפול בדיכאון חורף

קיימים מספר טיפולים שעשויים להקל על הסימפטומים של
דיכאון
החורף. יתכן שחלק מהאנשים הלוקים בהפרעה זו יזדקקו לשילוב בין סוגי הטיפול השונים על מנת להגיע לתוצאות טובות. טיפולים הללו כוללים טיפול באור, טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוגי, שינויים באורח החיים ואף הרפואה המשלימה עשויה לסייע.

טיפול באור (Light therapy)

הטיפול באמצעות האור היא שיטה נפוצה ולרוב גם יעילה לריפוי
דיכאון חורף
. במהלך הטיפול יושב המטופל מול מכשיר תאורה מיוחד הפולט אור בהיר וחזק מאד שמדמה את אור השמש. טיפול באמצעות מכשיר תאורה כזה יכול לעודד שינויים ברמות החומרים השונים שהמוח מפריש ולסייע בשיפור מצב הרוח.
בשעה שנורות תאורה רגילות פולטות אור בעוצמה של 200-500 לוקס הרי על מנת לטפל בצורה יעילה ב-SAD יש צורך באור חזק הרבה יותר, בעוצמה של 2500 לוקס לפחות.
מכשירי התאורה המיועדים לטיפול באור הנם בגדלים ובצורות שונות, החל ממכשירים קטנים שניתן להעמידם על שולחן וכלה במתקנים גדולים המיועדים לתליה על קירות.
בין המכשירים השונים נזכיר מגן פנים עם תאורה (light visor) – מעין מצחייה שלתוכה מחברים מתקן תאורה נייד ששולח אור בהיר אל העיניים, וסימולאטור זריחה (dawn simulator) – מכשיר שמתחבר בדרך כלל לשעון מעורר ומחקה מצב של זריחה. כך הוא מאפשר התעוררות הדרגתית.
אין להשתמש ביחידות תאורה "עשה זאת בעצמך" או מנורות שיזוף לטיפול באור. הן אינן מותאמות לטיפול בדיכאון חורף ובדרך כלל פולטות רמה גבוהה של קרניים אולטרה-סגולות (UV). קרני UV עלולות לגרום לנזק לעיניים ולעור.
רצוי להתחיל להשתמש במכשיר האור בסתיו או מיד עם הופעת הסימפטומים. מומלץ לשבת במרחק של מטר אחד מהמתקן עם פנים המופנות לכיוון האור, אך לא להביט ישירות אל האור.
משך הטיפול יכול לנוע בין 30 דקות ועד 3 שעות, תלוי בעוצמת האור שהמכשיר פולט. המטופלים יכולים להמשיך לעסוק בפעילויות היומיומיות כמו קריאה, אכילה או עבודה ולהשתמש בטיפול באור בזמנים הנוחים להם. עם זאת, רצוי להימנע מהטיפולים באור בשעות הערב, כי הם עלולים לגרום לקשיי שינה.
רוב האנשים ירגישו שיפור והקלה בסימפטומים תוך 3-4 ימים. עם זאת, ישנם אנשים שיצטרכו להמשיך עם הטיפול אפילו 6 שבועות עד שיבחינו בשינוי. אם גם לאחר מכן לא חל שום שינוי, הטיפול באור אינו יעיל עבורם.
הטיפול באור יעיל בשני שליש ממקרי דיכאון החורף ויש לו מעט מאד תופעות לוואי. במקרים נדירים הטיפול באור עלול לגרום לכאב ראש, להשפיע על הראיה, להקשות על השינה או לגרום להרגשת עצבנות. במידה שמרגישים תופעות מסוג זה יש לפנות לרופא המטפל.
למרות שהטיפול באור בדרך כלל אינו משפיע על הראיה, חשוב ליידע את האופטיקאי על השימוש הקבוע בטיפול זה. כמו כן רצוי לבצע בדיקת עיניים לפחות אחת לשנה.
אנשים הסובלים מבעיות עיניים צריכים להתייעץ עם הרופא או האופטיקאי לפני שהם מתחילים בסוג כלשהו של טיפול באור כדי לא לגרום להחמרה במצב העיניים.

תרופות נוגדות דיכאון

אם הסימפטומים של דיכאון החורף קשים במיוחד עשוי הרופא להמליץ על טיפול תרופתי. לרוב מתחילים נוגדי הדיכאון להשפיע לאחר שבועיים עד ארבעה שבועות מתחילת נטילתם. לפיכך חשוב להמשיך לקחת את התרופות עד שהרופא יקבע אחרת. את נוגדי הדיכאון שמיועדים לטיפול בדיכאון החורף יש ליטול רק בתקופת חודשי החורף, כי הסימפטומים של ההפרעה משתפרים באופן טבעי עם חילופי העונות, באביב.
הרופא המטפל עשוי להמליץ על התחלת הטיפול בנוגדי דיכאון לפני שהסימפטומים מופיעים בכל שנה. הוא עשוי גם להמליץ על נטילת התרופות מעבר לתקופה בה הסימפטומים מופיעים. יתכן שהמטופל יצטרך לנסות מספר נוגדי דיכאון עד שיימצא זה שמתאים בצורה הטובה ביותר עבורו, עם תופעות הלוואי המועטות ביותר.
בופרופיון (וולבוטרין ®Bupropion (Wellbutrin XR®) (XR
גרסת השחרור המושהה של התרופה נוגדת הדיכאון בופרופיון עשויה למנוע את תקופות הדיכאון אצל אנשים שלקו בעבר בהפרעה רגשית עונתית.

מעכבי ספיגה חוזרת בררניים של סרוטונין (SSRI)

תרופות אלה פועלות על ידי העלאת רמות הסרוטונין (חומר שנמצא במוח ומשפיע על מצב הרוח). התרופות הנפוצות ביותר ממשפחה זו כוללות:
פלואוקסטין (פרוזק®, פריזמה®, פלוטין®)
פארוקסטין (סרוקסאט®, פארוטין®, פקסט®, פארוקסטין-טבע®)
סרטראלין (לוסטראל®, סרנדה®, סרטראלין-טבע®)
וונלאפאקסין (אפקסור®)
תופעות הלוואי הנובעות משימוש בתרופות אלה אינן שכיחות. הן כוללות
בחילה
,
שלשול
,
הקאה
או
כאב
ראש. אם המטופל חש בתופעות לוואי, עליו לפנות לרופא.

טיפולים באמצעות שיחות

טיפולים הנעשים באמצעות שיחות, כגון ייעוץ או טיפול פסיכולוגי, עשויים לסייע לאנשים הלוקים בהפרעה רגשית עונתית להתמודד טוב יותר עם הסימפטומים. סוג זה של טיפול עשוי לעזור למטופל לזהות את המחשבות והרגשות השליליים שעלולים להחמיר את הסימפטומים.
פסיכולוג יכול להנחיל למטופל דרכי התמודדות עם תחושות של סטרס, מתח וחרדה. אנשי המקצוע יכולים גם לספק למטופלים מידע אודות הדרך בה הם יכולים להקל על עצמם או ללמד אותם שיטות הרפיה ותרגילי נשימה.

שינויים באורח החיים

מספר שינויים פשוטים באורח החיים יכול לסייע בהקלת הסימפטומים. לדוגמה:
  • צאו החוצה ונסו להיחשף לכמה שיותר שעות אור שמש טבעי. צאו להליכה, אכלו את ארוחת הצהריים מחוץ למשרד או פשוט שבו בחוץ ותיהנו מהשמש. טיול קצר במשך הפסקת הצהריים עשוי להביא תועלת. גם חשיפה לאור היום בימים קרים ומעוננים עשויה לסייע. מומלץ לצאת החוצה תוך שעתיים ממועד היקיצה.
  • האירו את סביבת העבודה ואת הבית באור טבעי כמה שיותר. פתחו את התריסים, הוסיפו פתחי תאורה וגזמו ענפים שחוסמים את אור השמש. שבו בקרבת חלונות שמאפשרים חדירת אור כאשר אתם נמצאים בבית או בעבודה.
  • התאמנו באופן קבוע. פעילות גופנית קבועה, במיוחד אם היא נעשית מחוץ לבית בשעות אור היום, מסייעת להקלה על הסטרס והחרדה. מצבי סטרס ותחושת חרדה עלולים לגרום להחמרת הסימפטומים של דיכאון החורף. כמו כן, אדם שנמצא בכושר גופני טוב עשוי להרגיש טוב יותר לגבי עצמו, דבר שתורם לשיפור מצב רוחו באופן כללי.
  • הקפידו על תזונה בריאה ומגוונת והימנעו ממצבים שעלולים לגרום לתחושות של מתח ולחץ.
  • דברו עם חבריכם ובני משפחותיכם על ההפרעה שאתם לוקים בה כדי שיוכלו להבין את השינויים שחלים בהתנהגותכם בחודשי החורף. אנשים שמבינים טוב יותר את מורכבות ההפרעה מסוגלים לתמוך ולעזור לכם.
 

טיפול ברפואה משלימה

מספר תוספי תזונה, צמחי מרפא ושיטות גוף-נפש משמשים לעיתים להקלה על הסימפטומים של דיכאון. למרות שלא ברורה מדעית מידת יעילותם לטיפול בדיכאון החורף, עדיין חלק מהם עשויים לעזור. לא בכל המקרים הטיפול באמצעות ברפואה משלימה יהיה מספיק כדי להקל בצורה משמעותית על הסימפטומים. ראוי לזכור שחלק מהטיפולים האלטרנטיביים עלול להזיק, במיוחד אם המטופל לוקה גם במחלות אחרות או נוטל תרופות מסוימות.
תוספי התזונה וצמחי המרפא המשמשים לטיפול בדיכאון כוללים:

היפריקום (St. John's wort)

צמח ההיפריקום (בעברית פרע) שימש ברפואה המסורתית לטיפול במגוון בעיות בריאותיות, כולל דיכאון. הצמח עשוי לסייע אם האדם לוקה בדיכאון קל או מתון.

SAMe

זוהי צורה מלאכותית של חומר הנמצא בגוף באופן טבעי. במדינות האיחוד האירופי מהווה חומר זה תרופת מרשם לטיפול בדיכאון.
היפריקום ו- SAMeעלולים להתנגש עם תרופות לטיפול במחלות אחרות, במיוחד נוגדי הדיכאון. לכן, חשוב לבדוק זאת לפני התחלת הטיפול.

מלטונין

מדובר בהורמון טבעי,
הורמון
השינה שגם משפיע על מצב הרוח. השינויים בעונות השנה יכולים לגרום לשינוי ברמות המלטונין בגוף. מומלץ להיוועץ ברופא המטפל לפני שנוטלים תוספים של מלטונין.

חומצות שומן מסוג אומגה-3

מחקרים הראו שתוספי אומגה-3 עשויים להקל על הסימפטומים של דיכאון. מקורות של אומגה-3 כוללים דגי מים קרים שמנים כמו סלמון, מקרל והרינג. גם זרעי פשתן, שמן פשתן ואגוזים מכילים חומצות שומן מסוג אומגה-3. ניתן למצוא כמויות קטנות של חומצות שומן אלה גם בשמני קנולה וסויה.

טיפולי גוף ונפש

שיטות גוף ונפש שעשויות להפחית סימפטומים האופייניים לדיכאון כוללות:
  • אקופונקטורה (דיקור).
  • יוגה.
  • מדיטציה.
  • דמיון מודרך.
  • עיסוי.