בוחרות חזייה

עדכון אחרון 30.12.20

ד"ר טל פלג-שולמן, רוקחת, חוקרת

כיצד תבחרי את החזייה המושלמת?

חזייה מתאימה תמנע כאבי גב, צוואר ובעיות יציבה. נשים בעלות חזה גדול נוטות להפריז בגודל החזייה. פעילות גופנית מחייבת שימוש בחזיית ספורט, גם על ידי בעלות חזה קטן.

כבר בשנת 2500 לפני הספירה השתמשו נשות כרתים ביריעת בד כאמצעי תמיכה וכיסוי ונשות יוון ורומי העתיקות חבשו את שדיהן בבדים הדוקים כדי לצמצם את היקפם. החל ממחצית המאה השש עשרה החל השימוש במחוך כאביזר תמיכה לחזה והתרחב בהתמדה. הפטנט הראשון על החזיה נרשם בארה"ב בשנת 1850 ובשנת 1893 החל שימוש במתכונת החזיות אשר כוללת שני גביעים לתמיכת השדיים, רצועות כתף וקרסים המחברים את חגורת הגב.

 

המיתוס המקשר את שחרור האישה ל"שריפת חזיות" מקורו בכמה כותרות עיתונים ותו לא. בשנת 1968 התקיימה בארה"ב הפגנת נשים נגד תחרות היופי 'מיס אמריקה'. המפגינות השליכו למכל שהוצב מול אולם התחרות חפצים שסימלו בעיניהן דיכוי נשים. בין היתר הושלכו מחוכים וחזיות, אך גם נעלי עקב, ריסים מלאכותיים ואביזרי שיער. כותרות העיתונים דיווחו כי 'נשים משוחררות שרפו חזיות'. כך החל להתגלגל המיתוס המזהה את התנועה הפמיניסטית עם 'שריפת החזיות'.

חזייה מתאימה עשויה למנוע צורך בניתוח הקטנה

ההיבט החזותי של השימוש בחזיות אולי חשוב, ויעיד על כך מספרם הרב של בתי אופנה העוסקים בעיצוב חזיות, אבל הפן הבריאותי חשוב יותר. מחקר בריטי שנערך בשנים האחרונות העלה שנשים רבות הפונות לניתוח הקטנת חזה היו יכולות להימנע ממנו לו הותאמה להן חזייה נכונה. נציין כי מדובר בנשים שביקשו לבצע את הניתוח על מנת להקל על כאבי גב, כתפיים וצוואר הנובעים ממשקל החזה.

אף לא אחת מהנשים שנבדקו לבשה חזייה מתאימה, מבחינת גודל הגביע וההיקף. הסתבר שנשים בעלות חזה גדול יחסית, נוטות להפריז בהערכת גודלו האמיתי ורוכשות חזיות הגדולות עד פי שלושה מהמידה הנחוצה. בעיקרון, ההמלצה שנובעת מהמחקר היא שטרם הריצה לניתוח הקטנה ראוי לנסות תחילה התאמה מיטבית של חזייה ורק אם זה לא משפר את המצב לשקול ניתוח להקטנת החזה.

כל חזה זקוק לתמיכה

מיתוס שגוי בנושא חזיות גורס כי נשים בעלות חזה זקור ומוצק, או חזה קטן, אינן זקוקות לתמיכה של חזייה. כל חזה זקוק לתמיכה נכונה החל מהרגע בו החל לצמח. היעדר תמיכה נאותה לחזה משפיע על היציבה ונשים בעלות חזה גדול יחסית עלולות גם לסבול מכאבי גב אם לא תבחרנה בחזייה נאותה. אך לא רק הגב נפגע, אלא גם חגורת הכתפיים ואזור החזה. על החזייה להיות צמודה. אם קיים רווח בין החזיה לבין גב, כאשר היא רכוסה היטב והידיים מונפות מעלה, הרי שהחזייה אינה מתאימה. חזייה כזו תעוות את מראה השדיים, לא תספק את התמיכה המצופה ותגרום לעומס יתר על הכתפיים.

 

מומלץ להקפיד על רצועות כתף שאורכן ניתן לוויסות, כדי שניתן יהיה 'להרים' את החזה במטרה לספק תמיכה טובה. על מנת לשמור על בריאות הכתף חשוב שכתפיות החזייה תהיינה רחבות וגמישות. לבעלות חזה גדול כדאי להימנע משימוש בחזיות סטרפלס שנוטות להשטיח את החזה.

החזייה הראשונה

את החזייה הראשונה כדאי לרכוש ברגע שמתחילים השדיים לצמוח. לאור ההתבגרות המינית המוקדמת מדובר בטווח הגילאים רחב שיכול לנוע בין גיל 8 ועד 12-13. תחילת צימוח השדיים והבלטת הפטמות עלולים לגרום מבוכה לבנות צעירות, ולכן טוב תעשה האם אם תיזום הצעה לרכישת חזייה.

 

גוזייה (הכלאה בין חזייה וגופייה) טובה או חזייה מתאימה תפחית את המבוכה של המתבגרת, בהיותה אמצעי לטשטוש התפתחות החזה. את הרכישה הראשונה כדאי לבצע יחד עם מישהי בוגרת שתוכל לייעץ.

 

חזיות אינן פריט זול ועל כן ראוי להקפיד על התאמת חזייה נוחה, במידה נכונה, שלא מגרדת או מציקה. אם אין צורך אמיתי, הימנעו מרכישת חזיות עם חישוקים או 'ברזלים' שנועדו לתוספת תמיכה.

 

מרבית החזיות עשויות כותנה או מרכיבים סינטטיים (פוליאסטר, מיקרופייבר). אריגים סינטטיים מסוימים מקנים גמישות ואפשרות נידוף זיעה, דבר חשוב לכשעצמו במדינה חמה ולחה כישראל. בנוסף מאפשר השימוש בהם גימור נטול תפרים, שמעבר למראה 'נקי' מתאים במיוחד לבעלות עור רגיש שעלולות לסבול מגרד, או , באזור התפרים המסורתיים.

הגודל כן קובע

גביעי החזיה הם אותם כיסים לתמיכת השדיים, שנפחם מסומן על ידי האותיות הלועזיות A, B, C, D וכן הלאה. למידה זו מתלווה מספר המסמן את היקף בית החזה, 80, 95, 65 וכדומה. השילוב בין שני מדדים אלו קובע את מידת החזיה.

 

ככל שהמספר עבור היקף בית החזה גדול יותר, גדל גודל הגביע. לפיכך לא כל חזייה במידה B תהיה בעלת נפח גביע זהה. למשל, גודל הגביע בחזייה במידה 32B קטן במידה מגודל הגביע בחזייה במידה 34B. לעומת זאת, גודל הגביע בחזייה במידה 32C זהה לגודל הגביע בחזייה במידה 34B.

 

טעות לחשוב שכדי שחזייה תתמוך היטב בחזה, או כדי להדגיש את המחשוף, יש לרכוש חזייה בעלת נפח גביע קטן מהדרוש. השינויים התקופתיים החלים בגוף האישה, מעת תחילת צימוח השדיים, מחייבים התאמה תקופתית של חזייה, ממש כפי שעושות נשים לגבי כול פריט ביגוד אחר.

פוש-אפ וא-סימטריה

חזיית הפוש-אפ היא חזייה שמטרתה לתרום למראה חזה גדול ומלא יותר. היא תכיל ריפוד בתוך גביעי החזיה, אשר מותאם מבחינת הצבע וסוג הבד לגביע החזייה. קיימות חזיות פוש-אפ בעלות ריפודים נשלפים, שמאפשרים יצירת מראה שונה בכל פעם, בהתאם לבגד, למחשוף, או סתם למצב הרוח. חשוב להבין כי הריפוד תופס נפח בגביע החזיה, ולכן חזיית פוש-אפ מחייבת בחירת מידה של גביע הגדולה מהמידה של חזייה רגילה.

 

א-סימטריה בשדיים, בה שד אחד גדול יותר ממשנהו, היא תופעה שכיחה יחסית. ברוב המקרים מדובר בשוני קל, אולם קיימים גם מקרים של שוני חריג. לנשים בעלות שוני בין השדיים קיימים פתרונות דוגמת חזיות מרופדות המאפשרות שליפת הריפוד מגביע אחד בלבד, או חזיות המכילות באחד הגביעים "שתל" שמאפשר השגת מראה סימטרי.

חזיות ספורט גם לבעלות חזה קטן

בעת ביצוע פעילות גופנית, מומלץ להקפיד על שימוש בחזיית ספורט העשויה מאריג מנדף זיעה. מטרתה של חזייה זו לתמוך בחזה ובגב בעת הפעילות, ולמנוע מתיחת יתר של שרירי החזה. גם נשים בעלות חזה קטן צריכות ללבוש חזיית ספורט. לבעלות חזה קטן יחסית מוצעות חזיות ספורט שנראות כגוזיות.

 

חזיות ספורט מסוימות מסייעות בבלימת זעזועים, דבר בעל חשיבות יתר לבעלות חזה גדול או נפול. הן יוצרות 'אפקט דחיסה' של החזה כלפי הגוף ומונעות קפיצות מיותרות שלו במהלך הפעילות.
ראוי להקפיד בעת בחירת חזיית ספורט על כתפיות רחבות וגמישות וגביע גדול דיו להכיל את כול השד, כדי למנוע 'שפיכה' של השדיים מהחזיה בעת הפעילות.

 

כל עוד החזה נתמך כראוי, אזי ריצה, דילוג בחבל, או כל פעילות אירובית אחרת אינה פוגעת בשלמות ובזקיפות החזה. למרבית הצער ועל האף האמונה העממית, כאשר חלה נפילת חזה, אין כל פעילות גופנית שתשיב עטרה ליושנה. נכון שניתן ורצוי לחזק את שרירי החזה, אולם השבה משמעותית של זקירות השדיים אינה אפשרית.