27 יולי 2017 ד' אב תשע"ז
תאריך:  03.09.2012 

תופעות הלוואי של החג: מתח, דיכאון ועליה במשקל

הדיון אצל מי "עושים" את ארוחת החג, מכת ההוצאות, דיכאון הבודדים והבודדות וכמובן תפריט החג, עלולים להפוך את שימחת החג לתקופה של מתח, דיכאון ועליה במשקל. עם קצת תכנון ומודעות ניתן להימנע בקלות מכול אלו.

חגים הם לא רק שמחה. מחקרים מצביעים על כך שדווקא בתקופת החגים חלה אצל חלק לא מבוטל מאיתנו עלייה במתח, בדיכאון ובמשקל. בקרב רווקים ורווקות שאינם נמצאים בזוגיות, עלולים אירועי החג המשפחתיים ושעות הפנאי הרבות, להוות עילה להתפתחות דיכאון, הגורר בין השאר אכילה לא מבוקרת ועלייה במשקל.
בעלי משפחה לעומת זאת, נאלצים להתמודד עם מספר מסחרר של מטלות לקראת החג, החל בארגון ארוחת החג, עבור לבילויי חול המועד וכלה במסורת הקניות והמתנות. המתח הנוצר בשל ההוצאות הכספיות מעיק בלשון המעטה. כול זאת, בטרם דנו בוויכוח המסורתי אצל מי "עושים" השנה את ערב החג ובעודף שעות האיכות שעלולות להפוך לשעות "חיכוכים".

אצל מי עושים את החג?

הדיון הבסיסי לקראת החג עוסק בתהייה היכן או אצל מי "עושים" השנה את ערב החג. כאשר מדובר על החלטה משפחתית הכוללת התלבטות אצל איזו דודה, או אצל מי מההורים נחגוג את ערב החג, מומלץ להיעזר בתורנות שנתית מוסכמת. תורנות מעין זו תמנע ויכוחים ותחושות קיפוח. "הם הזמינו ראשונים" אינו טיעון ראוי.
כדאי להתחשב במצב בריאותי. למרות שהריון אינו מחלה, עדיין ראוי להתחשב במצבה וברצונותיה של בת זוג הרה, ולא לקחת התחייבות לארח את כול המשפחה. גם כאשר מדובר בהורים קשישים ראוי להתחשב במצבם טרם קבלת החלטה. יש לקחת בחשבון את הסבל שעלול להיגרם להם כתוצאה מהיגררות במעלה מדרגות או מנסיעה ארוכה.
כאשר "החבילה" כוללת ילדים להורים גרושים או פרודים, הרווחתם דיון נוסף. במקרה זה כדאי שההורים יסכמו ביניהם מבעוד מועד היכן מעבירים הילדים את החג, היינו ערב החג, חול המועד והחג השני. מומלץ להסכים תחילה ורק אז לספר להם על ההחלטה וכמה כיף צפוי להם אצל מי שהחלטתם. השמת ילד בעמדת "אתה תהייה עם אבא בארוחת חג, לא נורא..." רק תכניס אותו או אותה למתח ורגשות אשם בלתי רצויים.
אם החלטתם להפקיד את ההחלטה בידי הילד, תנו לו חיזוקים שכול החלטה שלו היא טובה, ואף אחד לא ייפגע מהחלטתו.
לא כדאי לנסות לכפות על ילדים בוגרים היכן לעשות את החג, וודאי לא בעזרת יצירה של רגשות אשם. הדבר יוצר מתח מיותר. הסכמה היא מילת המפתח. אם הילד רוצה לשהות בערב החג אצל ההורים של החברה, קבלו זאת בהבנה.

שעות איכות או שעות סיוט

מתחים מסוג אחר עלולים להיווצר בתקופת החופש הנובעת מהחג. שעות הפנאי הרבות והשהייה של בני המשפחה בצוותא, עשויים להיות מחד גיסא הזדמנות פז לשעות איכות, אך מאידך עלולים להפוך לסיוט לא קטן.
בני זוג שעסוקים בכול ימות השנה בעבודה ובהרבה טרדות, לפתע מוצאים את עצמם שרויים במחיצת המשפחה או אחד עם השני, במשך מספר ימים. הדבר עלול להוביל לחיכוכים ולמתחים. ניתן למנוע את אלו בעזרת תכנון פרטני של מהלך ימי החג, היינו תכנון פעילויות ברמה יומית, תוך הקפדה על כך שאף צד לא יחוש מקופח.
מומלץ לקיים דיון משפחתי באירועי החג, דבר שיאפשר גם תקצוב נאות וגם ימנע מתחים. ראשית קבעו תקציב לאירועי החג ומשם צאו לדרך. לא כול פעילות חייבת להיות מלווה בהוצאה כספית כבדה. כדאי שלפחות חלק מהפעילויות תהיינה מחוץ לבית. בילוי משפחתי בפארק הירקון למשל, יכול להכיל מגוון פעילויות לכול המשפחה, לרבות פעילות גופנית, ללא הוצאה כספית נושכת.
משפחה בארוחה
מומלץ לקיים דיון משפחתי באירועי החג
דאגו שכול אחד מבני המשפחה יקבל לפחות אירוע אחד שיהווה עבורו מגנט. אין להגיע למצב בו מישהו מבני הבית יחוש שסחבו אותו במשך כול ימי החג לאירועים ופעילויות שכלל לא נהנה מהם. אם לא אמרנו אז הנה אנחנו מדגישים, מותר להתפצל. גרירת כול בני המשפחה לפעילות שהיא סבל ברור עבור חלקם, רק בשם אחדות המשפחה, לא תתרום לאחדות ולחוויה המשפחתית.

אוי, הוצאות החג

כבר הזהרנו שהחג עלול להיות מלווה בהוצאות כספיות חריגות. מדובר בקניות לארוחת החג, ביגוד לילדים (וגם להורים) וכמובן מתנות למארחים או לקרובים. כלל ראשון: קבעו מסגרת תקציבית שלא תכניס אתכם למתחים. אי קביעת מסגרת, או קביעת מסגרת החורגת מיכולותיכם תוביל למתחים וללחצים מיותרים שיימשכו הרבה לאחר ששימחת החג תפוג.
אם מדובר בהכנות לארוחת החג שהחלטתם לקיים אצלכם, תכננו את הכמויות עבור מספר האורחים הצפוי, מבלי להתחשב ב"מה יגידו". גם אין צורך בשלושים מנות שונות. בשאריות של ארוחות חג רבות ניתן להאכיל לפחות פלוגה רעבה. ההסבר לכמויות המוגזמות "לא נורא, נאכל במשך ימי החג" אין לו על מה לסמוך, כי בפועל חלק גדול ממה שיישאר ייזרק לפח.
בנוסף, היענו בחיוב להצעות האורחים להביא תבשילים, אבל אך ורק על פי הצרכים (הנובעים מתכנון ארוחת החג) וההעדפות שלכם. ניתן לומר בעת הצורך "את זה כבר יש לנו, אבל בקבוק יין אדום יכול להיות נחמד".
שולחן מלא בתבשילים
הענו בחיוב להצעות האורחים להביא תבשילים
מתנת החג המיועדת למארחים יכולה להתבטא בבקבוק יין טוב ולא יותר מכך. אם החלטתם "לפזר מתנות" רכשו מתנות אישיות צנועות. ספר קריאה (כאשר אתם מודעים להעדפות המקבל) הוא תמיד מתנה נחמדה, וילדים ממש לא רוצים מתנות ענק. פלסטלינה או עפרונות צבעוניים ישמחו ילדים יותר ממתנה יקרה.
קיצורו של עניין, נא לא להיסחף למסע רכישות חסר מעצורים. הדבר יוביל לדאגות ולמתח מיותר, שעלולים להתפרץ במקום לא צפוי ובצורה לא צפויה, תוך העכרת חווית החג, שלא לדבר על תקופת הפירעון שלאחריו.

פנויים ופנויות מאושרים

שעות הפנאי הרבות להם זוכים פנויים ופנויות בעונת החג, מהוות פתח לעיסוק יתר בתופעה של היעדר בן זוג בחייהם ולהפעלת מנגנון פיצוי בדמות אכילת יתר או בזבוזים כספיים נטולי ערך מוסף. מצב רוח עגום בשל היעדר בן זוג לא ייפתר על ידי התבודדות. מעורבות חברתית וסיוע לחברים עשויים לשפר את מצב הרוח ולהרחיב את המעגל החברתי.
מומלץ לפנויים ופנויות שלא להתעצל, לפתוח את היומן טרם החג ולבדוק עם ידידים מה הם עושים בחג. השתדלו לא להיתקע לבד בבית, צאו למפגשים ולפעילויות מחוץ לבית. קבעו לעצמכם בכול יום של חג או חופש פעילות חדשה, העיזו לצאת למקומות חדשים בהם טרם שהיתם.
השתתפות באירוע משפחתי דוגמת ארוחת ערב החג, לא אמורה להעיב על מצב רוחכם אלא לשפרו. מותר לכם לגלות אסרטיביות ולסרב להיכנס לדיון על מצבכם האישי העגום עם הדודה. הטו כול ניסיון לדון בכך לפסים אחרים או חייכו ואמרו בפשטות "בואי נמצא נושא מעניין יותר". ככלל, אם איבדתם לאחרונה קשר שהיה חשוב לכם, אינכם חייבים להכריח את עצמכם להיות שמחים רק בגלל ארוחת החג.

האבסת החג

אין ויכוח על חשיבותה של המסורת, שיכולה אפילו להיות נחמדה. יחד עם זאת, מאכלי החג עלולים לגרום לתחושת כבדות ועקב שינוי קיצוני בתפריט לבעיות עיכול, לרבות עצירות. אל תתנו לחג להפר את כל הכללים הבריאותיים שקבעתם לעצמכם ושלבו במהלכו פעילות גופנית.
מומלץ לאכול משהו קטן בריא לפני ארוחת החג, כדי לא להגיע רעבים ואז לטרוף עד אובדן שים. אכילה עודפת רק תתרום לתחושת האשמה וללחץ גופני. מותר לומר "לא תודה" בחיוך. צריך לזכור את סיסמת הדיאטניות: "לביס השלישי יש בדיוק את הטעם של הביס הראשון". אכלו לפי הפה ולא לפי העין.
בגלל אופי התפריט בפסח, כדאי להרבות באכילת מזונות המכילים סיבים תזונתיים ובשתייה. אם נקלעתם למצוקת עיכול עקב ארוחת החג, אמצו את המלצת הדיאטנית תמי בן נעים ושתו תה שהרכבו שאוב מהתזונה הסינית. מערבבים ביחס שווה זרעי שומר, זרעי אניס ופרחי קמומיל (בבונג). מעבירים כף גדושה מהתערובת לכוס. שופכים לתוכה מים רותחים ומשהים כ-5 דקות. ממתיקים במעט דבש ושותים. החליטה מסייעת להקל על נפיחות, גזים, כאבי בטן וסתם תחושת גודש.
נקודת המפתח להפחתת המתח והדיכאון שעלולים להתלוות לחג היא עצם המודעות אליהם. מעט תכנון יסייע להתמודד עימם בהצלחה וכך תיהנו מהחג יותר ממה ששיערתם.