29 מרץ 2017 ב' ניסן תשע"ז
מעודכן לתאריך  02.03.2010  באדיבות ה 

סכיזופרניה

(Schizophrenia)

עזרה עצמית למניעת התקפים

זיהוי סימני התקף חריף של סכיזופרניה

חשוב לזהות את הסימנים ההתחלתיים שאופייניים להתקף חריף של סכיזופרניה. נטילת תרופות אנטי-פסיכוטיות במועד וקבלת ייעוץ עשויים לסייע למניעת התפרצות ההתקף במלוא עוצמתו.
הסימפטומים ההתחלתיים של התקף חריף שונים מאדם לאדם. הנפוצים ביותר כוללים:
  • איבוד תיאבון.
  • חרדה.
  • בעיות שינה.
  • הזנחה של המטלות הקשורות לניהול משק הבית ולשמירה על היגיינה אישית.
  • הופעת תחושות שהולכות ומתגברות של חשדנות ופחד מאנשים אחרים.
  • התחלת שמיעת קולות שמקשים יותר ויותר על הריכוז.
 
כאשר אדם סבור שהסימפטומים של מחלתו מחמירים, עליו לפנות לרופא. ניתן להיעזר בבן משפחה או בחבר קרוב לקבלת משוב אודות החמרת הסימפטומים.

שימוש בסמים או באלכוהול

מחקר שבדק את הנושא מצא שכ-16% מחולי הסכיזופרניה נוהגים להשתמש בסמים, כשהנפוץ ביותר הוא החשיש, ול-32% בערך יש בעיית אלכוהול.
למרות שבטווח המיידי, אצל חלק מהחולים, יכולים אלכוהול וסמים להקל במידה מסוימת על הסימפטומים, הרי בטווח הארוך הם עלולים להביא להחמרת המחלה. אלכוהול עלול לגרום לפסיכוזה ולדיכאון ואילו הסמים השונים עלולים להעלות את רמות הדופמין במוח, תופעה שמחמירה את הסימפטומים של מחלת הסכיזופרניה.
חולי סכיזופרניה שסובלים מבעיית אלכוהול או מהתמכרות לסמים נוטים יותר להגיע לכלא או להיות חסרי בית, בהשוואה לאנשים הלוקים במחלה שאינם מכורים.
הסמים והאלכוהול עלולים לשבש את פעילות התרופות האנטי-פסיכוטיות ולגרום לתגובות בלתי צפויות או אף מסוכנות. חולי סכיזופרניה שמשתמשים בסמים או באלכוהול ומתקשים להיגמל חייבים לפנות לרופא או לאיש מקצוע שיסייע בתהליך הגמילה.

התמודדות עם שמיעת קולות

אנשים בעלי הבנה מוגבלת של סכיזופרניה מתעלמים לעיתים קרובות מהעובדה ששמיעת קולות עלולה לגרום לתחושות של דאגה ופחד. איתור דרכים לשלוט בקולות הוא חלק חשוב בהתמודדות מוצלחת עם המחלה. מספר אמצעים יכולים לסייע:
  • להיות עסוקים ככל האפשר.
  • לשהות במחיצת אנשים אחרים.
  • להקשיב למערכת סטריאו אישית או לנגן MP3.
  • לזכור שהקולות לא יכולים לפגוע או לשלוט באדם.
 
ניתן להצטרף לקבוצות תמיכה שחבריהן מתמודדים עם סימפטומים דומים.

עישון

שיעור המעשנים בקרב החולים בסכיזופרניה גדול פי 3 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.
בנוסף לסיכון הבריאותי שבעישון, נמצא שניקוטין מפחית את יעילות התרופות האנטי-פסיכוטיות. המשמעות היא שמעשנים יזדקקו למינון גבוה יותר של תרופות ולכן עלולים לחוות יותר תופעות לוואי ובעיות בריאותיות שתרופות אנטי-פסיכוטיות עלולות לגרום.
הפסקת העישון מעניקה יתרונות בריאותיים הן בטווח הארוך והן בטווח הקצר. היא עשויה להפחית את חומרת תופעות הלוואי שחולי סכיזופרניה מעשנים עלולים לחוות כתוצאה מהטיפול בתרופותיהם.

תזונה ופעילות גופנית

חשוב שאנשים הלוקים בסכיזופרניה יקפידו על תזונה בריאה ופעילות גופנית קבועה. אלו יעזרו לא רק לשיפור הבריאות הכללית אלא גם יתרמו להעלאת מצב הרוח.
מומלץ לבצע פעילות גופנית אירובית לפחות במשך 30 דקות, 5 פעמים בשבוע. הפעילות צריכה להיות מספיק מאמצת כדי לגרום לעלייה בקצב הלב ולנשימות מהירות. למשל הליכה מהירה או הליכה במעלה מדרון.
יש להקפיד על תזונה דלת שומנים רווים, עשירה בסיבים תזונתיים הכוללת שפע של פירות וירקות טריים (לפחות 5 מנות ביום) ודגנים מלאים. כן מומלץ לאכול מאכלים העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה- 3 (דגי ים כמו סלמון).

מתח ולחץ

יש לעשות מאמץ מודע לשם השגת שליטה במידת המתח והלחץ הנפשי. סטרס הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים להתפתחות התקפים חריפים של סכיזופרניה.
דרכים להקלת לחץ (סטרס) כוללות:
  • שיטות הרפיה כמו מדיטציה ונשימות.
  • מסאז'.
  • פעילות גופנית דוגמת יוגה וטאי-צ'י.
  • פעילות גופנית נמרצת באופן קבוע.
 
אנשים המקבלים
טיפול קוגניטיבי התנהגותי
יכולים לקבל יעוץ מהמטפל אודות דרכים להפחתת לחץ.