20 אוקטובר 2017 ל' תשרי תשע"ח
תאריך:  15.11.2012 

כולנו נחשפים ברמה זו או אחרת למצבי חירום ואסון, באופן ישיר במסגרת השירות הצבאי, או כאזרחים שחוו פיגועי טרור ובאופן עקיף, כשמדובר על קרובים שנפגעו או על חשיפה לאירועים דרך אמצעי התקשורת. היום, בעקבות האירועים הביטחוניים, גוברת ההתמודדות עם מצוקה רגשית.

לאחר אירועים טראומטיים מתקשים מרבית האנשים לחזור לחיי השגרה. הקושי עלול להתבטא בקשיי שינה, תמונות מהאירוע הצפות במוחנו, עצבות, עצבנות יתר, חוסר עניין בעבודה או בחיי החברה ותיאבון ירוד.
התופעות הללו צפויות והן תגובות 'נורמאליות' למצב 'לא נורמאלי'. זו דרכו של המוח האנושי להתמודד עם מצבים כאלו. התופעות דועכות בדרך כלל כעבור מספר ימים ומרבית האנשים מסוגלים לחזור לשגרה תוך פרק זמן קצר.

מה יכול לעזור להתמודדות עם טראומה?

  • שמרו על קשר עם חבריכם ובני משפחותיכם, גם אם אתם חשים צורך להתבודד.
  • שמרו ככל הניתן על סדר יום קבוע הכולל מנוחה מספקת, שתייה ואכילה בשעות קבועות.
  • בצעו פעילות גופנית כי היא עוזרת להקלת מתחים.
  • הימנעו משימוש יתר באלכוהול ובניקוטין. הימנעו מסמים. הסיכון של סמים, ובפרט 'קלים', בגרימת בעיות נפשיות דוגמת פסיכוזה, עולה לאין שיעור על ההקלה הרגעית שאולי תושג.
  • מצאו מקום בו תחושו 'מוגנים' ותחביבים אשר יסבו לכם הנאה.
  • היזכרו במצבים קשים איתם התמודדתם בהצלחה בעבר והיעזרו בהם לשם בניית דרך התמודדות כעת.
  • תנו לעצמכם הכשר לתחושות, לרגשות ולהתנהגות הנובעים מהחוויה הקשה שעברתם.
  • אם אתם סובלים מבעית בריאות או ממחלה כרונית, חיוני להמשיך לטפל בה גם בעת מצוקה. מדובר על המשך נטילה סדירה של תרופות ועל שגרת הטיפול.
  • השתמשו בשיטות הרפיה שונות ודמיון מודרך.
    • קחו נשימה ארוכה דרך האף והוציאו את האוויר לאט דרך הפה.
    • התרכזו בנשימותיכם, האטו את קצב הנשימה ותנו לתחושה הנעימה להרגיע אתכם.
    • כווצו ושחררו את השרירים בהם אתם חשים מתח (כגון אגרופי הידיים).
    • דמיינו לעצמכם במשך מספר דקות שאתם נמצאים במקום מרגיע כגון חוף הים.
 
כאשר חלק מהתופעות אינו חולף, מומלץ לפנות לסיוע רפואי. אם אתם חווים סימפטומים דוגמת סיוטי לילה ו'פלאשבקים', קשיי שינה או תיאבון, וחשים שקשה לכם להתמודד עם המצב, ניתן להתייעץ עם רופא המשפחה או לפנות לסיוע נפשי.

סיוע טלפוני

הקו הפתוח של נט"ל מציע סיוע נפשי לכל מי שחווה אירועים קשים כתוצאה מטרור או ממלחמה, ילדים ומבוגרים, במגוון שפות ולתקופה בלתי מוגבלת.
קו הסיוע של נט"ל 1-800-363-363
פועל בימים א'-ה' בשעות 08:00-22:00 ובימי ו' בשעות 08:00-14:00.
לאור ההתפתחויות הקשות במצב הביטחוני בדרום, מכבי נערכה לספק מענה באמצעות מוקד מכבי ללא הפסקה (3555*). המוקד פעיל 24 שעות ביממה. בנוסף לשירותים הרגילים, מאיישים את המוקד אנשי מקצוע מוסמכים בתחום בריאות הנפש. "הקו החם" ערוך לטפל בחברי כל קופות החולים ולהעניק עזרה ראשונה בתחום של טיפול בחרדה ובלחץ.
מספר הטלפון של המוקד: 3555* או 1-700-50-53-53

באלו מצבים כדאי לפנות לסיוע?

תחושות גופניות          

  • בעיות במערכת העיכול.
  • אוכלים יותר או פחות מהרגיל.
  • דופק מואץ.
  • נשימה מהירה.
  • כאבי ראש חזקים.
  • הזעת יתר כאשר נזכרים באירוע.
  • סחרחורת.
  • בחילה.
  • שינוי בלחץ הדם.
  • החרפת מחלות כרוניות.
  • עייפות יתר או תשישות.
  • צמרמורת ורעד בלתי נשלט.
  • תחושת טשטוש.
  • קשיים בתפקוד המיני.
 

תחושות נפשיות

חרדה, אובדן, דיכאון, חוסר אונים, פחד, עצב, כעס, חשים בלבול, חוסר תקווה לגבי העתיד, ניתוק רגשי, עוינות או חוסר אכפתיות לגבי אחרים, אדישות (אפאתיות), חוסר יכולת להרגיש שמחה או אהבה, עצבנות והתפרצויות זעם, אי שקט או אי נוחות, קשיים בזיכרון וקשיים בקבלת החלטות ובעיות ריכוז.

מחשבות טורדניות

  • סיוטי לילה.
  • פלאשבקים (נזכרים שוב ושוב בתמונות מהאירוע).
  • האשמה עצמית.
  • הערכה עצמית ירודה.
  • תחושת בדידות ומחשבות תוקפניות.
 

התנהגות חריגה

  • עוררות יתר, לרבות קושי להירדם הכולל יקיצות מרובות במהלך הלילה או התעוררות מוקדמת מהרגיל.
  • שינה מרובה.
  • תחושת כוננות ודריכות מתמדת, לרבות אי שקט ובהלה מרעשים סביבתיים כמו טריקת דלת או אופנוע שעובר.
  • חשדנות יתר ותוקפנות.
  • קושי להתבטא.
  • שימוש מוקצן באלכוהול ושימוש בסמים.
  • בעיות בתפקוד האישי או הבינאישי.
  • הימנעות מאנשים, מקומות או מצבים שהייתם רגילים אליהם בעבר, דוגמת נסיעה באוטובוס או ביקור בקניון.