21 יולי 2017 כ"ז תמוז תשע"ז

חיים ללא עישון

מעודכן לתאריך  27.05.2015 

מתכון מנצח לגמילה

הטיפול המצליח ביותר לגמילה מעישון כולל שילוב של טיפול התנהגותי עם טיפול תרופתי. מכבי מציעה לכם תוכנית גמילה טלפונית ייחודית במסגרתה תוכלו לקבל תרופות לגמילה מעישון בהשתתפות עצמית של 15% בלבד. ב-31.5 יצוין יום עולמי ללא עישון. נצלו את ההזדמנות על מנת להיפרד מהסיגריות

עם 74% הצלחה קשה להתווכח

מכיוון שהקושי להיגמל מעישון נובע משילוב של התמכרות גופנית לניקוטין והתמכרות התנהגותית לעישון, הטיפול המצליח ביותר הוא שילוב של טיפול התנהגותי עם טיפול תרופתי.
במחקר בריטי שכלל 273,164 מעשנים הוכח כי שילוב של תרופת המרשם צ'מפיקס, עם סדנה לגמילה מעישון, היא הדרך היעילה ביותר לגמילה מעישון. השיטה המשולבת נחלה 74% הצלחה בתום התוכנית.
התוכניות המשולבות שמציעה מכבי, אשר כוללות טיפול התנהגותי ותרופתי, מציעה שילוב של סדנאות גמילה, לצד מוקד טלפוני לסיוע בהתמודדות עם הגמילה.

גמילה מעישון טיפול התנהגותי ותרופתי
חברי מכבי מגיל 18 ומעלה זכאים לסיוע בגמילה ללא תשלום.
הסדנאות, המציעות טיפול הכרתי (קוגניטיבי)-התנהגותי, ניתנות ללא השתתפות עצמית, במסגרת סל הבריאות. המוקד הטלפוני מציע אף הוא טיפול הכרתי-התנהגותי וניתן גם כן ללא השתתפות עצמית.
את שני שירותים אלה מומלץ לשלב עם טיפול תרופתי (צ'מפיקס או זייבן) או עם תחליפי ניקוטין, בהתאם לצורך. במסגרת סל הבריאות הממלכתי מאפשרת ההשתתפות בסדנת הגמילה, רכישת תרופות מרשם לגמילה מעישון בהשתתפות עצמית של 15% בלבד. מכבי הרחיבה את הזכויות המוצעות בסל הבריאות, ומאפשרת גם למטופלים במרכז הטלפוני לרכוש תרופות אלה בהשתתפות עצמית של 15%.
בסקר שנערך במכבי נמצא שאחוזי הגמילה עומדים על בין 40%-50% בקרב המתמידים בטיפולים השונים.

ללא טיפול תרופתי קשה להיגמל

כאשר המעשן שואף את עשן הסיגריה מגיע הניקוטין למוח תוך 5-10 שניות ונקשר שם לקולטנים. קשירת הניקוטין לקולטנים גורמת לשחרור דופמין (חומר האחראי על תחושת ההנאה והרוגע) ברמה גבוהה מאוד. בין עישון סיגריה לסיגריה צונחות רמות הדופמין, דבר הגורם למעשן לסבול מתסמיני גמילה הכוללים לחץ, אי שקט, חוסר ריכוז וצורך בסיגריה הבאה. המעשן קושר בעצם קשר התמכרותי בין הנאה לעישון.
ניסיון הפסקת עישון ללא טיפול תרופתי, לרבות שימוש בתחליפי ניקוטין, עלול להוביל לתופעות לוואי דוגמת סחרחורות, יקיצות בלילה, עייפות, פגיעה בריכוז, עצירות, תיאבון מוגבר, עצבנות, דכדוך ורצון עז לעשן.
השימוש בתרופה מפחית את הדחף לעשן, מפחית את תסמיני הגמילה ומונע בכך את הסיכון של חזרה לעישון. החומר הפעיל בתרופה נקשר לקולטנים שאליהם נקשר הניקוטין וכך תופס את מקומו של הניקוטין. התוצאה המיידית היא מניעת שחרור דופמין ברמות גבוהות, כתגובה לעישון. בהמשך מפעילה התרופה את הקולטנים האחראים להפרשת דופמין ברמה בינונית וקבועה, ועל ידי כך נמנעות תופעות הלוואי של גמילה מניקוטין שעה שמפסיקים לעשן.
ההצלחה (גמילה מעישון לאורך זמן) אינה מיידית בכל המקרים. חשוב להמשיך בנטילת התרופה גם כאשר מרגישים ש"כבר אין בה צורך". מומלץ להקפיד על נטילת זייבן לפחות חודשיים, ו-3 חודשים כאשר מדובר בצ'מפיקס (במידת הצורך ניתן להמשיך בטיפול התרופתי עד 6 חודשים).
יעילותן של תרופות לגמילה מעישון הוכחה במחקרים מדעיים רבים. אלו הראו בין היתר שחולים שעברו אירוע לב היו בעלי סיכוי להפסיק לעשן (בעזרת צ'מפיקס) הגבוה פי 6 מאשר אלו שהשתמשו בתרופת אינבו (פלצבו), ולגבי חולי COPD (מחלת ריאות חסימתית) הסיכוי היה גבוה פי 8.
  • כמו לכול תרופה, גם לתרופות לגמילה מעישון יש תופעות לוואי וכל מטופל צריך להיות במעקב רפואי במהלך תקופת השימוש. יש להיות ערניים לשינויים חדים במצב הרוח ולדווח על כך מיידית לרופא המטפל.
 

מתי מתחילה התרופה להשפיע?

השבוע הראשון לנטילת התרופה הוא שבוע הסתגלות, ובימים אלו אתם עשויים להרגיש שהעישון אינו מהנה, ובאמצע הסיגריה לא תמצאו טעם בהמשך עישונה. בשבוע השני, לאחר הפסקת עישון מוחלטת, לא תסבלו עוד מתופעות לוואי של גמילה, או שהן תפחתנה באופן משמעותי. מומלץ להפחית את צריכת הקפאין לכדי חצי, על מנת למנוע הפרעות שינה.
לאחר שחדלתם לעשן, יש להימנע מעישון סיגריות, אפילו לא כדי להוכיח לעצמכם שזה לא עושה לכם שום דבר. מהשבוע השלישי ועד לסוף החודש השלישי, ההתמדה היא סוד ההצלחה. חשוב מאד להתמיד בטיפול, הן התרופתי, והן בטיפול ההתנהגותי.

מה ייתן לי הטיפול ההכרתי-התנהגותי (סדנה או ייעוץ טלפוני)

הטיפול ההכרתי-התנהגותי הוא שיטה וותיקה בעלת יעילות מוכחת, אשר נועדה להבטיח את הצלחת תהליך הגמילה. למרות שהנגמל חפץ ומכיר בנחיצות של הפסקת העישון, עדיין יידרשו לו כלים יישומיים הנוגעים לתהליך הגמילה, לרבות המלצות על טיפול תרופתי, פעילות גופנית ותזונה נכונה וכמובן תמיכה, הכוונה ועידוד.
אחד הנושאים שמעסיק נגמלים הוא הקשר בין הפסקת עישון ועלייה במשקל. לאחר שחדלים לעשן מתחדדים חוש הריח והטעם והאוכל מן הסתם נהייה טעים יותר, פוחת המטבוליזם (חילוף החומרים) והעישון מומר לעיתים באוכל, כך שאף אם שומרים על אותו תפריט, קיים סיכון לעליה של עד 10% במשקל (במרבית המקרים מדובר על עליה של 3-5 ק"ג בממוצע). הטיפול ההכרתי-התנהגותי מטפל בנושא זה באמצעות שילוב הנחיות פרטניות העוסקות בתזונה ובפעילות גופנית.
כל מה שתתבקשו לעשות במסגרת הטיפול מיועד לסייע לכם להשתחרר מן ההרגל. אם תמעדו במהלך הגמילה ותעשנו סיגריה, אתם עדיין לא צריכים להתייאש. הטיפול יעזור לכם לשוב למסלול ההפסקה, ולנסות להבין מה התרחש במעידה זו, על מנת למנוע את הישנותה.
יעילותו של הטיפול ההכרתי-התנהגותי הוכחה במחקרים רבים ואלו מצביעים על כך שהשילוב שלו עם טיפול תרופתי הוא המתכון הנאות לגמילה מעישון. מעבר לכך, ראוי לזכור שהמשתתפים באחד מערוצי הטיפול (סדנה או ייעוץ טלפוני) זכאים לרכוש את תרופות המרשם בהשתתפות עצמית של 15% בלבד.

סדנת גמילה קבוצתית

סדנת הגמילה הקבוצתית מבוססת על עקרונות הטיפול ההכרתי-התנהגותי. סדנאות הגמילה של מכבי מהוות מפגשים דינאמיים-חווייתיים, אשר מעניקים לנגמל את הכלים שייסעו לו להיגמל בהצלחה, כולל הכוונה בשינוי אורח החיים ובגיבוש אורח חיים חדש. במהלך המפגשים מתאפשר לנגמל להביע את קשיו, לראות שהוא לא ייחודי בהם ולקבל תמיכה קבוצתית.
הסדנאות בנויות מ-8 מפגשים שבועיים בני שעה וחצי. הן מועברות על ידי מומחים לגמילה מעישון ולהנחיית קבוצות. בכול קבוצה 10-20 משתתפים. הסדנאות מתקיימות בסניפי מכבי ברחבי הארץ ומידע עליהן ניתן לקבל כאן באתר או בטלפון 3555*.

טיפול טלפוני

עקרונות הטיפול במרכז הטלפוני דומים לאלו של הסדנאות. יועצי המרכז הטלפוני מלווים ועוזרים לנגמלים והם פועלים על פי עקרונות הטיפול ההכרתי-התנהגותי. השירות, הייחודי בישראל למכבי, הוכח כיעיל במדינות רבות בעולם.
מדובר בשש שיחות טלפוניות עם יועץ קבוע. משך כול שיחה כ-30 דקות, ככול האפשר ביום ושעה קבועים. תחילה תתבצע שיחת קבלה והתאמת יועץ אישי ובעקבותיה תתקיימנה שש השיחות האמורות. השיחות מתפרסות בדרך כלל על פני חודשיים ולאחריהם מתקיימות גם שיחות מעקב ותמיכה כעבור חודשיים וכעבור חצי שנה. כמו כן, קיים פורום אינטרנטי למסיימי התכנית, אשר מטרתו לתת תמיכה ואפשרות לתחזוק השינוי לטווח הארוך.
השירות פועל בימים א' עד ה' בין השעות 9:00-20:00. הוא מיועד לחברי מכבי מגיל 18 ומעלה וניתן ללא תשלום.
ההצטרפות לתוכנית המרכז הטלפוני מחייבת הפנייה מרופא המשפחה. יש לבקש מרופא המשפחה הפנייה למרכז הטלפוני לגמילה מעישון ולעביר אותה לפקס שמספרו: 073-2132824 או לדואר אלקטרוני mechabim@mac.org.il. לאחר קליטת הפניה יצור איתם קשר נציג המרכז, על מנת לתאם את מסגרת הזמן הנוחה לכם לשיחות עם היועץ הקבוע שלכם.

ניתן להסתייע בתחליפי ניקוטין

מדבקות

מדבקות משמשות לגמילה מעישון ומכילות מינונים שונים של ניקוטין (7/14/21 מ“ג). המדבקה משחררת ניקוטין באופן קבוע למחזור הדם, דבר האמור לסייע בהפחתת תסמיני הגמילה. השימוש נעשה בהתאם לכמות הסיגריות הנצרכת ביום. יש להדביק מדבקה אחת לעור למשך 24 שעות. ההדבקה תיעשה על גבי מקום נקי, יבש ולא שעיר. רצוי להדביק בחלק העליון של הגוף או של הזרוע. אין להדביק על החזה.
יש להדביק מדבקה חדשה בכל יום באזור אחר. ניתן להתרחץ, להתקלח, לשחות ולהתעמל עם המדבקה. על פי הוראות היצרן, מומלץ להפסיק לעשן לחלוטין בזמן הטיפול בתכשיר.

מסטיקים (גומי לעיסה)

מסטיקים לגמילה מעישון מכילים ניקוטין ואינם מיועדים ללעיסה כגומי לעיסה רגיל. ניתן לרכוש מסטיקים בשני מינונים: 2 מ“ג ו 4- מ“ג, והם משחררים כ-50% מתכולת הניקוטין שלהם לאחר כ-15 עד 30 דקות בפה. את המסטיק לועסים כאשר מרגישים צורך לעשן. יש ללעוס מספר דקות עד לקבלת תחושות עקצוץ בפה. זה השלב בו משתחרר הניקוטין מהמסטיק. לאחר מכן, יש להניח מתחת ללשון או ללחי. ניתן להמשיך בלעיסה לסירוגין מספר פעמים.

לכסניות מציצה

לכסניות מציצה דומות בצורתן לסוכריות קשות ומשחררות ניקוטין כאשר הן נמסות בפה. הן קיימות במינון של 1 מ“ג ו 2- מ"ג ומאושרות לשימוש כתכשיר כשר. שימוש בלכסניות מאפשר התאמת המינון באופן אישי.
תזונה ים תיכונית מפחיתה את נזקי העישון. לחצו למידע נוסף

טיפים שייסיעו לכם להצליח

  • רשמו לעצמכם את כול הסיבות "מדוע כדאי לי להפסיק לעשן"
  • הכינו את הסביבה. זרקו את הסיגריות מהבית, מהרכב ומהמשרד. הוציאו את המאפרות.
  • ספרו לחברים ולמשפחה שאתם מפסיקים לעשן. הדבר נועד הן כדי לקבל תמיכה נוספת והן כדי להגביר את המחויבות שלכם לתהליך.
  • הגדירו תאריך יעד. קבעו מועד להפסקה, כזה שיהיה בעל משמעות. למשל יום הולדת (כולל זה של מישהו שחפץ בכך שתחדלו לעשן) או חג כלשהו.
  • השתדלו להיכנס לתהליך בתקופה יציבה יחסית בחייכם. אין מומלץ לקבוע תחילת גמילה לתקופה בה אתם נתונים לשינויים משפחתיים או שינויים במקום העבודה.
  • פעילות גופנית. פעילות גופנית מסייעת לתהליך הגמילה, משפרת את מצב הרוח ומונעת עלייה במשקל. הליכה של 30 דקות מספר פעמים בשבוע היא תחליף ראוי לסיגריה שאחרי הארוחה. מומלץ לבצע פעילות גופנית לפחות 3 פעמים בשבוע, בפרט פעילות אירובית שנמשכת יותר מ- 45 דקות.
  • דיאטה. לא מומלץ להתחיל דיאטה יחד עם גמילה. כאשר אתם חשים צורך לנשנש התמקדו בירקות חתוכים ובפירות ולא בחטיפים העשירים במלח ובשומן. הקפידו על שתייה מרובה של מים.
  • פרגנו לעצמכם. ביום הפסקת העישון רכשו לעצמכם משהו. הדבר יצור מחויבות אישית לתהליך.
  • הימנעו משהייה במקומות בהם נהגתם לעשן בעבר. כדאי גם לבלות בעיקר בחברת אנשים שאינם מעשנים.
  • צרו חלופות לרגעי משבר. מלאו את הרגעים בהם נהגתם לעשן בפעילות שונה. למשל צחצחו שיניים לאחר הארוחה וצאו לסיבוב הליכה או בעת שיחת טלפון קחו בידכם כוס מים.
    טיפים נוספים >>