טיפול הורמונאלי חליפי - מידע רפואי

Hormone Replacement Therapy, HRT

הקדמה

מטרתו של טיפול הורמונאלי חליפי לספק את הורמוני המין הנשיים, אסטרוגן ופרוגסטרון, שרמתם בגוף יורדת בגיל המעבר. כל עוד האישה פורייה, משתחררת מהשחלה בתהליך הביוץ ביצית אחת מדי חודש. בגיל המעבר פוסק תהליך הביוץ ובעקבותיו גם המחזור החודשי.

מה עושה אסטרוגן

ההורמון אסטרוגן אחראי לשחרור הביצית מהשחלה. יש לו גם תפקיד חשוב בשמירה על צפיפות עצמות הגוף, בוויסות טמפרטורת הגוף ובשמירה על לחות תקינה בנרתיק. בתקופת המעבר, במקביל להפסקת הביוץ, הולכת ודועכת רמתו של האסטרוגן בדם. דעיכה זו היא שגורמת למכלול התופעות שמאפיינות את גיל המעבר, כגון:

    • גלי חום.
    • יובש בנרתיק.
    • ירידה בחשק המיני.
    • שינויים במצב הרוח.
    • דליפת שתן במאמץ (לדוגמה, בעקבות עיטוש או שיעול).
    • הזעת לילה.
    • דלדול עצמות שעלול לגרום לאוסטאופורוזיס.

מרבית הסימפטומים חולפים ללא כל טיפול תוך שנתיים עד חמש שנים, אולם היובש בנרתיק עלול להחמיר אם לא יטופל במועד. הסיכון ללקות באוסטיאופורוזיס גובר עם עליית הגיל.

פרוגסטרון

ההורמון פרוגסטרון אחראי להכנת הרחם לקליטת הריון ומסייע בהגנת רירית הרחם, המכונה אנדומטריום. הירידה ברמת הפרוגסטרון היא פחות משמעותית בהשוואה למשמעות הדעיכה ברמת האסטרוגן, אולם עלולה להגביר את הסיכון ללקות בסרטן של רירית הרחם. מסיבה זו אמצעים לטיפול הורמונאלי חליפי יכילו בדרך כלל שילוב של אסטרוגן עם פרוגסטרון.

נשים שעברו ניתוח לכריתת רחם אינם זקוקות לקבלת פרוגסטרון ולכן תטופלנה באסטרוגן בלבד.

יתרונות וחסרונות של טיפול הורמונלי חליפי

היתרון הגדול ביותר שמציע טיפול זה הוא הקלה ושליטה בסימפטומים שאופייניים לגיל המעבר, ועל ידי כך, שיפור באיכות חייה של האישה. כמו כן טיפול הורמונלי חליפי עשוי להקטין את הסיכון לאוסטיאופורוזיס ולסרטן המעי הגס והחלחולת. חשוב להדגיש כי טיפול הורמונלי חליפי אינו מומלץ לאורך זמן כאמצעי מניעתי לאוסטיאופורוזיס, מאחר שקיימות תרופות אחרות בעלות תופעות לוואי וסיכונים פחותים.

טיפול הורמונלי חליפי עלול להגדיל מעט את הסיכון ללקות בסרטן השד, סרטן רירית הרחם, סרטן השחלות ושבץ. יחד עם זאת נציין שהדעה הרווחת כיום בקרב מומחים גורסת שיעילותו של טיפול קצר טווח, שאינו עולה על חמש שנים, עולה פי כמה על הסיכונים הכרוכים בו. טיפול ממושך, לתקופה שעולה על עשר שנים, עלול לגרום לסיכונים מסוימים לבריאות המטופלת ולכן יש לשקול כל מקרה כזה לגופו.

למי מתאים טיפול הורמונלי חליפי

הטיפול מתאים לכל אישה מיד עם הופעת הסימפטומים הראשונים של גיל המעבר.

חלק מהנשים חוות את הסימפטומים האופייניים לגיל המעבר טרם הפסקה מוחלטת של המחזור החודשי, מאחר שרמות האסטרוגן והפרוגסטרון יורדות כאשר מספר הביציות שנותרו בשחלות קטן מתחת לסף מסוים. גם במקרים אלו ניתן לטפל באמצעות טיפול הורמונאלי חליפי.

כאשר מדובר בנשים מתחת לגיל ארבעים, או אם המחזור החודשי הופך בלתי סדיר מאד ומאופיין בדימומים חריגים, חשוב לערוך ברור מקיף לסיבת התופעות טרם החלטה על נטילת טיפול הורמונאלי חליפי. הסיבה לכך היא שתופעות אלו עלולות להיגרם גם עקב פעילות יתר של בלוטת התריס (היפר-תירואידיזם) או עקב סרטן בצוואר הרחם.

 

טיפול הורמונאלי חליפי אינו מתאים עבור:

    • נשים בעלות עבר רפואי של סרטן השד, סרטן השחלות, או סרטן רירית הרחם.
    • נשים שסבלו מעבר מקרישי דם או מתסחיפים.
    • נשים שסובלות ממחלת לב או שלקו בשבץ.
    • נשים שסובלות מיתר לחץ דם שאינו מטופל ומווסת ( יש לווסת את לחץ הדם לפני תחילת הטיפול).
    • נשים שסובלות ממחלת כבד.
    • נשים הרות.


במקרים הללו ניתן להקל על הסימפטומים באמצעים תרופתיים אחרים.

סוגי טיפולים

סוגי טיפולים הורמונאליים חליפיים

ההורמון אסטרוגן שמשמש לטיפול הורמונאלי חליפי מופק מצמחים, או משתן של סוסות הרות. אסטרוגן זה חלש יותר מהאסטרוגן שעושים בו שימוש בגלולה למניעת הריון, ולכן קיים סיכוי להרות גם במהלך קבלת טיפול הורמונאלי חליפי, אם לא משתמשים באמצעי מניעה מתאימים.

נשים מתחת לגיל חמישים עשויות להרות במשך כשנתיים לאחר הפסקת המחזור החודשי הסדיר, ואילו נשים לאחר גיל חמישים, במשך כשנה. על מנת למנוע הריון יש להקפיד על שימוש באמצעי מניעה שאינו הורמונאלי, כגון דיאפרגמה או קונדום.

הפרוגסטרון שמשמש לטיפול הורמונאלי חליפי הוא גרסה מלאכותית של ההורמון הטבעי, אשר מכונה פרוגסטוגן (progestogen). יתרונו של הפרוגסטוגן בכך שהוא נספג בקלות בגוף האישה.

קיימים שלושה סוגים שונים של טיפולים הורמונאליים חליפיים, טיפול חליפי באסטרוגן בלבד, טיפול הורמונאלי חליפי-משולב (מחזורי) וטיפול הורמונאלי חליפי רציף.

טיפול חליפי באסטרוגן בלבד

טיפול זה מתאים לנשים שעברו ניתוח לכריתת הרחם והשחלות, כי ההורמון פרוגסטרון אינו נחוץ יותר לאחר הוצאת הרחם. נשים שעברו ניתוח זה אינן בסיכון ללקות בסרטן רירית הרחם.

טיפול הורמונלי חליפי-משולב (מחזורי)

טיפול זה מתאים לנשים שחוות את תופעות גיל המעבר, אולם עדיין מקבלות את המחזור החודשי. מבחינים בין שני סוגים עיקריים של טיפולים משולבים:

  1. טיפול חודשי הכרוך בנטילה יומית של אסטרוגן ונטילת פרוגסטרון במשך 14 יום מסיום המחזור החודשי. טיפול זה מומלץ לנשים בעלות מחזורים סדירים. הוא אינו פוגע בסדירות המחזורים שיימשכו עד להפסקתם הטבעית.
  2. טיפול תלת-חודשי הכרוך בנטילה יומית של אסטרוגן ונטילת פרוגסטרון במשך 14 יום, אחת ל- 13 שבועות. טיפול זה מומלץ לנשים בעלות מחזורים בלתי סדירים. בעקבות הטיפול תקבל האישה את המחזור אחת לשלושה חודשים בלבד.

טיפול הורמונלי חליפי רציף

טיפול זה מתאים לנשים שהמחזור החודשי שלהן חדל להופיע. הטיפול כולל נטילה רציפה של אסטרוגן ופרוגסטרון.

טיבולון (Tibolone)

טיבולון הוא הורמון מלאכותי המשמש תחליף לטיפול הורמונאלי משולב של אסטרוגן ופרוגסטרון. טיבולון מחקה את הפעילות הטבעית של הורמוני המין הנשיים. הוא מתאים בעיקר לנשים שאינן יכולות לקבל את הטיפול ההורמונאלי המשולב, מאחר שלקו בעבר בסרטן שד או שסבלו ממחלת לב. הטיפול אינו מתאים לנשים לאחר גיל 60.

בדומה לטיפול הורמונאלי חליפי, טיבולון מקל על סימפטומים דוגמת גלי חום והזעת לילה ומסייע במניעת שברים בעמוד השדרה. הטיפול גם מסייע במקרים של ירידה בחשק המיני. הטיפול בטיבולון מעלה מעט את הסיכון ללקות בסרטן השד, סרטן הרחם ולהתרחשות שבץ.

מינון וצורות של טיפול הורמונאלי חליפי

בשלב ראשון יוצע הטיפול במינון הנמוך ביותר שיאפשר הפחתת הסימפטומים. לעתים יש צורך לשנות את המינון על מנת להשיג את ההקלה הרצויה.

טיפול הורמונאלי חליפי קיים במספר צורות:

    • קרם או ג'ל למריחה על העור. על מנת להקל על יובש בנרתיק קיימים קרמים למריחה תוך-נרתיקית.
    • טבליות לנטילה דרך הפה או טבליות וגינאליות (נרתיקיות).
    • מדבקות עוריות.
    • שתל תת עורי שמוחדר בהרדמה מקומית מתחת לעור. השתל משחרר אסטרוגן באופן מושהה לאורך זמן.

 

אם האישה סובלת בעיקר מיובש בנרתיק, רצוי להתחיל את הטיפול ההורמונאלי החליפי באמצעים מקומיים, כגון טבליות וגינאליות או קרם. טבליות לבליעה, שתל תת עורי ומדבקות, משמשים בדרך כלל לטיפול במגוון רחב יותר של סימפטומים ובעיקר בגלי חום ובהזעת לילה.
מומלץ להיוועץ ברופא נשים בנוגע לאמצעים הטיפוליים שמתאימים ביותר לאישה, הנובעים הן ממצבה הרפואי והן מאורח חייה.

עד מתי יש להמשיך בטיפול הורמונאלי חליפי?

מרבית הנשים תמשכנה את הטיפול עד להפסקת הסימפטומים. בדרך כלל מדובר בתקופה של שנתיים עד חמש שנים. לאחר שנה או שנתיים של טיפול, במידה שהסימפטומים פסקו לחלוטין, ניתן לשקול את הפסקתו.

רצוי שלא להפסיק את הטיפול באופן מיידי, אלא להקטין את המינון לאורך זמן, עד להפסקה מוחלטת. לאחר הפסקת הטיפול יתכן שחלק מהסימפטומים יחזרו, אולם בדרך כלל מדובר בחזרה זמנית בלבד, שיכולה לארוך מספר חודשים. במידה שחלה החמרה בסימפטומים יש להתייעץ עם רופא הנשים על מנת לשקול חידוש הטיפול.

בסיום הטיפול תזדקקנה חלק מהנשים לקרמים להקלה על יובש בנרתיק. מומלץ גם לשקול קבלת טיפול למניעת התפתחות או החמרה של אוסטיאופורוזיס.

מעקב

טיפול הורמונאלי חליפי מחייב מעקב קפדני וביקורות תקופתיות. תחילה לאחר שלושה חודשי טיפול ולאחר מכן אחת לשנה. בביקורת הראשונה יוודא הרופא שהסימפטומים לא הוחמרו, יברר אם הופיעו תופעות לוואי או דימום עקב הטיפול, וינטר את לחץ הדם ומשקל הגוף. הביקורת השנתית כוללת בדיקת שד והתאמה של מינון התרופה, בהתאם למצב ולחומרת הסימפטומים.

סיכונים

סרטן השד

על בסיס הידע שנצבר עד כה במחקרים רפואיים, להלן שיעורי הסיכון ללקות בסרטן השד בעקבות קבלת טיפול הורמונאלי חליפי. מידת הסיכון מפורטת בהתאם לקבוצות הגיל השונות. לאור הסיכון המוגבר ללקות בסרטן השד בעקבות קבלת טיפול הורמונאלי חליפי, חשוב מאד להקפיד על ביצוע בדיקות שד תקופתיות לגילוי מוקדם.

נשים בנות 50-59

    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך חמש שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, שתיים תלקינה בסרטן השד.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך עשר שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, שש תלקינה בסרטן השד.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך עשר שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, 24 תלקינה בסרטן השד.

נשים בנות 60-69

    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך חמש שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, שלוש תלקינה בסרטן השד.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך עשר שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, תשע תלקינה בסרטן השד.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך חמש שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, תשע תלקינה בסרטן השד.

סרטן שחלות

הסיכון ללקות בסרטן השחלות בעקבות קבלת טיפול הורמונאלי חליפי (הן מבוסס אסטרוגן בלבד והן טיפול משולב) במשך חמש שנים או פחות, מוגדר כקטן מאד (פחות ממקרה אחד לכל 1000 נשים). טיפול שניתן במשך עשר שנים מעלה את הסיכון לכדי אחת לכל 1000 נשים.

סרטן רירית הרחם

נטילת תכשירי פרוגסטרון אינה מעלה כלל את הסיכון ללקות במחלה. במידה שהאישה נוטלת אסטרוגן, חשוב להקפיד גם על נטילת פרוגסטוגן. נטילת אסטרוגן בלבד מגדילה באופן משמעותי את הסיכון ללקות בסרטן רירית הרחם.

שבץ

על בסיס הידע שנצבר עד כה במחקרים רפואיים, להלן שיעורי הסיכון ללקות בשבץ בעקבות קבלת טיפול הורמונאלי חליפי. מידת הסיכון מפורטת בהתאם לקבוצות הגיל השונות.

נשים בנות 50-59

    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך חמש שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, אחת תלקה בשבץ.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך עשר שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, שתיים תלקינה בשבץ.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך חמש שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, אחת תלקה בשבץ.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך עשר שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, שתיים תלקינה בשבץ.

נשים בנות 60-69

    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך חמש שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, שלוש תלקינה בשבץ.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו המטופלות במשך עשר שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, חמש תלקינה בשבץ.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך חמש שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, שלוש תלקינה בשבץ.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך עשר שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, חמש תלקינה בשבץ.

קרישי דם

על בסיס הידע שנצבר עד כה במחקרים רפואיים, להלן שיעורי הסיכון לפתח קרישי דם בעקבות קבלת טיפול הורמונאלי חליפי. מידת הסיכון מפורטת בהתאם לקבוצות הגיל השונות.

נשים בנות 50-59

    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך חמש שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, שתיים תפתחנה קרישי דם.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך עשר שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, שלוש תפתחנה קרישי דם.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך חמש שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, שבע תפתחנה קרישי דם.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך עשר שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, 13 תפתחנה קרישי דם.

נשים בנות 60-69

    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך חמש שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, שתיים תפתחנה קרישי דם.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המטופלות במשך עשר שנים בתחליף שמכיל אסטרוגן בלבד, חמש תפתחנה קרישי דם.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך חמש שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, שתיים תפתחנה קרישי דם.
    • מכל אלף נשים בקבוצת גיל זו, המקבלות במשך עשר שנים טיפול הורמונאלי חליפי-משולב, 21 תפתחנה קרישי דם.

תופעות לוואי

ההורמונים שניתנים במסגרת הטיפול החליפי עלולים לגרום לתופעות לוואי מסוימות. בדרך כלל, לאחר כשלושה חודשים של שימוש, חל שיפור בחומרת תופעות הלוואי. במידה שהתופעות נמשכות מעבר לשלושה חודשים יש לפנות לייעוץ לרופא המטפל.

לעתים, על מנת להקל על התופעות, ניתן לשנות את צורת קבלת הטיפול, כמו לעבור מטבליות למדבקה, או להיפך.

אסטרוגן

נטילת אסטרוגן עלולה לגרום לתופעות לוואי הכוללות:

    • אגירת נוזלים.
    • נפיחות.
    • רגישות או נפיחות בשדיים. בחילה.
    • התכווצויות ברגליים.
    • כאב ראש.
    • בעיות עיכול.


על מנת לצמצם את בעיות העיכול ותחושת הבחילה מומלץ ליטול את האסטרוגן עם אוכל. פעילות גופנית קבועה מקלה על ההתכווצויות ברגליים.

פרוגסטרון

נטילת פרוגסטרון עלולה לגרום לתופעות לוואי הכוללות:

עליה במשקל

עד כה לא נמצא כל קשר בין טיפול הורמונאלי חליפי ועליה במשקל הגוף, למרות שזו סברה רווחת. מרבית הנשים עולות במשקל בתקופת הפסקת המחזור החודשי ותחילת גיל המעבר, אולם עליית משקל זו אינה ייחודית לנשים המקבלות טיפול הורמונאלי חליפי.

קיימת סברה שהירידה ברמת האסטרוגן המתלווה לגיל המעבר פוגעת בתפקודו התקין של האינסולין ולכן במאזן הסוכר בגוף. מחקרים מצביעים על כך שנשים בגיל המעבר נוטות לאכול יותר פחמימות ומזון מתוק ואולי זו הסיבה לעלייה במשקל. אכילת מזון מתוק ופחמימות מהווה אמצעי להתמודדות עם השינויים במצב הרוח ומצבי הדיכאון והחרדה שמופיעים לעתים כחלק מתופעות גיל המעבר.

חלופות

חלופות

במידה שהאישה אינה מעוניינת, או שאינה יכולה לקבל את הטיפול ההורמונאלי החליפי, קיימים מספר תחליפים שמספקים פתרונות עבור חלק מהסימפטומים.

שינויים באורח החיים

פעילות גופנית קבועה נמצאה כאמצעי יעיל להפחתת גלי החום, שיפור איכות השינה, שיפור מצב הרוח והפחתה של תחושות חרדה, רוגז ודיכאון.
לבישת ביגוד שאינו צמוד ושעשוי מאריגים טבעיים ונושמים, כמו גם הקפדה על שינה בחדרים מאווררים היטב וממוזגים, מסייעת אף היא בהקלת גלי החום והזעת הלילה.
קפאין, אלכוהול ומזון חריף או מתובל מגבירים את גלי החום ולכן רצוי להגביל את צריכתם. מומלץ להמנע מעישון שמחמיר את גלי החום ומגביר את הסיכון ללקות במחלות לב, שבץ וסרטן.

תרופות נוגדות דיכאון

בקרב חלק מהנשים הראו תרופות נוגדות דיכאון וחרדה יעילות בטיפול בגלי החום. מדובר על תרופות ממשפחת SSRI’s (תרופות שפועלות באמצעות העלאת רמת הסרוטונין במוח) כגון פארוקסטין (סרוקסאט, פרוטין) או פלואוקסטין (פרוזאק).

לתרופות אלו עלולות להיות תופעות לוואי הכוללות:

    • בחילה.
    • טשטוש.
    • יובש בפה.
    • קשיי שינה.
    • חרדה.


בדרך כלל תופעות הלוואי קלות וחולפות עם הזמן.

גאבאפנטין

התרופה גאבאפנטין היא תרופה אנטי-אפילפטית שנמצאה יעילה גם בקרב נשים עם גלי חום, במיוחד במקרים שהתסמינים מתרחשים בעיקר בלילות. ניתן לקחת את התרופה בלילה לפני השינה, וכך ניתן להימנע מתרופעת הלוואי השיחכה שלה, שהיא ישנוניות.

קלונידין

ההתוויה המקורית של תרופה זו הייתה טיפול ביתר לחץ דם. נמצא שעבור חלק מהנשים היא יעילה בהקלת גלי חום והזעת לילה.

 

תופעות לוואי אפשריות של קלונידין כוללות:

    • לחץ דם נמוך.
    • טשטוש.
    • בלבול.
    • יובש בפה.


התרופה אינה מומלצת עבור נשים הסובלות מנדודי שינה או דיכאון, מאחר שנטילתה עלולה להחמיר תופעות אלו.

טיפולים אלטרנטיביים

תוספי מזון ומוצרי מזון מסוימים נחשבים ליעילים בטיפול בתופעות גיל המעבר.

    • פולי סויה. הם מכילים פיטואסטרוגן. פיטואסטרוגן היא מולקולה דמוית אסטרוגן שמחקה את פעולתו בגוף.
    • ג'ינסנג וקוהוש שחור (צמח שגדל ביבשת אמריקה).
    • תלתן אדום.
    • קאווה (צמח שגדל בעיקר באיי האוקיינוס השקט).

אזהרות

יש לציין כי יעילותם של מרבית התוספים אינה מוכחת, וכי קאווה ותלתן אדום עלולים לגרום למחלת כבד. ג'ינסנג, קוהוש שחור ותלתן אדום עלולים לגרום להישנות של סרטן שד, סרטן שחלה או סרטן רירית הרחם, ולכן נטילתם אינה מומלצת לנשים שסבלו בעבר ממחלות אלו.
בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום, על מנת לוודא התאמה של התוספים עבור כל אישה, בהתאם למצבה הכללי והרפואי.

טיפול עצמי בתופעות גיל המעבר

במידה שהתופעות אינן חמורות במיוחד, הן ניתנות להקלה על ידי שינויים באורח החיים ובתזונה, ללא צורך בטיפול תרופתי.

אמצעים להקלה על גלי חום והזעת לילה:

    • התעמלות סדירה.
    • לבישת בגדים קלים, מאריגים טבעיים, נושמים.
    • שימוש במצעים מאריגים טבעיים בלבד (100% כותנה).
    • אוורור יעיל של הבית ובפרט של חדר השינה. ניתן להסתייע במאוורר או במזגן.
    • מחוץ לבית שימוש במניפה או במאוורר קטן (פועל באמצעות סוללות).
    • אכילת ארוחות קטנות יחסית, בליווי שתייה קרה ומרעננת דוגמת חליטה צוננת של עלי מרווה.
    • אכילת מזונות קלים, כגון דגים, סלטים ופירות טריים.
    • מומלץ להימנע ממזון חריף ומתובל, לצמצם את צריכת הקפאין, המשקאות הממותקים והאלכוהול.
    • מומלץ להימנע מעישון ומשהייה בסביבת מעשנים.
    • מומלץ להימנע ממצבי חרדה ומתח נפשי.
    • צריכת תוספי מזון טבעיים שידועים כמקלים על התופעה, כגון ויטמין E ואומגה 6.

 

הקלה על קשיי שינה:

    • מומלץ להימנע מפעילות גופנית מעוררת בשעות המאוחרות של היום.
    • הקפדה על שעת שינה מוגדרת וקבועה.
    • שימוש במצעים מאריגים טבעיים בלבד (100% כותנה) כדי למנוע הזעת יתר במהלך השינה.

 

התמודדות עם שינויים במצב הרוח:

    • מומלץ להקפיד על מנוחה מרובה.
    • רצוי להתעמל באופן תדיר.
    • יש לבצע תרגילי הרפיה ויוגה באופן סדיר.