19 אוקטובר 2017 כ"ט תשרי תשע"ח
מעודכן לתאריך  01.10.2010  באדיבות ה 

טיפול הורמונאלי חליפי

(Hormone Replacement Therapy, HRT)

חלופות לטיפול הורמונאלי חליפי

במידה שהאישה אינה מעוניינת, או שאינה יכולה לקבל את הטיפול ההורמונאלי החליפי, קיימים מספר תחליפים שמספקים פתרונות עבור חלק מהסימפטומים.

שינויים באורח החיים

פעילות גופנית קבועה נמצאה כאמצעי יעיל להפחתת גלי החום, שיפור איכות השינה, שיפור מצב הרוח והפחתה של תחושות חרדה, רוגז ודיכאון.
לבישת ביגוד שאינו צמוד ושעשוי מאריגים טבעיים ונושמים, כמו גם הקפדה על שינה בחדרים מאווררים היטב וממוזגים, מסייעת אף היא בהקלת גלי החום והזעת הלילה.
קפאין, אלכוהול ומזון חריף או מתובל מגבירים את גלי החום ולכן רצוי להגביל את צריכתם. מומלץ להמנע מעישון שמחמיר את גלי החום ומגביר את הסיכון ללקות במחלות לב, שבץ וסרטן.

תרופות נוגדות דיכאון

בקרב חלק מהנשים הראו תרופות נוגדות דיכאון וחרדה יעילות בטיפול בגלי החום. מדובר על תרופות ממשפחת SSRI’s (תרופות שפועלות באמצעות העלאת רמת הסרוטונין במוח) כגון פארוקסטין (סרוקסאט, פרוטין) או פלואוקסטין (פרוזאק).
לתרופות אלו עלולות להיות תופעות לוואי הכוללות:
  • בחילה.
  • טשטוש.
  • יובש בפה.
  • קשיי שינה.
  • חרדה.
 
בדרך כלל תופעות הלוואי קלות וחולפות עם הזמן.

קלונידין

ההתוויה המקורית של תרופה זו הייתה טיפול ביתר לחץ דם. נמצא שעבור חלק מהנשים היא יעילה בהקלת גלי חום והזעת לילה. תופעות לוואי אפשריות של קלונידין כוללות:
  • לחץ דם נמוך.
  • טשטוש.
  • בלבול.
  • יובש בפה.
 
התרופה אינה מומלצת עבור נשים הסובלות מנדודי שינה או דיכאון, מאחר שנטילתה עלולה להחמיר תופעות אלו.

טיפולים אלטרנטיביים

תוספי מזון ומוצרי מזון מסוימים נחשבים ליעילים בטיפול בתופעות גיל המעבר.
  • פולי סויה. הם מכילים פיטואסטרוגן. פיטואסטרוגן היא מולקולה דמוית אסטרוגן שמחקה את פעולתו בגוף.
  • ג'ינסנג וקוהוש שחור (צמח שגדל ביבשת אמריקה).
  • תלתן אדום.
  • קאווה (צמח שגדל בעיקר באיי האוקיינוס השקט).
 

אזהרות

יש לציין כי יעילותם של מרבית התוספים אינה מוכחת, וכי קאווה ותלתן אדום עלולים לגרום למחלת כבד. ג'ינסנג, קוהוש שחור ותלתן אדום עלולים לגרום להישנות של סרטן שד, סרטן שחלה או סרטן רירית הרחם, ולכן נטילתם אינה מומלצת לנשים שסבלו בעבר ממחלות אלו.
בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בתחום, על מנת לוודא התאמה של התוספים עבור כל אישה, בהתאם למצבה הכללי והרפואי.

טיפול עצמי בתופעות גיל המעבר

במידה שהתופעות אינן חמורות במיוחד, הן ניתנות להקלה על ידי שינויים באורח החיים ובתזונה, ללא צורך בטיפול תרופתי.
אמצעים להקלה על גלי חום והזעת לילה:
  • התעמלות סדירה.
  • לבישת בגדים קלים, מאריגים טבעיים, נושמים.
  • שימוש במצעים מאריגים טבעיים בלבד (100% כותנה).
  • אוורור יעיל של הבית ובפרט של חדר השינה. ניתן להסתייע במאוורר או במזגן.
  • מחוץ לבית שימוש במניפה או במאוורר קטן (פועל באמצעות סוללות).
  • אכילת ארוחות קטנות יחסית, בליווי שתייה קרה ומרעננת דוגמת חליטה צוננת של עלי מרווה.
  • אכילת מזונות קלים, כגון דגים, סלטים ופירות טריים.
  • מומלץ להימנע ממזון חריף ומתובל, לצמצם את צריכת הקפאין, המשקאות הממותקים והאלכוהול.
  • מומלץ להימנע מעישון ומשהייה בסביבת מעשנים.
  • מומלץ להימנע ממצבי חרדה ומתח נפשי.
  • צריכת תוספי מזון טבעיים שידועים כמקלים על התופעה, כגון ויטמין E ואומגה 6.
 
הקלה על קשיי שינה:
  • מומלץ להימנע מפעילות גופנית מעוררת בשעות המאוחרות של היום.
  • הקפדה על שעת שינה מוגדרת וקבועה.
  • שימוש במצעים מאריגים טבעיים בלבד (100% כותנה) כדי למנוע הזעת יתר במהלך השינה.
 
התמודדות עם שינויים במצב הרוח:
  • מומלץ להקפיד על מנוחה מרובה.
  • רצוי להתעמל באופן תדיר.
  • יש לבצע תרגילי הרפיה ויוגה באופן סדיר.