18 אוקטובר 2017 כ"ח תשרי תשע"ח
מעודכן לתאריך  03.04.2013  באדיבות ה 

יתר לחץ דם

(High blood pressure)

מניעת יתר לחץ דם

הדרך הטובה ביותר להימנע מיתר לחץ דם היא שמירה על אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, שמירה על משקל גוף תקין ופעילות גופנית סדירה.

תזונה מאוזנת

רצוי להפחית את כמות המלח במזון ולהקפיד על אכילת שפע של פירות וירקות טריים.
מלח תורם לעליית לחץ הדם. כדאי להשתדל לצרוך פחות מ- 6 גרם של מלח ביום (בערך כפית אחת).
מומלץ להקפיד על תזונה דלת שומן ועתירת סיבים תזונתיים. זו אמורה לכלול לפחות חמש מנות של פירות וירקות ביום ודגנים מלאים.

משקל גוף תקין

עודף משקל הוא גורם סיכון ליתר לחץ דם. עודף משקל מוגדר כ- BMI (מדד גובה- משקל) גבוה מ- 25 עד גיל 40, וגבוה מ- 27 מעל גיל 40. השמנת יתר מוגדרת כ- BMI גבוה מ- 30.

פעילות גופנית

פעילות גופנית, ובעיקר פעילות אירובית (הליכה, ריצה, שחיה, אופניים) בת לפחות 30 דקות ביום, בתדירות של לפחות ארבע או חמש פעמים בשבוע, שומרת על לחץ דם תקין. בנוסף היא מסייעת לשמירה על משקל הגוף ולהורדת מתח נפשי. גם טיפולי הרפיה דוגמת יוגה ומדיטציה יתרמו לשמירת לחץ דם תקין.

קפה, תה, קולה ואלכוהול

צריכה לא מבוקרת של קפאין ואלכוהול עלולה לגרום לעלייה בלחץ הדם. מומלץ שלא לשתות למעלה מ-5 כוסות קפה או תה ביום. מומלץ להקפיד על צריכה מתונה של אלכוהול. לגברים לא יותר משתי מנות ליום ולנשים מנת משקה אחת בלבד (למשל, בקבוק בירה לבנה, 330 מיליליטר בחוזק 5.3% אלכוהול).

הימנעות מעישון

עישון מעלה את לחץ הדם ומהווה גורם סיכון למחלות נוספות.