טרנסגלוטימינאז רקמתי - נוגדנים (בדם)

TransGlutaminase (IgA) Ab (קוד בדיקה: 62112)

עדכון אחרון 15.06.22

מבט כללי

מטרת הבדיקה

סקירה

צליאק היא מחלה שהלוקים בה סובלים מאי-סבילות למזונות המכילים גלוטן. גלוטן נמצא במזונות העשויים דגנים כגון חיטה, שעורה ושיפון. אכילת גלוטן גורמת לדלקת המעי ולשינויים במבנה הרירית שלו. תסמיני המחלה עלולים לכלול אנמיה (חוסר דם), כאבי בטן והפרעת ספיגה.

בדיקת זו היא חלק מסדרת בדיקות המסייעות באבחון מחלת צליאק. בבדיקה זו נבדקת נוכחותם של נוגדנים אוטואימוניים מסוג IgA אשר מערכת החיסון של חולי צליאק מייצרת בתגובה לרכיבי מזון המכילים גלוטן.

בעזרת דיאטה נטולת גלוטן תסמיני המחלה חולפים ורמת הנוגדנים נגד טרנסגלוטמינאז רקמתי יורדת.

הנוגדנים הם ייחודיים לצליאק. בדיקה חיובית מחזקת את אבחנת המחלה אך אינה מאפשרת אבחנה חד-משמעית. לצורך אישור האבחנה יש לבצע דגימת רקמה (ביופסיה) מהמעי.

אודות הבדיקה

בדיקה זו מתבצעת על ידי לקיחת דם מהווריד.

הנחיות לנבדק

הכנות לבדיקה

לא נדרשת הכנה מיוחדת.

תוצאות

המידע מתייחס להסבר כללי על אפשרויות התוצאות המתקבלות בבדיקה זו ואין לראות במידע זה כתוצאות הבדיקה של המטופל. יש לפנות אל הרופא המטפל ולדון עמו בתוצאות שהתקבלו.

ערכים תקינים

נמצאים בטווח התקני.

ערכים הנמצאים בטווח התקני יסומנו לרוב בכיתוב Negative (שלילי). כלומר, רמת הנוגדנים הקיימת אינה מוגדרת מזיקה.

ערכים שאינם תקינים

ערכים גבוהים מהרמה התקנית.

ערכים גבוהים מהרמה התקנית יסומנו לרוב בכיתוב Positive (חיובי).

הסבר לתוצאות

המשמעות של ערך חיובי היא כי קיימים נוגדנים נגד טרנסגלוטמינאז רקמתי בדם הנבדק/ת.

בדיקה תקינה מפחיתה את סבירות האבחנה של צליאק, אך אינה שוללת את קיום המחלה לחלוטין. בדיקה שאינה תקינה מחזקת את ההנחה כי הנבדק חולה בצליאק, אולם אינה מאפשרת אבחנה חד משמעית. זו תיעשה על ידי לקיחת ביופסיה (דגימת רקמה) מהמעי.

שני אחוזים מהאוכלוסייה לוקים בחוסר IgA מולד ולכן תוצאת הבדיקה שלהם תהיה שלילית גם אם מדובר בחולי צליאק. במקרה כזה ניתן לבדוק נוגדנים מסוגIgG.