ערמונית - אנטיגן PSA (בדם)

PSA Prostatic Specific Ag (קוד בדיקה: 4153)

עדכון אחרון 05.07.22

מבט כללי

מטרת הבדיקה

    • סיוע בגילוי מוקדם של סרטן הערמונית אצל גברים עם סיכון מוגבר לחלות במחלה.
    • ניטור יעילות הטיפול בסרטן הערמונית וזיהוי הישנות המחלה.

סקירה

סרטן הערמונית הינו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים מבוגרים ומהווה את סיבת המוות השנייה בשכיחותה כתוצאה מסרטן.

למחלה אין סימנים מוקדמים ייחודיים. הסיכון לחלות עולה עם הגיל, במיוחד מעל גילאי 45-50. עם זאת, לאחר גיל 80 גילוי מוקדם של המחלה, לפני הופעת סימנים גופניים, לא יתרום בדרך כלל להארכת תוחלת החיים.

הדעות חלוקות בנוגע לחשיבות הבדיקה היזומה לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית. מספר ארגונים מקצועיים תומכים בעריכת הבדיקה באופן שגרתי עבור גברים בטווח הגילאים 50-80. מנגד, ארגונים רבים, ובכללם משרד הבריאות הישראלי, אינם תומכים בגילוי מוקדם, מכיוון שלא הוכחה התועלת בשיפור סיכויי ההישרדות מהמחלה באבחון מוקדם.

PSA הוא חלבון המופרש באופן כמעט בלעדי מהערמונית. בדיקת דם לזיהוי הסמן PSA (Prostate Specific Antigen) נלווית לבדיקה הרקטלית של הערמונית, המבוצעת דרך פי הטבעת. בדיקת הסמן נחשבת לבדיקה הרגישה ביותר לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית.

רמת PSA גבוהה יכולה להימדד אצל חולי סרטן הערמונית. עם זאת, גם מצבים אחרים יכולים לגרום לרמות גבוהות מהרגיל בדם.מצבים אלו כוללים הגדלה שאינה ממארת של הערמונית ומצבים דלקתיים בערמונית.

לפיכך, רמת PSA הנבדקת בדמו של הגבר אינה מספקת אבחנה ודאית לקיומו של סרטן בערמונית. הבדיקה מספקת נתון הסתברותי בלבד, על הסיכוי לקיומו של סרטן הערמונית. ככל שהערכים גבוהים יותר כך גדל הסיכון שהמחלה אכן קיימת.

לדוגמא, כאשר נמדדדים ערכים של 10 נ"ג למ"ל ומעלה, הסיכוי לאבחן מחלה בביופסיה היא כ-33%. ערכים נמוכים מ-2.5 נ"ג למ"ל מצביעים על הסיכוי נמוך מ-15% לחלות במחלה. קביעת הערך הנחשב תקין באה לציין רק רף מקובל המפריד בין מדד נמוך מספיק כדי לא להמשיך בבירור, לעומת מצבים בהם מקובל להמשיך בבירור ומעקב.

תוצאת בדיקה זו תשפיע על ההחלטה האם לבצע ביופסיה של הערמונית, כדי לאשר או לשלול קיומה של סרטן הערמונית אצל מטופל בגיל שבין 50 ל-80. רק בדיקת ביופסיה משמשת לאבחנה ודאית של סרטן.

מומלץ לדון עם הרופא המטפל ולהחליט יחד עימו על ביצוע בדיקת הדם ל-PSA לשם גילוי מוקדם. תפקידו של הרופא הוא לסייע בקבלת ההחלטה הנכונה עבור כל מטופל ומטופל.

אודות הבדיקה

בדיקה זו מתבצעת על ידי לקיחת דם מהווריד.

הנחיות לנבדק

    • הבדיקה היא בחינם.
    • הבדיקה מתבצעת במעבדות מכבי.
    • לביצוע הבדיקה נדרשת הפניית רופא.
    • יש להגיע למעבדה עם ההפניה.

הכנות לבדיקה

יש לקחת את הדגימה לפני בדיקה רקטלית, מכיוון שבדיקה רקטלית יכולה לגרום לעליה זמנית ב-PSA.

יש לקחת את הדגימה שישה שבועות לאחר ביופסיה מהערמונית, שכן הביופסיה עצמה גורמת לעליה משמעותית בערכי PSA.

תוצאות

המידע מתייחס להסבר כללי על אפשרויות התוצאות המתקבלות בבדיקה זו ואין לראות במידע זה כתוצאות הבדיקה של המטופל. יש לפנות אל הרופא המטפל ולדון עמו בתוצאות שהתקבלו.

ערכים תקינים

נמצאים בטווח התקני.

ערכים שאינם תקינים

ערכים גבוהים מהרמה התקנית.

הסבר לתוצאות

ערך גבוה (שאינו תקין) ייתכן במצבים הבאים:

תרופות כימותראפיות שונות עשויות לגרום לשינויים בערך הנמדד של PSA.

מועד קבלת תוצאות הבדיקה

תוצאות הבדיקה יתקבלו תוך 4 ימי עבודה מיום ביצוע הבדיקה.

ניתן לצפות בתוצאות הבדיקה באתר מכבי Online, באפליקציית מכבי, או בעמדות מכבילי.

צפייה בתוצאות בדיקות online