18 ינואר 2017 כ' טבת תשע"ז

חוזרים לבית הספר

עודכן בתאריך  28.04.2013 

שלום כיתה א'

המעבר לכיתה א' הוא צעד משמעותי, שדורש מצד ההורים יותר מרכישת תיק וקלמר מהודר. הריגוש של הילדים מלווה בחששות מהמעבר אל הלא מוכר. אף לא אחד מהילדים יידע למה לצפות אם לא יסבירו לו. חשוב להכין את הילדים מראש למה שעומד לקרות, כדי שהצעדים הראשונים בבית הספר לא יגרמו למתח מיותר.

לשבת במקום זמן רב יותר ולעבוד בצורה עצמאית

העלייה לכיתה א' מסמלת עבור הילדים סיום של תקופה. למרות שתהליך הלימוד התחיל כבר בגן החובה, עדיין הדגש בגן היה על המשחקים ועל כך שהילדים יסתדרו עם חבריהם. לעומת זאת בכיתה א' משחקים פחות, הזמן המוקדש לפעילות קבוצתית פוחת ומתמקדים יותר בלימוד המיומנויות הבסיסיות של קריאה, כתיבה וחשבון. הילדים נדרשים לשבת במקומם זמן רב יותר ולעבוד בצורה עצמאית.
חלק מהילדים יסתגלו מהר לשינויים, במיוחד אם הם מכירים ילדים שיהיו יחד איתם בכיתה, אולם חלק לא מבוטל יחששו, יחושו בלבול ופחד ואף יחוו נסיגה מבחינת ההתנהגות.
העצה הראשונה להורה היא לברר מידע שיכול להפחית את אי הוודאות והחששות של הילד. המידע שתספקו לילדיכם עשוי לסייע להם להגיע לבית הספר עם מוכנות נפשית ראויה. שוחחו עם צוות המורים והמנהלה של בית הספר, היוועצו בהורים שילדיהם עברו את התהליך והיו מוכנים לענות על כל השאלות שילדכם עשוי לשאול אתכם.
דברו עם הילד וספרו לו מה צפוי לו. אין מדובר בהפחדה אלא בהסרת מעטה הערפל מהעתיד. הקפידו לענות על כל השאלות שהוא מעלה. עבורנו המבוגרים הדברים נראים ברורים ופשוטים, אך עבור הילד מדובר בצעידה אל הלא נודע.

תרגול שטח לפני פתיחת שנת הלימודים

  • כדאי להסביר לילד שהוא עומד בפני "התקדמות".
  • הדרך לבית הספר וחזרה חשובים לא פחות מבית הספר עצמו. תרגלו עם הילד הגעה לבית הספר וחזרה הביתה (גם אם מדובר בהסעות). שננו שוב ושוב את כללי הזהירות בדרכים. לא תיאורטית, אלא אגב תנועה בשטח. אם אתם חשים צורך, בצעו תרגול זה מספר פעמים.
  • הסבירו לילדכם שאסור לעזוב את שטח בית הספר. שוחחו עם ילדיכם כיצד להתמודד עם אלימות או הצקות.
  • מומלץ לערוך לילד סיור מקדים בבית הספר, לבדוק היכן תהיה הכיתה שלו ולפגוש את המורה. חשוב להראות לילד היכן ממוקמים השירותים והיכן אפשר לשתות מים.
  • בררו אודות ילדים אחרים שיהיו עם ילדכם בכיתה. הדבר חשוב במיוחד אם ילדיכם אינו מהחברותיים. צרו הזדמנויות לבילוי יחד עם ילדים אלו (בלעדיכם) עוד לפני תחילת שנת הלימודים.
  • בצעו הסתגלות הדרגתית מבחינת השעון, לרבות הקדמת שעת השינה או הקימה.
  • דברו על סדר היום בבית הספר ועל השוני בין שגרת בית הספר ובין שגרת הגן. ספרו מתי מתחילים הלימודים ומתי מסתיימים, מתי יש הפסקות ומתי אפשר לאכול. הדגישו שאין להתאפק ומותר לצאת מהשיעור לשירותים (שאבו מידע מהמחנכת לגבי הנוהל).
  • אם ילדיכם פעלתנים מדי, תרגלו אותם לשבת בסבלנות ליד שולחן ולעסוק בפעילות כמו צביעה או גזירה. בכל פעם האריכו בכמה דקות את התקופה. הזכירו לילדיכם שהם צריכים לשמור על שקט בזמן השיעור ולהצביע אם הם רוצים לומר משהו. רצוי לתרגל זאת בבית כמשחק.
 
ילד שמח עם ילקוט על הגב

האביזרים חשובים

האביזרים המדליקים שיהיו לילדכם בבית הספר עשויים להגביר את התלהבותם. מדובר בתיק, קלמר, כלי כתיבה ומחברות. הקפידו לשתף את הילדים בבחירתם. גם רכישת בגדים חדשים לקראת כיתה א' תגרום לשמחה ואל תשכחו להצטייד בתלבושת הדרושה לשיעורי ספורט. וודאו מראש שנעלי הספורט מתאימות כי הרגליים עדיין גדלות.

קריאה לפני כיתה א'?

הדעות חלוקות בכול הנוגע להקניית מיומנות קריאה וכתיבה לפני כיתה א'. בעידן המחשב חלק לא מבוטל מהילדים יידע קרוא וכתוב לפני כיתה א' ואין פסול ברצונכם ללמד את הילדים קריאה בסיסית, תוך הקפדה על הבנת הנקרא. יש לבצע זאת עם הרבה סבלנות. לא חייבים להפוך את זה ליום לימודים ארוך. גם רבע שעה ביום מספיקה. זה לא אומר שאם ילדכם אינו שולט עדיין במיומנות הקריאה הוא נחות.
אל תשכחו לקחת מצלמה כדי להנציח את הרגעים המרגשים של היום הראשון בבית הספר. זה קורה רק פעם בחיים.

התחילה שנת הלימודים, מה עכשיו?

הסביבה החדשה תציב לילד דרישות חדשות, לרבות הישגים לימודיים והסתגלות לסביבה תפקודית נוקשה יותר מהגן. עבור חלק מהילדים עלולה תקופת ההסתגלות לארוך יותר זמן, אבל בסופו של דבר כל הילדים מסתגלים. לשדרים שמעבירים ההורים יש משקל רב לגבי ההתמודדות של הילד עם הסביבה החדשה. ממחקר שהתפרסם ביולי 2010 בכתב העת של התפתחות הילד עולה שלאווירה בתוך המשפחה יש השפעה מהותית על ההצלחה בבית הספר.
הפסיכולוג הנודע, פרופ' מארק קאמינגס, טוען ש"משפחה מלוכדת ומגובשת, שחבריה מתייחסים בחום וקשובים אחד כלפי השני, פותרים את בעיותיהם ומתמודדים היטב עם קשיים, מגבירה בצורה משמעותית את סיכויי ההצלחה של הילדים בבית הספר".
היו סבלניים ושמרו על גישה חיובית. אל תשוו את בנכם או את בתכם עם ילדים אחרים ובמיוחד לא עם אחיהם או עם בני משפחה אחרים. עבורכם ההשוואה עלולה להיות מתסכלת ועבורם משפילה. יחד עם זאת אל תהססו לפתח ציפיות גבוהות מילדיכם. יידעו את הילד שאתם מצפים ממנו להישמע להוראות המורים ולהשלים את הכנת שיעורי הבית והמטלות האחרות בזמן המוקצה לכך.
פסיכולוגים מציינים שבסביבות גיל 6 הילדים מגיעים לדרגה גבוהה יותר של מודעות ומסוגלים להשוות את עצמם עם חבריהם. היו מוכנים להתמודד עם אמרות כמו "דני יכול לקרוא ואני עדיין לא", "מיכל הולכת לישון ב-10:00 בערב, למה אני לא?" או "ההורים של אבידן מרשים לו לשחק במחשב כל הערב". הכללים שלכם הם הכללים שלכם והיו מוכנים להיצמד להם.

אלוף יקר שלי

עודדו את הסקרנות של ילדיכם והשתדלו להיות מעורבים במה שהם לומדים. ילדים הסבורים שלימוד זה כיף, מתמודדים טוב יותר עם האתגרים של כיתה א'. תוכלו לסייע להם בחשבון על ידי שילוב תרגילי חיבור או חיסור פשוטים בפעילויות יומיומיות כמו קניות בסופר או אף בישול.
מחקר אמריקאי מצא שאצל הילדים שהיו להם הישגים נמוכים במקצועות הבסיסיים כמו קריאה וחשבון, התפתחה תפיסה עצמית שלילית יותר בכיתה ו' ואפילו נטייה לסימפטומים דיכאוניים בכיתה ז'. אחד ההסברים לכך הוא שהישגים ירודים עלולים להשפיע על הדרך שבה הילד תופס את עצמו הן במסגרת הלימודית והן במסגרת החברתית. השפעה זו הייתה בולטת יותר בקרב הבנות.
אל תחסכו שבחים מילדיכם, כי העידוד שלכם יעזור להם. פרגנו להם על הישגים, אף אם הם נראים לכאורה פעוטים, כי הדבר עשוי להשפיע לא רק על הישגיהם בהווה, אלא אף על ההישגים ועל מצבם הרגשי בעתיד.
כולנו יודעים שקיימים הבדלים בין ילדים באשר ליכולת הלימוד. מומלץ למצוא את הדברים שבהם הילד מצליח ולהוקיר את הישגיו גם בתחומים אחרים חוץ מחשבון וקריאה. תחומים אלו יכולים לכלול מיומנויות חברתיות (ציינו שילדכם מסתדר היטב עם ילדים אחרים ושהוא יודע לרכוש חברים) או כישרונות שאינם קשורים לנושאי הלימוד הבסיסיים (ציינו שהוא טוב בספורט, נגינה או מחול).

חרדות,
עייפות
ועצבנות

פעמים רבות הילדים נוטים לחרדת יתר בשל הרצון להשתלבות בכללי המסגרת החדשה, לעיתים עד כדי קיצוניות. כאשר ילד בחרדה כי "המורה אמרה ומה יהיה..." (מבחינתו הוא עומד להיות שפוט למאסר עולם) מקומכם להרגיע. ציות לכללי המערכת החדשה זה חשוב אבל לא תמיד הילד הבין נכון את מה שהמורה שידרה. במקרה שכזה מאד חשוב להכניס את הילד לפרופורציות הנכונות, גם אם בעזרת שיחה טלפונית עם המורה.
השתדלו להתמודד בצורה חיובית עם הבעת חרדה או חששות של ילדיכם. אל תקניטו אותם ואל תנזפו בהם אם אתם מזהים קשיי השתלבות. גישה חיובית תסייע להפחתת מתחים וחרדות. שדרו להם עד כמה אתם צמאים לשמוע על החוויות שהיו להם בבית הספר.
היו ערים לסימנים דוגמת עייפות, עצבנות, נדנודים, סרבנות מעבר לרמה האופיינית, חיפוש אחר תשומת לב, בעיות שינה ואפילו התקפי זעם. נסו לברר מה גורם לילדיכם להרגיש כפי שהם מרגישים ואל תהססו לפנות לעזרה מקצועית אם אתם מזהים קושי מיוחד. הדברים תקפים במיוחד לגבי ילדים שמפגינים חרדה או ביישנות משמעותיות.

אורח חיים בריא אינה רק סיסמה

תזונה בריאה, שינה מספקת וסדר יום מובנה יעזרו לילדיכם להתמודד טוב יותר עם דרישות הסביבה החדשה.
  • לפחות 10-11 שעות שינה בלילה. לא להרשות משחקי מחשב עד 10:00 בלילה. שעת השינה המומלצת היא 20:00.
  • יש להימנע מחוגים, ובמיוחד חוגי ספורט, שהפעילות בהם מסתיימת בשעות מאוחרות. פעילות ספורטיבית בשעה מאוחרת תשאיר אותם עם הרבה אדרנלין ואי יכולת להירדם.
  • להקפיד על אכילת ארוחת בוקר מזינה, גם במחיר קימה מוקדמת יותר. ארוחת הבוקר צריכה להיות מורכבת משילוב של חלבונים ופחמימות. דילוג על ארוחת הבוקר או הסתפקות בממתק עם שוקו יגרמו לירידה ברמות הסוכר בגוף בסביבות השעות 9:00-10:00 ויפגעו בריכוז, בכושר הלמידה ובהתנהגות.
  • הכינו להם ארוחת צהריים חמה בהתאם לשעה שהם חוזרים מבית הספר.