24 ספטמבר 2017 ד' תשרי תשע"ח

חוזרים לבית הספר

עודכן בתאריך  28.04.2013 

בוחרים ילקוט, ממלאים ונושאים אותו

בחירת ילקוט המותאם לגיל הילד ולממדיו תימנע חוסר נוחות באזור הצוואר והכתפיים, כאבי גב ונזקים בריאותיים מצטברים. הילקוט צריך להיות עשוי מחומרים חזקים אך קלים במשקל. נשיאת התיק על כתף אחת בלבד עלולה ליצור חוסר סימטריה בעמוד השדרה, אך נשיאת התיק בהצלבה, אינה גורמת להטיית הגוף ושומרת על הגב. תיק רוכשים יחד עם הילד. מומלץ לא להפתיע אותו או אותה עם תיק הקולע לטעם ההורים.
הילקוט של ילדכם הוא לא רק פריט שימושי שכדאי להקפיד על מספר כללים בעת רכישתו, אלא גם אמירה על טעמו והעדפותיו של ילדכם. לפרסומות המשודרות בטלוויזיה ובאינטרנט ולדמויות שמקורן בגיבורי הסרטים יש השפעה לא מעטה על העדפותיו של הנסיך הקטן.
לאור זאת חשוב לקחת בחשבון גם את טעמו של הילד או הילדה, ולא להפתיע אותם ברכישת תיק בית הספר הקולע לטעמם של ההורים. יחד עם זאת מומלץ להסביר להם טרם הגעה לחנות את החשיבות של תיק בריאותי, נוח, הניתן לארגון בצורה קלה.
טרם בחירת תיק מילה על התיקים הזרוקים בארון. במקום שתיק ללא שימוש יצבור אבק בארון תרמו אותו (אפשר באמצעות בית הספר או באמצעות אתר 'אגורה') לילד שזקוק לו.

על מה להקפיד בעת בחירת ילקוט?

בעיקרון ראוי להעדיף תיק אורתופדי, כזה שמספק תמיכה מלאה לגב הילד. המשמעות היא שיהיה בעל גב קשיח, כתפיות רחבות ומרופדות וחגורת בטן הנקשרת על המותניים ומספקת תמיכה נוספת. זכרו כי רשת אחורית לספיגת זיעה ומחזירי אור על גב הילקוט אינם מותרות.
למשקל התיק יש משמעות. תיק איכותי צריך להתאים לגודל הילד ולהיות עשוי מחומרים חזקים אך קלים במשקל. כדאי לצמצם את ההתלבטות לתיקים הנושאים תו תקן של מכון התקנים הישראלי.

קריטריונים בסיסיים:

  • גובה הקצה העליון של הילקוט לא יעלה על גובה הכתפיים של הילד והקצה התחתון ימצא מעל לישבן. נכון להתאים את גודל התיק לגודל הילד ולכן חשוב למדוד את התיק בפועל, על גבו של הילד.
  • גב קשיח אך מרופד הכולל ריפוד באזור השכמות והכתפיים. הגב הקשיח והמרופד מחלק את עומס-המשקל על פני שטח גדול ומונע לחץ נקודתי של חפצים קשים.
  • רצועות כתף רחבות, לפחות 3 ס"מ, מרופדות, ניתנות לכיוון (קיצור והארכה). רצועות רחבות ומרופדות מבטיחות חלוקת עומס ומונעות לחץ מיותר על הכתפיים.
  • מבנה הילקוט צריך לאפשר חלוקת עומס משקל החפצים המאוחסנים בו על השרירים הגדולים והחזקים ביותר בגופנו. תאים נפרדים מסייעים בחלוקת הספרים לפי גודל ומשקל. חלוקה למספר תאים תאפשר גם לארגן את הציוד והאביזרים ביתר נוחות. למשל תא חיצוני לבקבוק מים ותאים לאחסון כלי כתיבה, יומן ומפתחות.
  • על התיק להיות אטום לחדירה של מים, או בעל כיסוי נגד גשם, כדי להגן על תכולת התיק.
  • כדאי לבחור ילקוט הניתן לכיבוס מבלי שיאבד את צבעו.
  • יש להקפיד על רוכסנים גדולים שתפורים היטב.
 
מבלי ליצור העדפה כלפי יצרן זה או אחר, נזכיר את מודן וקלגב המייצרות גם תיקים אורתופדיים.
בחירה נכונה של ילקוט

ילקוט על גלגלים (טרולי) – כן או לא?

לכאורה השימוש בתיק עם גלגלים חוסך את המשקל על גב הילד ועשוי להוות פתרון טוב כאשר מרחק ההליכה לבית הספר גדול. מאידך, שימוש בתיק בעל גלגלים יוצר אסימטריה בגב מאחר והילד מושך אותו ביד אחת ועלול להיות פתרון לא מתאים . כך גם אם יש צורך לעלות במדרגות או אם תנאי הדרך לבית הספר כוללים כברת דרך שאינה סלולה.
יש לזכור שרוב בתי הספר אינם בנויים על מפלס אחד וכאשר הכיתה ממוקמת בקומה שנייה יש צורך להרים את העגלה במדרגות. קיימים תיקים בעלי שלישיית גלגלים גדולים בכול צד היודעים 'לטפס' על מדרגות אך אלו בדרך כלל יקרים מאד. כמו כן, חלוקתם הפנימית, אף שמעולה לקניות, ספק אם מתאימה לבית הספר.
משקלו של תיק בעל גלגלים גבוה ממשקלו של תיק הנישא על הגב, כך שאם יש צורך להרים אותו אזי המשקל שהילד סוחב הוא גבוה מאוד. ילד בכיתה א' שוקל בסביבות 20 ק"ג והמשקל הרצוי שעליו לשאת הוא 2-2.5 ק"ג, כולל משקל הילקוט. הילקוט הכולל מערכת גלגלים הוא בעל משקל מעל 1 ק"ג ומשאיר קילוגרם וחצי בלבד לכל חוברות העבודה, הספרים וכלי כתיבה.
מעבר לכך, מדובר בפיתרון הנוטה להתלכלך ביתר קלות ולא תמיד ניתן לכביסה. במידה שהילד משתמש בהסעה על מנת להגיע לבית הספר עליו לאחסן את התיק באוטובוס, דבר שאינו תמיד נוח.
שני הסוגים הנפוצים של ילקוטים על גלגלים הם תיק בעל גלגלים הכולל ידית נשיאה טלסקופית הנשלפת מתוכו, ועגלה עם ידית נשיאה אליה ניתן לחבר את התיק. רוב הילקוטים הנמכרים בחנויות מתאימים להרכבה על עגלה זו באמצעות רצועות קשירה.
בכל מקרה של שימוש בילקוט על גלגלים יש להקפיד על שימוש בשתי הידיים לסירוגין לשם משיכתו כי שימוש ביד אחת בלבד גורם לעומס יתר על המפרקים ולשחיקתם. יש גם לשים לב לכך שהידית מתאימה לגובהו של הילד.

משקל עודף? לא בבית ספרנו

לפי המלצות ארגון האורתופדים האמריקאי (AAOS) לא יעלה המשקל שילד נושא על גבו על 10-15% ממשקל גופו. הנחיית משרד החינוך בישראל מדברת על כך שמשקל הילקוט (כולל התכולה) לא יעלה על 10% ממשקל גוף התלמיד.
כדי להפחית ממשקלו הכולל של התיק חשוב להכניס רק פריטים הנחוצים לאותו היום. אין סיבה שילד יתבקש להביא לבית הספר את כל הספרים או החוברות שברשותו! מערכת השעות בבתי ספר לא תמיד לוקחת בחשבון את משקל הספרים הנחוצים. על ההורים להיות ערניים לתופעת "הימים הכבדים".
במקרה של יום שכמות הספרים הכבדים גדולה במיוחד, יש מקום לפנות לצוות בית הספר על מנת לבדוק אפשרות של פיזור המקצועות על פני ימים אחרים ועל ידי כך להקטין את העומס של אותו יום. על בית הספר לשתף פעולה ולהיערך לכך שהתלמידים לא ידרשו להביא פריטים מיותרים ללמידה כולל מחברות וספרים.
שימוש בארונות אישיים (לוקרים) לצורך אחסון ספרים אינו מותרות ועשוי לסייע במניעת משקל עודף על גבו של הילד.

סידור הילקוט

את התיק יש לסדר שעה שמונח על השולחן ולא על הרצפה, ערב לפני, ולא בבוקר שעה שכולם לחוצים. בגלל חשיבות השמירה על משקלו הכולל של התיק, כולל התכולה, חשוב מאד שילדים יכניסו לילקוט רק את מה שבאמת נחוץ להם בכיתה ביום שלמחרת, לפי מערכת השעות. רצוי לבדוק את תכולת הילקוט ביחד עם הילד כדי לוודא שאין בו חומרים מיותרים.
דרך נוספת להפחית את משקל הילקוט היא בחירת אביזרי לימוד קלים, דוגמת קלמרים מבד, מחברות בעלות כריכה רכה וחבילות קטנות של טושים וצבעים.
מן הראוי לנצל את העובדה שמבנה הילקוט מאפשר חלוקת המשקל של החפצים המאוחסנים בו וכך העומס יתפרש על השרירים הגדולים והחזקים ביותר בגופנו. יש לסדר את הספרים הגדולים יותר בתאים הקרובים לגב.

נשיאת התיק

על מנת להרים את התיק מומלץ לעמוד עם הגב לתיק ולכופף את הברכיים. את רצועות הכתפיים שמים על הכתפיים אחת אחרי השנייה ולא בבת אחת את שתיהן. כאשר מרימים את התיק יש ליישר את הברכיים.
בעת נשיאת התיק רצוי שיופעל לחץ שווה על שתי הכתפיים. נשיאת התיק על כתף אחת בלבד גורמת מחד להטיית הגוף לצד אחד תוך הגדלת הסיכון לשינויים ביציבה ומאידך יוצרת לחץ על עמוד השדרה. יש להתאים את הרצועות ולהדקן כך שתצמדנה את התיק לגב הילד ותסייעה בשמירה על משקל התיק קרוב לגוף. נשיאה של תיק המרוחק מהגוף יוצרת עומס יתר על שרירי הגב.
מעבר לשימוש בילקוט מתאים ובהקפדה על דרכי נשיאה ראויות, מומלץ לדאוג לכך שהילד יבצע פעילות גופנית סדירה שתטפח שרירים חזקים באזור הכתפיים, הבטן והגב. אלו יסייעו לו לשאת את משקל התיק בבטחה תוך השקעת פחות מאמץ. הפעילות הגופנית בגיל צעיר חשובה לא רק לשם נשיאת התיק אלא גם מעודדת צמיחת עצם, מגבירה את חילוף החומרים ומסייעת בבניית תשתית גופנית נאותה.