19 ינואר 2017 כ"א טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  12.01.2014 

מחסור בוויטמין D

(Vitamin D Deficiency)

מבוא

ויטמין D הוא אחד הוויטמינים החשובים לתקינות מערכות הגוף, אשר שייך למשפחת הוויטמינים המסיסים בשומן. הגוף מייצר ויטמין D מכולסטרול בעקבות חשיפת העור לקרינת השמש, או מקבלו ישירות מתזונה או מתוספי תזונה. באופן מעשי לא ניתן להגיע לרמות סבירות שלו ללא חשיפה מספקת לשמש, או על ידי צריכתו כתוסף תזונה.
קיימים שני סוגים של ויטמין D הזקוקים להפעלה חיצונית והם אינם פעילים עד שעוברים שינויים בכבד ובכליות.
  • ויטמין D3 - כולקלציפרול (cholecalciferol) או קלציטריול. זה הסוג העיקרי שצורתו הפעילה מתקבלת בעקבות חשיפה לקרינת השמש. קרני השמש האולטרה סגולות מסוג UVB הן המקור המרכזי לוויטמין D3 בגוף, ואחריהן תזונה ותוספי תזונה.
  • ויטמין - D2 - ארגוקלציפרול (ergocalciferol). מצוי בצמחים, אינו פעיל בגוף ומתפנה ממנו מהר יותר.
 
ויטמין D אינו מתאים להגדרה הקלאסית של ויטמינים, כי גופנו מסוגל לייצר אותו בעצמו. בשנים האחרונות, לאחר שהתגלו מספר תפקידים ופעילויות ביוכימיות חדשות של ויטמין D הוא נחשב גם לסוג של
הורמון
.

תועלות והשפעות עיקריות

  • מניעה של בריחת סידן ודלדול מסת העצם (אוסטיאומלסיה,
    אוסטיאופורוזיס
    )
  • תרומה לבריאות השן.
  • תרומה לפעילות שרירים תקינה.
  • בעת
    הריון
    מחסור בוויטמין D עלול לגרום נזקים לעובר, במיוחד למערכת
    החיסון
    ולמוח, ולהפריע להתקדמות תקינה של
    ההריון
    .
  • מניעת
    עייפות
    ודיכאון.
 
ויטמין D עשוי לסייע במניעה ובריפוי של מחלות דוגמת מספר סוגים של הסרטן (מעי, פרוסטטה, שד), מחלות לב,
יתר לחץ דם
,
סוכרת
נעורים,
טרשת נפוצה
ורככת.

ספיגת ויטמין D מהמזון

וויטמין D נספג דרך דפנות המעיים. הספיגה מתבצעת בעזרת חומצות מרה המופרשות בתגובה לאכילת מזונות שומניים. אנשים הנוטלים תוספי ויטמין D צריכים ליטול אותם יחד עם מזון שמכיל שומנים.
לאחר שוויטמין D3 (כולקלציפרול) נספג לדם, הוא מגיע בעיקר לכבד ומאוחסן שם. הוא גם נאגר באיברים כמו העור, המוח, הטחול והעצמות.

כיצד הופך ויטמין D לפעיל

לאחר שוויטמין D נוצר בשכבות הפנימיות של העור או נספג מהמזון, הוא עובר שני שינויים ביוכימיים:
  • ויטמין D הופך בכבד לקלצידיול. בצורה זו הוא נאגר בכבד. אם רמות הקלצידיול בסרום קטנות מ-40 נ"ג/מ"ל, הרי שהכמות המאוחסנת נמוכה.
  • קלצידיול הופך לקלציטריול. תהליך זה מתבצע בכליות וברקמות. רק כשיש שפע של קלצידיול הוא יופנה אל הכליות והרקמות ויפעיל את התהליך שם.
 

קלציטריול בכליות

קלציטריול שנוצר בכליות שומר על איזון רמות הסידן בדם. כיוון שהסידן חיוני לתפקוד התקין של כל התאים בגוף וירידה ברמתו בדם עלולה להוביל להתפתחות נזקים ולמחלות, יעדיף הגוף להפנות תחילה את הקלצידיול לכליות.

קלציטריול ברקמות

המסלול של ייצור קלציטריול בתאי הרקמות השונות מופעל רק לאחר שהכליות קבלו את כל הקלצידיול הנדרש לשם איזון רמות הסידן בדם. ככל שעולה כמות הקלצידיול בתאי הרקמות, כך עולה גם כמות הקלציטריול הנוצרת שם.
קלציטריול, שיתרונותיו הבריאותיים הרבים התגלו רק בעשור האחרון, הוא הורמון רב עוצמה. הוא מפעיל גנים המייצרים חלבונים שמסייעים להלחם בתהליכים סרטניים או משתק גנים היוצרים חלבונים שמקדמים את התפתחות מחלת הסרטן.

גורמים המפחיתים את ספיגתו של ויטמין D בגוף

  • הימנעות מוחלטת מחשיפה לשמש (לבישת בגדים ארוכים כול העת) או חשיפה מעטה מידי, מריחת הגוף בקרם הגנה בדרגת SPF העולה על 8 וימים מעוננים.
  • עור כהה.
  • הזדקנות.
  • השמנה.
  • מחלות
    כבד
    .
  • מחלות
    כליה
    .
  • עישון.
 
אף מספר תרופות מונעות ספיגה של ויטמין D. למשל קסניקל (אורליסטאט), שמן מינרלי, קולסטירמין וקולס טיפול. במקרה זה ניתן להשלים את החוסר בעזרת תוספי תזונה.