הפטיטיס B - נוגדנים מסוג IgM כנגד אנטיגן הליבה (בדם)

Hepatitis B Core IgM (קוד בדיקה: 6290)

עדכון אחרון 18.05.22

מבט כללי

מטרת הבדיקה

אבחון הידבקות חדה בצהבת נגיפית B.

סקירה

צהבת נגיפית מסוג B, או הפטיטיס B, היא מחלה נגיפית התוקפת את הכבד. הנגיף מועבר דרך נוזלי הגוף, במצבים דוגמת קיום יחסי מין, עירוי דם, דקירת מחט נגועה בנגיף, שימוש משותף במזרקי סמים, קעקועים, השתלת איברים ומעבר של יילוד בתעלת הלידה של אם נגועה בנגיף. עובדי מערכת הבריאות חשופים יותר מאחרים להידבקות בנגיף. צהבת נגיפית מסוג B עלולה להיות קטלנית, אף כי רוב המבוגרים הלוקים בה מחלימים ממנה.

המחלה יכולה להתבטא הן כמחלה חריפה (אקוטית) והן כמחלה מתמשכת (כרונית), והיא עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לכבד או אף להביא להתפתחות סרטן הכבד. במרבית המקרים ההידבקות בנגיף אינה מלווה בתלונות כלשהן מצד הנדבק, או שהיא גורמת למחלה קלה הנמשכת שבועות מספר. במצב זה ייתכנו סימפטומים כחום, חולשה, חוסר תיאבון ודלקת הכבד.

בבדיקה זו נבדקת נוכחות נוגדנים מסוג Hepatitis B Core IgM בדם. הנוגדנים הללו מהווים חלק מהמערכת החיסונית של הגוף, ומתפתחים בתגובה לחדירת גוף הנגיף לגוף.

נוגדנים אלו מכוונים נגד אנטיגן (חלבון) הליבה של הנגיף, המסומן באות C לציון Core (ליבה).

רמתם של נוגדנים אלו בדם עולה בסמוך לזמן ההדבקה והם נעלמים כעבור חודשים מספר. מסיבה זו הם משמשים כסמן לזיהום חד. לעתים רמתם עולה בזמן התפרצות מחודשת (ראקטיבציה) של מחלה כרונית, הידועה כתחלואה משנית.

חיסון לצהבת נגיפית מסוג B

משנת 1992 כל התינוקות בארץ מחוסנים נגד צהבת מסוג B. החיסון מספק הגנה לפרק זמן ממושך. מלבד זאת, למי שנכלל באוכלוסיות המוגדרות בסיכון ובבדיקת הסקר קיבל תוצאה שלילית כדאי לשקול חיסון מפני הנגיף.

אודות הבדיקה

בדיקה זו מתבצעת על ידי לקיחת דם מהווריד.

הכנות לבדיקה

לא נדרשת הכנה מיוחדת.

תוצאות

תוצאות

המידע מתייחס להסבר כללי על אפשרויות התוצאות המתקבלות בבדיקה זו ואין לראות במידע זה כתוצאות הבדיקה של המטופל. יש לפנות אל הרופא המטפל ולדון עמו בתוצאות שהתקבלו.

ערכים תקינים

Hepatitis B Core IgM Negative (שלילי) - תוצאה זו מצביעה על כך שאין עדות לזיהום חד בצהבת נגיפית B.

ערכים שאינם תקינים

Hepatitis B Core IgM Positive (חיובי) - תוצאה זו מעידה על זיהום חד בצהבת נגיפית B או התפרצות מחודשת (ראקטיבציה) של מחלה כרונית.