18 ינואר 2017 כ' טבת תשע"ז
מעודכן לתאריך  07.09.2010  באדיבות ה 

מחלת עורקים היקפית

(Periperal Arterial Disease)

מניעה

מניעה של מחלת עורקים היקפית או של החמרתה

אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ובריאה, שמירה על משקל גוף תקין, פעילות גופנית סדירה והפסקת עישון, היא הדרך הטובה ביותר להימנע מטרשת עורקים או מהחמרה במחלה.

תזונה מאוזנת ובריאה

תזונה מאוזנת ובריאה המפחיתה בשומן הרווי אך מכילה שומן בלתי רווי תגן על העורקים. הדיאטה הים תיכונית אשר כוללת כמויות רבות של ירקות ופירות טריים, דגים ושמן זית נחשבת לבריאה במיוחד.

מה כדאי?

  • החלפת חמאה ומרגרינה בשמן זית אשר מכיל שומן חד-בלתי רווי.
  • החלפת בשר בקר וכבש בבשר רזה כמו עוף (ללא העור).
  • החלפת אוכל מטוגן באוכל צלוי, אפוי או מאודה.
  • צריכת שום.
  • צריכת מוצרי חלב דלי-שומן ועשירים בסידן.
  • תפריט שבועי הכולל שתיים עד ארבע מנות דגי ים, כיוון שהם מכילים חומצות שומן מסוג אומגה-3. לדוגמה סלמון, הרינג, סרדינים, טונה ומקרל.
  • תפריט הכולל אבוקדו, אגוזים (אגוזי מלך), שמן קנולה ושמן זית המכילים שומנים בלתי רוויים.
  • תפריט יומי הכולל בכול ארוחה פירות וירקות טריים. בננות, קישואים (מאודים) ומיץ תפוזים חשובים לאור תכולת
    האשלגן
    הגבוהה שבהם.
  • צריכת לחם ופסטה העשויים מדגנים מלאים, קטניות כגון שעועית, אפונה ועדשים המכילים סיבים תזונתיים שמסייעים להוריד את רמות כולסטרול ה-LDL. אף תוספת של כפית פסיליום (אבקת סיבים תזונתיים) לכוס משקה בהחלט מומלצת. יש להקפיד על שתיית כוס משקה נוספת מייד לאחר מכן, ואין לשתות סיבים תזונתיים לאחר נטילת תרופות אלא אם חלפה לפחות שעה.
  • צמצום אכילת סוכרים פשוטים הנובעים מממתקים, עוגות, ומשקאות מוגזים.
  • צמצום של כמות המלח הנתרני. ניתן להמירו במלח אשלגני או בתערובת תבלינים ביתית.
  • להקפיד על צריכת אלכוהול מתונה. לגברים שתי מנות ליום ולנשים אחת. מנה היא למשל כוס יין או כוס בירה של 300 מיליליטר בחוזק ממוצע. צריכה מתונה של משקאות אלכוהוליים, ובעיקר יין אדום, בריאה ללב בשל הסיוע לעלייה ברמת כולסטרול הHDL-. יחד עם זאת צריכה מופרזת של אלכוהול עלולה להביא לעלייה ברמת כולסטרול ה-LDL וברמת הטריגליצרידים בדם.
 

פעילות גופנית למניעת החמרה

פעילות גופנית סדירה, דוגמת הליכה של 30 דקות מדי יום עשויה להפחית את הסימפטומים של צליעה לסירוגין. אם מופיעים כאבים בזמן האימון יש להפסיק את ההליכה, לנוח מעט עד להקלת הכאבים ולחדש את הצעידה. תרגול זה משפר את תפקוד השרירים ומאיץ אספקת דם לשרירים.
שחייה עשויה להיות פעילות גופנית אירובית טובה עבור הסובלים מכאבים ברגליים בעת הליכה. רצוי להשתמש בבריכה בה המים מחוממים כי מים קרים עלולים להביא להתכווצות כלי הדם.

פעילות גופנית כאמצעי מניעה

פעילות גופנית סדירה ובעיקר פעילות אירובית (הליכה, ריצה, שחיה, אופניים) מורידה את רמות כולסטרול ה-LDL וטריגליצרידים ומעלה את רמת כולסטרול ה-HDL ובכך מקטינה את הסיכון לחלות במחלות שונות מלבד
טרשת עורקים
, כגון
סוכרת
מסוג 2 ויתר לחץ דם.
חשוב לעסוק בפעילות גופנית לפחות 5 פעמים בשבוע במשך 30 דקות כל פעם. גם אנשים שלא סובלים מעודף משקל צריכים לעסוק בפעילות גופנית. על הפעילות הגופנית להיות מאומצת דיה כדי שקצב הלב יואץ ובסיומה תחושו קוצר נשימה קל. אם אינכם בכושר גופני התחילו ב- 10 דקות אימון והגדילו בהדרגה את משכו ואת מידת הקושי שלו.
כדאי להיעזר במדריך כושר לפחות כדי לבנות תוכנית אימון שתתאים למצבכם ולגילכם. כיום ניתן למצוא על כול הליכון טבלה המראה את טווח
הדופק
הרצוי לכול קבוצת גיל. מומלץ להסתייע בעת האימון במד
דופק
המותקן על ההליכון או בשעון שהוא מד דופק.

טיפול קפדני בכפות הרגליים

על חולים במחלת עורקים היקפית לשמור בקפדנות על בריאות כפות הרגליים, כיוון שהמחלה, במיוחד כאשר נלווית לה סוכרת, מלווה בסיכון שפצעים ברגליים לא יגלידו ויזדהמו.
טיפול נכון בכפות הרגליים כולל:
  • שטיפה יומית של כפות הרגליים ושימוש בקרם לחות למניעת סדקים שעלולים להוביל לזיהום.
  • טיפול בפטרת ברגליים.
  • נעילת נעליים נוחות.
  • יש להימנע מללכת יחף.
  • גזירה זהירה של הצפורניים.
  • יש לפנות לרופא עם הופעת הסימן הראשון לפצע ברגל.
 

ירידה במשקל

אם אתם סובלים מעודף משקל עליכם להגיע בהקדם למשקל התואם את יחס משקל-גובה (
BMI
) המומלץ עבורכם. ירידה במשקל צריכה לשלב תזונה מתאימה עם פעילות גופנית. רק אחד מהם לא יגרום לכם להגיע למצב הרצוי.
ירידה במשקל תסייע בהורדת רמת כולסטרול ה- LDL, לעלייה ברמת כולסטרול ה- HDL ולהורדת לחץ הדם. מומלץ לרדת במשקל בצורה הדרגתית. דיאטות קיצוניות אינן בריאות ובדרך כלל אינן מחזיקות מעמד.

הפסקת עישון

העישון מהווה
גורם סיכון
מרכזי לטרשת עורקים ולמספר מחלות נוספות ועל כן חשוב להפסיק לעשן.
כאשר מפסיקים לעשן הגוף מתחיל להשתוקק לניקוטין שאחראי במידה רבה להתמכרות לעישון. כדי להתמודד עם הגמילה מעישון ניתן להשתמש במסטיקים ובמדבקות המכילים ניקוטין. ניתן גם להשתמש בתרופות המרשם זייבן וצ'מפיקס שמסובסדות לבעלי הביטוח המשלים ב- %50.

איזון סוכרת ולחץ דם גבוה

על חולי סוכרת ויתר לחץ דם לדאוג לאיזון מחלתם, לרבות על-ידי נטילת תרופות על פי הנחיות הרופא המטפל, הקפדה על תזונה מתאימה ובדיקות תקופתיות.
על הלוקים ביתר לחץ דם:
  • להמעיט בצריכת מלח נתרני ולהרבות במאכלים עתירי
    אשלגן
    וסידן.
  • להפחית מצריכת האלכוהול והקפאין.
  • להקפיד על משקל תקין.
  • להקפיד על פעילות גופנית סדירה.